IBI: "תמונת האבטלה האמיתית בישראל - פחות אופטימית"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות: האבטלה עלולה להגיע לרמה של 6.5% ב-2012 ■ "הרעת המשבר באירופה תגדיל פרמיית הסיכון של ישראל; פני הריבית - לסביבה אפסית"

בבית ההשקעות IBI סבורים כי למרות הירידה לכאורה בשיעור האבטלה בישראל בחודש אוקטובר, התמורה האמיתית נראית פחות טוב. בסקירת מאקרו על המשק הישראלי שפורסמה היום (א'), מעריך הכלכלן הראשי של בית ההשקעות רפי גוזלן כי שיעור האבטלה עלול לעלות לרמה של 6.5% בשנת 2012.

גוזלן מעריך כי "קשה להניח" שנרשם שיפור בשוק העבודה במקומי ברבעון הרביעי של שנת 2011, כאשר הצרכן הישראלי צפוי להיכנס לשנה הבאה (2012) על רקע ההאטה בכלכלה המקומית, המושפעת גם מהשווקים בחו"ל. ב-2012 צופים ב-IBI צמיחה שתנוע סביב 2.7%, כאשר "מאזן הסיכונים מוטה כלפי מטה, בפרט במחצית הראשונה של השנה".

גוזלן מסביר: "הצרכן הישראלי נכנס אל 2012 עם גורמי רקע פחות נוחים וביניהם האטה בקצב גידול ההכנסה הריאלית ואפקט עושר שלילי הן מצד הנכסים הפיננסיים והן מצד שוק הנדל"ן". בהתחשב בכל אלה, מעריך גוזלן כי צפויה המשך האטה בצריכה הפרטית, אשר לא תשתנה עד שינוי הסנטימנט הכללי בשווקים הגלובליים - המושפעים מהמשבר באירופה והמשבר התקציבי בארה"ב.

מכאן, נפנה גוזלן להתייחס לריבית בנק ישראל, אותה בחר נגיד הבנק סנטלי פישר להותיר ללא שינוי ברמה של 2.75%. ב-IBI מעריכים כי החשש מפני הרעת המשבר באירופה עלולה "להגדיל את פרמיית הסיכון של ישראל", וצופים הפחתות ריבית נוספות. "פני הריבית הריאלית - לסביבה אפסית", מסכם גוזלן.