הדולר נחלש קלות, האירו מתחזק; "המצב עדיין שברירי מאד"

הדולר נחלש ב-0.3% ונסחר סביב 3.8 שקל והאירו מתחזק בכ-0.6% ל-4.96 שקלים ■ בעולם מתחזק האירו ונסחר סביב רמה של 1.302 דולרים

הדולר נחלש והאירו מתחזק בשיעור קל מול השקל במהלך יום המסחר במטבעות (ג'). אתמול, נזכיר, לא נקבעו שערים יציגים. הדולר נחלש ב-0.3% ונסחר סביב 3.8 שקל והאירו מתחזק בכ-0.6% ל-4.96 שקלים. בעולם מתחזק האירו ונסחר סביב רמה של 1.3 דולרים.

אלי בן-דוד, כלכלן ואנליסט ראשי ב-USG Capital מציין בסקירה שפרסם היום כי "המצב עדיין שברירי מאד ויש לצפות להמשך תנודתיות ולחוסר שקט בשווקים בשנה הקרובה ,עד אשר נראה תפנית דרמטית באירופה: בנוסף, יש לצפות להמשך לחצים על איטליה, ספרד וצרפת בעקבות גידול דרמטי בסיכון לחדלות פירעון, כאשר המוצא האחרון לפני פשיטת רגל יהיה עזרה מאסיבית מצד הבנק המרכזי בשוק האג"ח. באשר לארה"ב, יש לצפות להמשך התאוששות איטית בכלכלה עקב הבעיות באירופה וההאטה באסיה, אשר נובעת בעיקרה מסין שם רואים בועה נדל"נית כאשר בתווך סיכוי גדול מאד להקלה כמותית נוספת QE3 בארה"ב, במטרה להאיץ את הצמיחה המקרטעת".

בזירה המקומית מעריך בן דוד כי "הפגיעה ביצוא תמשך בשנת 2012 לנוכח התמתנות בביקושים העולמיים ובפרט בצריכה הנמוכה באירופה. בנוסף, אנו נהיה עדים לפגיעה גם בביקושים המקומיים לאור ההאטה צפויה במשק המקומי ועלייה בשיעור האבטלה במחצית הראשונה של השנה, כך שהבנק המרכזי ישקול הורדות נוספות של 0.5%-0.25% במחצית הראשונה של שנת 2012".

מדד האבטלה בגרמניה לחודש דצמבר רשם ירידה חדה מהתחזיות עקב זינוק בייצוא של מכוניות וכלים מכניים. גם למזג האוויר היה חלק בנתון המעודד, כשהחורף החם יחסית שעבר על גרמניה עזר לשוק העבודה בתחום הבנייה. מספר הבלתי מועסקים המתוקן לחודש דצמבר ירד ב-22 אלף ל-2.89 מיליון איש, כך מסרה הסוכנות הפדרלית לעבודה במדינה. בעקבות התיקון, שיעור האבטלה בגרמניה עומד כרגע על 6.8%. בסקר כלכלנים שקיימה סוכנות בלומברג הצפי היה לירידה של 10 אלף בלבד במספר המובטלים במדינה.

באוסטרליה דווח היום כי מדד מנהלי הרכש של התעשייה עמד בדצמבר על רמה של 50.2 נקודות לעומת 47.8 נק' בנובמבר, רמה המעידה על חזרה להתרחבות (מעל 50 נק'). בתגובה לנתון רושם הדולר האוסטרלי עלייה מול 16 מטבעות מרכזיים.

יותר מאוחר היום יתפרסם בארה"ב מדד מנהלי הרכש של התעשייה לדצמבר שצפוי להתפרסם ב-17:00 שעון ישראל, כאשר התחזיות צופות עליה לרמה של 53.3 נקודות. עוד יתפרסמו היום הפרוטוקולים של ישיבת ה"ועדה לענייני השוק הפתוח" של הפדרל ריזרב.

ביום ו' יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש דצמבר כאשר התחזיות מדברות על יצירת כ-150 אלף משרות חדשות בחודש דצמבר - שיפור שיעיד על התאוששות מסוימת בכלכלה האמריקנית. בנובמבר נוספו 120 אלף משרות. שיעור האבטלה צפוי לרדת ל-8.6% מ-8.7% בנובמבר.

מנהיגי אירופה חוזרים לעבוד והחששות לגבי התפרקות גוש האירו עדיין באוויר; המטבע האירופי עלול לאבד 8% עד אמצע שנת 2012, כך מעריך כריסטופר גרודרד, ראש מחלקת מט"ח ב-Brown Brothers Harriman בשיחה היום עם "בלומברג" בריאיון על תחזית האירו.

היום פורסם ב"בלומברג" כי הממשלות של הכלכלות הגדולות בעולם עומדות בפני משימה לא פשוטה השנה - לפרוע או לגלגל חובות בהיקף אדיר של כ-7.6 טריליון דולר. זאת לעומת כ-7.4 טריליון דולר לפני כשנה. משימה שאם לא תצלח עלולה להשפיע בצורה קשה על שוקי ההון גם ב-2012, לאחר הזעזועים של 2011.

לפני נתוני "בלומברג" יפן, המדינה בעלת החוב הציבורי כאחוז מהתוצר הגבוה ביותר בקרב המדינות המפותחות, צריכה לגלגל השנה חוב בהיקף של כ-3 טריליון דולר. ארה"ב מיד אחריה עם כ-2.8 טריליון דולר. עבור רוב מהמדינות הצפי הוא שהתשואות יהיו גבוהות יותר במהלך השנה כך שעלויות גיוס החוב שלהן יעלו ויקשו עליהן להתמודד עם מחזור החובות בשנים הבאות.

[לאתר המט"ח]