ויקיפדיה חוגגת 11: גייסה 20 מ' ד' השנה; כמה תרמו ישראלים?

הישראלים הגדילו את תרומתם בכ-150%; 12 אלף גולשים מהארץ תרמו כ-720 אלף שקל להמשך קיומה ותחזוקה השוטף של האנציקלופדיה החינמית

קרן ויקימדיה, העומדת מאחורי האנציקלופדיה החופשית והפופולרית בעולם ויקיפדיה, מתחילה את שנת 2012 ברגל ימין. כשבועיים לפני שהיא מציינת 11 שנה להיווסדה של האנציקלופדיה, שהקים ג'ימי ווילס, היא חותמת את מבצע גיוס התרומות השנתי שלה עם שיא חדש, במסגרתו גייסה יותר מ-20 מיליון דולר שנתרמו על-ידי יותר ממיליון תורמים - פי 2 מבשנה שעברה.

בין התורמים היה גם סרגיי ברין, אחד ממייסדי גוגל, שתרם ביחד עם אשתו אן וושינקי, מייסדת חברת 23andMe, כחצי מיליון דולר מקרן התרומות ברין-וושינקי. בשנה שעברה גייסה הקרן 15 מיליון דולר ולפני שנתיים גויסו 8.7 מיליון דולר.

גם הישראלים הגדילו השנה את תרומתם לוויקיפדיה. השנה תרמו כ-12 אלף ישראלים סכום של כ-720 אלף שקל - עלייה של 152% לעומת סכום של 285 אלף שקל אשתקד, שהגיע מ-3,500 ישראלים בלבד. ב-2009 נתרמו 140 אלף שקל על-ידי גולשים ישראלים.

"המודל שלנו עובד בצורה פנטסטית", ציינה מנכ"לית קרן ויקימדיה, סו גרדנר, עם השלמת מסע התרומות השנתי. "אנשים רגילים להשתמש בוויקיפדיה, אוהבים אותה ולכן הם גם מוכנים לתרום קצת כסף במטרה שתמשיך לשגשג".

לדבריה, "התרומה הקטנה של הגולשים מאפשרת לנו לשמור על העצמאות שלנו ומאפשרת לנו להתמקד בלתת שירות טוב לציבור הקוראים שלנו. אני אסירת תודה לתורמים שהופכים את החזון שלנו לאפשרי ומבטיחה שנשתמש בכספיהם בחוכמה וביעילות".

על-פי נתוני ויקימדיה, מיזמי ויקיפדיה השונים - כולל האנציקלופדיה - נצפים על-ידי 470 מיליון גולשים ייחודיים מדי חודש. בישראל נרשמים מדי חודש כ-63 מיליון דפים נצפים והיא נחשבת לאחד מהאתרים הנצפים ביותר בארץ.

בקרן מציינים כי הכספים שנאספו ישמשו לרכישת שרתים וחומרה, ויאפשרו את יציבותם וזמינותם של האתרים, פתיחת שירותים חדשים, אספקת הגנה משפטית לפרויקטים ותמיכה בקהילה בינלאומית של מאות אלפי מתנדבים ועשרות סניפים ברחבי העולם. תקציב הקרן ל-2011-2012 עומד על 28.3 מיליון דולר, שרובו מגיע ממבצע גיוס התרומות והיתר מתקבל לאורך השנה בצורה של מענקים מקרנות ומתרומות של אנשים שממשיכות לטפטף במהלך השנה.

הקמפיין השנה הדגיש את המתנדבים שעומדים מאחורי ויקיפדיה והביא את הסיפורים האישיים, שכללו אנשים שעזבו את עבודתם היומיומית לטובת הקדשת זמנם לכתיבת ועריכת ערכים באנציקלופדיה, שכוללת היום למעלה מ-20 מיליון ערכים ב-282 שפות. ב-15 בינואר מתכננת ויקיפדיה לחגוג את יום הולדתה ה-11 ולקראתו ייערך מפגש מיוחד בישראל של קהילת המתנדבים והעורכים המקומית ב-13 בינואר באוניברסיטת תל אביב.