ארדואן קיבל את איסמעיל הנייה בביתו בחיבוקים ובנשיקות

ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה איסמעיל הנייה נפגש עם ראש ממשלת טורקיה בביתו איסטנבול ■ השניים דנו בשיחות הפיוס בין פת"ח לחמאס ובהמשך הסיוע הטורקי לעזה

מסעות הנייה בטורקיה: ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה איסמעיל הנייה הגיע הערב (א') לאיסטנבול והתקבל לפגישה לבבית בביתו של ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. ברצועת עזה רואים חשיבות אסטרטגית בפגישה בכל הקשור ליחס שמקבל הארגון העזתי באנקרה.

ארדואן והנייה הצטלמו ממושכות, כשהם מחייכים ומחבקים זה את זה. בפגישה נידונו, בין השאר, שיחות הפיוס בין פת"ח לחמאס, וכן המשך הסיוע הטורקי לרצועת עזה.

שביעות הרצון הרבה ניכרה על פניו של הנייה, שנמצא בימים אלו בשיאו של מסע דילוגים בין מדינות ערב. בשבוע שעבר הוא עזב את רצועת עזה לראשונה מאז שנת 2007, ומאז הספיק לבקר במצרים ובסודן. בשתי המדינות נועד עם ראשי ארגון "האחים המוסלמים" וכן עם בכירי חמאס נוספים שהגיעו אליהן על מנת להיפגש עמו.

הערב, כאמור, הגיע הנייה בליווי פמלייתו לטורקיה. כלי תקשורת רבים המתינו לו עם נחיתתו בנמל התעופה ותיעדו את הירידה מן המטוס. לאחר מכן נסע לביתו של ארדואן, שעל פי הדיווחים ממשיך להתאושש בביתו מניתוח המעיים שעבר לפני חודש וחצי, ונפגש עמו.

מחר: סיור על ספינת ה"מרמרה"

ואולם מחר מצפה להנייה יום גדוש באירועים. במהלך היום הוא צפוי להיפגש עם ראשי ארגון ה-IHH, ארגון הסיוע הטורקי שאנשיו התעמתו כשהם חמושים באלות ובסכינים עם לוחמי השייטת על סיפון ספינת ה"מרמרה" לפני שנה וחצי. הוא יקיים מסיבת עיתונאים עם יו"ר הארגון הטורקי בולנט ילדרים ולאחר מכן, יסייר על סיפונה של ספינת ה"מרמרה".

מדובר בצעד נוסף בחיזוק היחסים בין הממשל לאנקרה לממשלת חמאס ברצועת עזה. לפני כחודשיים דיווחה רשת אל-ג'זירה כי הסיוע הטורקי לרצועת עזה מאז אירועי ה"מרמרה" זינק פי 24 במהלך השנה החולפת טען ארדואן במספר הזדמנויות כי "חמאס הוא לא ארגון טרור, כי אם תנועה פוליטית לגיטימית".

על פי דיווחים זרים, אחת הסיבות בגינה החליטה ישראל שלא להתנצל בפני טורקיה על אירועי ה"מרמרה" היא המשך תמיכתה של טורקיה בארגון חמאס בעזה וחיזוק הקשרים בין הצדדים. על פי דיווחים בכלי תקשורת בטורקיה במהלך השנה, איים ארדואן להגיע ולבקר ברצועת עזה - באם ישראל לא תהיה מוכנה להתנצל על אירועי ה"מרמרה" בטרם פורסם דוח האו"ם על המשט. בסופו של דבר החליט ארדואן לדחות את ביקורו ברצועה למועד שעדיין לא נקבע.