מהסדר חוב לבית המשפט: גם אפסק ו-GMF הרימו ידיים

4 חברות, בהן גם דוראה ואאורה, דיווחו היום על מינוי נאמנים, כונסים ומפרקים בהוראת ביהמ"ש, עקב אי יכולת לפרוע חוב בסך מצטבר של כ-600 מיליון שקל

אם היומיים הראשונים של 2012 מרמזים על הצפוי למחזיקי האג"ח הקונצרניות בשנה כולה, הרי שזו הולכת להיות שנה קשה מנשוא. רק שלשום דיווחנו על הסדרי החוב הצפויים באורכית, אמפל ופולאר השקעות, והיום (ב') הגיע גל נוסף של עדכונים, מצד ארבע חברות שכבר הצהירו בעבר כי אין ביכולתן לעמוד בהתחייבויותיהן למחזיקי האג"ח, המסתכמות יחד לכ-600 מיליון שקל.

מדובר בחברות: דוראה, אאורה, GMF ואפסק, שגורלן עבר להתדיין בבתי המשפט, ואשר המשקיעים באג"ח שהנפיקו צפויים לקבל חזרה חלק זעום מהשקעתם. לכל החברות הללו הפסדים כבדים, גירעון בהון העצמי, התחייבויות ענק והערת "עסק חי" בדוחות הכספיים.

חברת אפסק, שבשליטת אברהם טולדנו וחברת אורד של משפחת אדורם, היא האחרונה להצטרף למועדון המפוקפק, ההולך ומתרחב. החברה העוסקת בייצור והחזקת מערכות חשמל, פיקוד ובקרה לתעשייה ומערכות בקרה להולכת נוזלים וגזים, נקלעה למשבר בגין ביטולם של מספר חוזים משמעותיים בחו"ל.

חובה של אפסק למחזיקי האג"ח הוא כ-50 מיליון שקל, ואת תשעת החודשים הראשונים של 2011 היא סיימה בהפסד של 43 מיליון שקל, אשר יצר גירעון של 42 מיליון שקל בהון העצמי. היום דיווחה החברה כי ביהמ"ש מינה את עוה"ד ארז חבר ואביב פריצקי למפרקים זמניים של אפסק והחברות הבנות. אפסק מעסיקה כ-150 עובדים, והמפרקים ינסו להמשיך להפעיל אותה כ"עסק חי".

בדומה לאפסק, גם חברת המימון GMF, מבית היוצר של חברת החיתום פועלים אי.בי.אי וקרן RP של רפי ברבר, מגיעה למסדרונות ביהמ"ש לאחר שלא הצליחה לעמוד בהסדר חוב קודם שחתמה עם מחזיקי האג"ח. ל-GMF, שנקלעה להפסדים בעקבות העמדת מימון לפרויקטים כושלים של נדל"ן באירופה, חוב של 40 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, וגם אצלה הסיכוי להחזר החוב נמוך ביותר.

עו"ד אופיר נאור אמור להתמנות לכונס הנכסים של החברה, במטרה לממש את הבטוחות שנרשמו בעבר לטובת בעלי האג"ח. גם כאן מטרת הכונס היא לנסות להשיג את התמורה הגבוהה ביותר, רק שמדובר באתגר לא פשוט כלל, כיוון שחלק משמעותי מפעילותGMF נמצא בחו"ל וקשה להגיע אל הכסף.

אולי מישהו מעוניין לרכוש שליטה?

חברה ותיקה במועדון חדלות הפירעון היא דוראה של בצלאל איגר, העוסקת בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובאירופה. בשנה שעברה ניסה איגר להגיע להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח, אך הניסיונות לא צלחו ובחודש שעבר הוא חדל לכהן כמנכ"ל.

מלבד חוב של כרבע מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, נטלה דוראה אשראי מקרן המנוף בראשית (105 מיליון שקל) ומבית ההשקעות פסגות (55 מיליון שקל). אלו קיבלו ביטחונות בדמות החזקות בחברות הבנות, והצליחו לשכנע את ביהמ"ש להורות על מינוי נאמנים לחברה.

כיום ישנן שלוש הצעות לרכישת השליטה בדוראה: מצד רו"ח יאיר רבינוביץ' ודורון שגיב; הצעה של נפתלי מנדלוביץ' (המחזיק כבר ב-15% ממניותיה); ומיכה צ'רניאק מבית ההשקעות להבה המחזיק באג"ח דוראה, אשר מציע ליתר המחזיקים להשתלט על החברה בעצמם ולמכור את נכסיה.

חברת אאורה, הנמצאת בשליטת בועז משעולי ויוסף צליח, התגלגלה גם היא לפתחו של ביהמ"ש עקב השקעות כושלות בתחום הנדל"ן בחו"ל. הנכס העיקרי של החברה כיום הוא החזקה של 60% בחברת אאורה ישראל (פרויקטים להקמת 1,300 יחידות דיור בישראל) . לחברה התחייבויות של כ-250 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

בחודש שעבר אישר ביהמ"ש הקפאת הליכים לאאורה, וכן את מינוים של עוה"ד גיא גיסין וחגי אולמן כנאמנים, ומתוקף תפקידם הם פרסמו מודעה המזמינה להגיש הצעות לרכישת השליטה או להשקעה בחברה. אאורה נסחרת בשווי זעום של מיליוני שקלים בודדים, לעומת שווי של מאות מיליוני שקלים בשיאה בשנת 2007.

ספי שלגי רכש מניות המיעוט במליבו

ספי שלגי השלים את העסקה עליה דווח באוקטובר האחרון, לרכישת מלוא מניות שותפיו בחברת הנדל"ן מליבו ישראל (66%) תמורת כ-70 מיליון שקל. כעת מחזיק שלגי ב-100% ממניות מליבו ישראל. המוכרים הם יורשי משפחת שניידר מארה"ב ונתן פרנקל.

החברה הבת, מליבו אינווסטמנטס, הנפיקה בת"א אג"ח בהיקף של כ-90 מיליון שקל. מליבו אינווסטמנטס פועלת בתחום של יזמות למגורים בקנדה. במהלך הרבעון השלישי של 2011 מכרה החברה 145 דירות, ואת תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה עם צמיחה של 7% בהכנסות ל-20 מיליון דולר קנדי. ההפסד באותה תקופה עמד על 2 מיליון דולר קנדי, בהמשך להפסד של 3 מיליון דולר קנדי ב-2010.

התוצאות יצרו גירעון בהון העצמי של כ-9 מיליון דולר קנדי ובהון החוזר של כ-15 מיליון דולר קנדי. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה שלילי, בהיקף של כ-13 מיליון דולר קנדי.

מהסדר חוב לזרועות בית המשפט
 מהסדר חוב לזרועות בית המשפט