הכנסת דנה ביוקר מחירי הפירות והירקות: "פער תיווך של 200%"

שרת החקלאות אורית נוקד בדיון בוועדת הכלכלה: "אנו פועלים ליצירת שוק סיטונאי מסודר שיביא לשקיפות" ■ רמי לוי: "החקלאים מרוויחים ממבצעי ההוזלות ברשתות"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום (ג') דיון בנושא הזינוקים במחירי הפירות והירקות. בדיון השתתפו שרת החקלאות אורית נוקד, נציגים החקלאים וכן נציגים של השוק הסיטונאי.

נוקד אמרה כי "בשנת 2011 הפער הממוצע בין המחיר לרשתות הקמעונאות עמד על כ-50%. אנחנו פועלים ליצירת שוק סיטונאי מסודר שיביא לשקיפות וחשיפת הפערים בין המחירים בין הגורמים השונים בשוק. נחייב מוכרים לפרסם את המחיר הקמעונאי של המוצרים".

ד"ר רענן כהן, יו"ר החברה הממשלתית לשוק סיטונאי, אמר כי "ניתן לחסוך כ-2-3 מיליארד שקל לצרכנים על-ידי הורדת פער התיווך. היום מגיע פער התיווך לכ-200%. חייבים להבטיח שבדרך בין החקלאי לאזרח יהיה פער מחיר סביר ולא מוגזם".

ח"כ שי חרמש, יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, אמר כי "יש בעיה קשה בכל העולם, והיא שאין תחרותיות ברמת הקמעונאית, וזה בכל העולם. לרשתות יש כוח עצום, והן מנצלות אותו ואף משנות את המחירים בין סניפים שונים בתוכן. יש מצב שגם כל חקלאי נאבק על כל עובד ועובד, יש כאן מס על העסקת עובדים זרים של יותר מ-160 מיליון שקל, וגם המחסור בעובדים פוגע בחקלאים ומשפיע על המחיר לצרכן".

רמי לוי, נציג רשתות השיווק, אמר כי "החקלאים לא נפגעים אם אנחנו מוכרים למשל עגבניות בזול. להיפך. אנחנו משלמים לחקלאים את המחיר שהם דורשים ומוכרים כמות הרבה יותר גדולה, כי המחיר זול מאוד, כך שהם מרוויחים. אין לנו שום כוונה לפגוע בחקלאי כזה או אחר. אני חושב שהממשלה צריכה לתמוך בחקלאות, אבל זה לא קשור למחיר ברשתות".