הבחירות במדינות אירופה ב-2012 עלולות לדרדר את המשבר

בצרפת וביוון יתקיימו בחירות השנה ■ ניקולא סרקוזי עלול לאבד את הנשיאות לטובת יו"ר המפלגה הסוציאליסטית, בעל השקפות שונות מאוד מסרקוזי ומתנגד נחרצות לעמדותיה של מרקל - "מחלוקת בין גרמניה לצרפת לא תעשה טוב לשווקים "

מניין יגיע מזור לבעיות באירופה? האם הפיתרון טמון בהחלפת ההנהגה במדינות אירופה או שדווקא הבחירות במדינות ידרדרו יותר את המשבר? שנת 2011 התאפיינה בחשש וחרדה גדולה בשווקים מפני התפשטות משבר החוב בגוש האירו כאשר המנהיגים לא מצליחים לגבש פיתרון אפקטיבי באמת שיכול לבלום את המשבר ולעורר מחדש את אמון המשקיעים בשווקים בעולם ולהבטיח כי סכנת חדלות פירעון של מדינות גדולות בגוש האירו אינה מרחפת מעליו. על רקע הבעיות ובהיעדר הפיתרון עולה הסברה כי שנת 2012 יכולה לחולל שינוי גדול במצב אחרי שמספר מדינות באירופה ילכו לבחירות השנה.

בצרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו, יתקיימו בחירות לנשיאות ב-22 באפריל וב-6 במאי ובחירות כלליות ביוני. ניקולא סרקוזי, דמות מפתח בזירת גוש האירו שביחד עם אנגלה מרקל מנהל את הניסיונות להגיע לפתרונות, עומד בפני אתגר גדול שמציבה לו המפלגה הסוציאליסטית והעומד בראשה פרנקויס הולנדה, בעל השקפות פוליטיות ופרספקטיבה שונה לגבי משבר החוב באירופה.

הולנדה כבר הבטיח לדחוף להתערבות גדולה יותר של הבנק המרכזי באירופה ורעיון אגרות חוב כלל אירופאיות, שני צעדים שלהם מתנגדת גרמניה בתוקף. הולנדה אף הביע את התנגדותו לעניין התקציב המאוזן לכל המדינות ואמר כי יצביע נגד הסעיף המחייב את המדינות לעמוד בתנאים פיסקליים שיכתיבו כללי האיחוד האירופי בטענה כי זהו עניין השייך לספירה הלאומית.

הערכות הן כי מחלוקת קשה בין שתי המדינות החזקות של גוש האירו עלולה להיות הרסנית מאוד והרת אסון בשלב זה של המשבר באירופה. "זה לא יעשה טוב לשווקים לצפות בהולנדה המתנגד לעמדותיה של גרמניה", אמר אנליסט Danske Bank.

גם ביוון עתידות להתקיים בחירות בחודש פברואר, על רקע ההפגנות הגדולות במדינה והמחאה הרחבה על הרפורמות הכלכליות, קיימים חששות לגבי עליית כוחן של המפלגות המתנגדות לגוש האירו ורוצות לצאת ממנו.

בחירות לנשיאות יתקיימו השנה גם בפינלנד ובגרמניה יתקיימו בחירות מקומיות. הערכות הן כי משבר החוב באירופה בפני עצמו עלול לגרום לבחירות פתאומיות במדינות אירופה השנה, "קיימת אפשרות לבחירות בלתי צפויות בבריטניה אם הקואליציה לא תצליח לשרוד", הזהיר אנליסט.

קיים סיכון גם לבחירות חדשות באיטליה שתדחוק את הממשלה הטכנוקרטית ברשותו של מריו מונטי, בחירות כעת לא מתוכננות עד אפריל 2013 אבל הפוליטיקה האיטלקית עוד יכולה להפתיע.