מדוע ערוץ 10 הגיש בקשה לרישיון למרות המשבר בערוץ?

בזמן ש"האח הגדול" רשם רייטינג יוצא דופן, הגיש אמש ערוץ 10 בקשה לרישיון, אך כל עוד לא יימצא פתרון להמשך הפעלתו - מדובר בבקשה טכנית ■ קשת אמנם שילמה את חובה לרשות השנייה, אך דווקא הצלחתה משאירה אותה כרגע בערוץ 2

אתמול (א') אחר-הצהריים הודיעה זכיינית ערוץ 2 קשת כי היא משלמת את חובה לרשות השנייה. ההעברה הבנקאית של 8.6 מיליון השקלים הגיעה במועד האחרון לתשלום החוב, ושעות ספורות לפני שהחל המשדר הפותח את העונה הרביעית של "האח הגדול". מדובר בחוב המקביל ל-43.5 מיליון השקלים שחייב ערוץ 10 ושעומדים בינו ובין סגירת הערוץ.

בסביבות השעה 21:00, בעוד שבנווה-אילן נכנסו בזה אחר זה אל בית "האח הגדול" המתמודדים, התכנסה הנהלת ערוץ 10 לישיבה מיוחדת. האירוע בערוץ 2 הוביל לצפייה היסטורית של 45.5% רייטינג, ואילו האירוע בערוץ 10 הוביל להיותו הגוף הראשון בתולדות הטלוויזיה הישראלית שמבקש רישיון לערוץ מסחרי.

סמוך ל-23:00 בלילה, מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי הודיע לעובדיו כי ארגז הבקשה לרישיון הוגש לרשות השנייה. בארגז הזה, בין שלל הטפסים, אין את צ'ק "דמי הרצינות" המתבקש, העומד על סך 3 מיליון שקל.

שורת האירועים של היום הראשון של שנת 2012 מעידה על מצבו ההפכפך והאנומלי של שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל - מצד אחד שגשוג צפייה בלתי נתפס המקביל רק למדינות טוטאליטריות; ומאידך אי-יכולת לתרגם זאת לשגשוג כלכלי והיעדר אופק.

1. הרישיון של 10

"מוסר כפול", כך היה מי שכינה אתמול את המהלך של ערוץ 10. מצד אחד איומים מוחשיים על סגירה; ומאידך מהלך המוכיח מבט קדימה. אך האמת היא שזו יותר צעידה באפילה מאשר צביעות. הדיון בחדר ההנהלה של ערוץ 10 לא היה חד-משמעי, וההחלטה הייתה כמו שהסביר ורשבסקי לעובדיו מהלך של "על כל מקרה". גם תשלום החוב של קשת תרם להחלטה.

ועדיין, אין שום שינוי בגישה בערוץ. אין משקיע' ואין חקיקה כזו או אחרת שיכולה להושיע את הערוץ. למעשה, חלון ההזדמנויות שהיה לערוץ לדחות את החוב נסגר אתמול. החשש היה שבסוף אם יסתדר המצב, יתברר כי המועד לבקשת רישיון התפספס. בניגוד לזכייניות ערוץ 2, שיכולות לבקש רישיון שוב בסוף שנת 2014 - לולא ביקש אתמול ערוץ 10 את הרישיון, הוא לא יכול היה לעשות זאת שוב.

יותר מכל, המהלך הזה - בקשה פורמלית בלבד לרישיון, ללא תשלום דמי רצינות וללא תשלום החוב לרשות השנייה - הוא מהלך של ייאוש ולא מהלך המבוסס על איזו תקווה.

2. הזיכיון של ערוץ 2

בסופו של דבר ההצהרות של קשת הוכיחו את עצמן. הזכיינית החזקה ביותר, כמו גם אחותה לערוץ רשת, לא ביקשו רישיון, וכפי שזה נראה עכשיו, הן נשארות בערוץ 2 עד לשנת 2015, סיום הזיכיון.

ההצלחה הפנומנלית של "האח הגדול" אתמול יכולה להיות מענה לכך, ולחילופין יכולה להוכיח שקשת הייתה צריכה לצאת החוצה. האם קשת הייתה משחזרת את ההצלחה לולא הייתה בערוץ 2? זו השאלה הגדולה. ראו את אופרה וינפרי הגדולה בארצות-הברית, שמאז שעזבה את אפיק הברודקאסט הקבוע הולכת ומאבדת גובה; וראו את הניסיונות לעשות "כוכב נולדים" למיניהם בערוץ 24, שלא עלו על 5% צפייה.

דירקטוריון קשת, בעצה אחת עם המנכ"ל אבי ניר, החליט כי האפיק 22 יקר מדי מכדי להתמודד מולו. בעיניהם, הכישלון של ערוץ 10 הוא ההוכחה לכך שכל עוד ערוץ 2 קיים - לא יצמח בצלו אף גוף אחר. בעיניהם, כל אחוז מ-45.5 אחוזי הצפייה שהיו אתמול הוא סיבה להיאחז חזק בספרה 2.

לא רק "האח הגדול" הצליח אתמול. מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 השיגה אתמול 30% צפייה. מה שמוביל למה שנראה כמו המהלך היחיד שיכול לשחרר את הזכייניות אל הרישיון - העברת החוק בכנסת שיאפשר לזכייניות 2 להמשיך להחזיק במשותף בחדשות 2, גם אם אחת מהן תצא לרישיון והאחרת תישאר בערוץ.

דמיינו לכם כמה היה עושה באפיק 12 "האח הגדול" אם היה משודר אחרי החדשות עם יונית לוי, כשממול "המירוץ למיליון" של רשת? אולי לא 45.5%, אבל גם נתון לא רע בכלל.

אם יעבור חוק ההחזקה המשותפת, יהיה צורך בחוק נוסף של הארכת מועד בקשת הרישיונות, רטרואקטיבית, כי זה כאמור כבר חלף.

3. מי תוקע: החוליה החזקה או החלשה?

גם אם ההצלחה הפנומנלית של "האח הגדול" אמורה הייתה להיות זרז ליציאת קשת מערוץ 2, היא די לכודה בו. במידה מסוימת בגלל ערוץ 10. זאת משום שבכנסת לא מחוקקים את חוק חברת החדשות, עד שלא יבוא על פתרונו המשבר בערוץ 10. באותו זמן, הישועה של ערוץ 10 מתעכבת בגלל שקשת לא יוצאת מערוץ 2. מצב כזה היה סולל את הדרך למיזוג בין 10 לרשת, מבלי לאבד ערוץ טלוויזיה מסחרי בישראל.

האמת היא שמי שמחזיקה את כולן קצר זו רשת. גם היא לא שילמה אתמול את 27 מיליון השקלים שהייתה חייבת לשלם למדינה. ואם לא די בזאת, בעלי המניות שלה הודיעו קטגורית כי הם לא זזים מאפיק 22 עד 2015. לו רשת הייתה עוזבת לרישיון, ערוץ 10 היה מתמזג בקלות, וקשת לא הייתה נאלצת למצוא דרכים להתחרות במותג שהיא יצרה, כי אז הוא היה מתפוגג.

4. הפרה זניחה או מהותית?

עכשיו הנושא התגלגל בחזרה מהכנסת לסמכות הרשות השנייה, והוא תלוי בשאלה המשפטית והמהותית - האם אי-תשלום החוב למדינה עד אתמול הוא הפרה זניחה או מהותית?

אם היא מהותית - אז ערוץ 10 לא יוכל לקבל רישיון, גם אם הוא רוצה. אם היא זניחה - אז אפשר לחיות עם זה, ולא ברור על מה כל הבלגן. אלא שעד לרגע זה לא נמצא המשפטן, לא במשרד התקשורת ולא ברשות השנייה, שיכול לחתום על מסמך שאומר שזו הפרה זניחה.

הליך הפרה כזה או אחר, בכל אופן, נפתח אתמול ברשות השנייה נגד ערוץ 10 ונגד רשת. העונש האפשרי: חילוט ערבויות, עיצומים כספיים ואפילו ביטול זיכיון.

מרגע בקשת הרישיון יש לרשות השנייה שבועיים לדון בבקשה ולראות אם אין צורך בהשלמה. אחר-כך יש חודש וחצי להחליט האם מדובר בגוף שיכול לקבל רישיון. לאור העובדה שהאיום הוא שערוץ 10 ייסגר בעוד 25 ימים ב-27 בינואר, ההחלטה תאלץ להתקבל מוקדם יותר. כמובן שיהיה גם שימוע, וכל המריחות האפשריות יינתנו.

5. ועדת הכלכלה תקועה

בניגוד לקודמיו בתפקיד, ח"כ אופיר אקוניס, ח"כ גלעד ארדן והשר משה כחלון - לא הצליח יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, להביא לפתרון.

שאמה-הכהן הפך במסגרת הדיונים על הצלת שוק התקשורת את ועדת הכלכלה לוועדה חלשה, שמתייצבת לפקודתו של ראש הממשלה ושל ראשי הקואליציה שלו שעמדו בנחישותם שלא לסייע לערוץ 10.

לולא ערוץ 10 היה מגיש אתמול את הטפסים, הוא היה מתגלגל שוב ממילא לוועדה של שאמה-הכהן כדי שיאפשר לו רישיון אחרי המועד הניתן. אלא שגם אז ראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה מתייצב לצד הערוץ, והיו"ר לא היה עומד בדרכו.

6. אז מה יהיה?

שאמה-כהן ייאלץ להוכיח מנהיגות, ולו בכדי לא להרוס את הרפורמה החשובה שבנו השר משה כחלון וקודמיו בוועדה. גם אם ערוץ 10 יפתור את מצוקתו הרגעית, בסופו של דבר מישהו יהיה חייב לקבל החלטות מהותיות יותר שנוגעות בשוק המדיה עצמו.

אם זה לא ייעשה, רישיון או לא - נמצא את עצמנו שוב באותו המקום תוך זמן קצר.