מחוקקים פרחחים

רוצים שנשיא העליון יתמנה בדרך שונה מהיום - בבקשה, אבל לא כשזה נעשה במחטף

קוראי טור זה יודעים שמאז ומתמיד תמכתי בדוקטרינת השפיטה שהנהיג אהרן ברק, שלפיה "הכול שפיט". משמעות הדוקטרינה היא לקיחת אבהות על ילדי הכנסת בתפקידם כמחוקקים. ובאופן מעשי: הסמכות של בית המשפט העליון לפסול חוקים שאינם עומדים במבחן חוקי יסוד או זכויות אזרח בסיסיות. אני תומך בדוקטרינה זו לא מתוך אהבת מרדכי, אלא מתוך חרדה מפני המן, שבתוספת שני יוד"ים הוא נקרא "הימין".

אף פעם לא חשבתי שמבחינת המדיניות כלפי הערבים יש הבדל משמעותי אם השלטון הוא בידי הימין או השמאל. מה שבסופו של דבר יקבע אם יהיה שלום זה מי ישלוט במדינות וארגוני ערב. אחר הכול, היו אצלנו ממשלות שמאליות, היו ימניות, ואין עדיין שום דבר שדומה לשלום.

הימין של החזית הפנימית

היותו של הימין בשלטון תמיד הרתיע אותי בגלל החזית הפנימית, לא החיצונית. לממשלה ישראלית יש השפעה מועטה, אם בכלל, על עמדות הצד שכנגד. אבל יש לממשלה השפעה מכריעה על צורת ואופי חיינו כאן, ובתחום הזה הימין יכול להיות מסוכן לא פחות מאשר הערבים בתחום המדיני.

אם מישהו היה זקוק להוכחות, הוא מקבל אותן בשפע בימים אלה, במסגרת ההתנפלות של הימין (ולא רק הקיצוני) בכנסת על בית המשפט העליון. אני לא מתייחס כאן לשאלה אם יוזמות החקיקה ראויות מבחינה דמוקרטית וחוקתית - אולי כן, אולי לא. הנקודה היא הדרך בה זה נעשה.

רוצים שנשיא העליון יתמנה בדרך שונה מהנהוג היום - בבקשה. רוצים לקבוע מי יהיו נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים - אפשר לדבר על זה. אבל לא כשזה נעשה בחטף, במחטף, בניגוד לחוק, ובצורה רטרואקטיבית פסולה - כפי שקבעה היועצת המשפטית של ועדת החוקה. לא כשהמטרה אינה עניינית, אלא פוליטית - מינוי נשיא בניגוד לנוהל הקיים היום.

המנהיג שעומד מנגד

חבל שהימין מביא איתו לכנסת אנשים פרועים וחסרי שמץ של אחריות, כמו זאב אלקין, דוד רותם ושאר מרעיהם. עוד יותר חבל שהימין מניח להם לעשות כרצונם ולרמוס כל חלקה דמוקרטית טובה. והכי חבל שמנהיג הימין עומד מנגד, וקשה לאתר את עמדתו, כי פעם זה כך ופעם אחרת. בצד דיבורים על הצורך לשמור על העליון, נתניהו לא ממש פועל לריסון קומנדו הדרת בית המשפט העליון.

מיהו פרחח?

אם הימין יצליח בתרגיל הבלתי חוקי והלא דמוקרטי, זה צריך לומר לנו שהימין, בניגוד לסיסמאותיו, אינו יכול, אסור לו לשלוט. כי איזה טעם יהיה לקיום המדינה, לאחר שפרחחי הימין יעשו אותה בצלמם ובדמותם?

נתניהו בוודאי אינו נימנה על הפרחחים - אלא אם כן הוא יימנע מלעצור אותם. במקרה כזה הוא לא יהיה שונה מהם.