"את הרוק'נרול שלא חוויתי בנעוריי - מימשתי עם עודד קטש"

שנים היא הסתפקה בלהיות אשתו של הפרסומאי יורם באומן ■ עשור אחרי הגירושים והרומן עם עודד קטש, אילנית באומן מעלה סדרה דוקומנטרית העוסקת בצד המורכב והכואב של הגירושים ■ "סוף הסיפור"? בשבילה זו הייתה נקודת זינוק

אילנית באומן (45) זוכרת את הרגע שבו פגשה לראשונה את הלבד. היא בדיוק סיימה לבנות בית חדש, וילה בצהלה, עם בעלה הפרסומאי יורם באומן, אבל התהליך רק האיץ תחושת בדידות פנימית, שהובילה לגירושים כואבים.

אל הבית החדש היא לא עברה. מה שנחקק בזיכרון ככישלון גדול הוביל לאהבה צעירה שהסעירה את חייה ולדרייב גדול להוכיח שהיא יכולה להצליח לבד. היום, לאחר שורה של תפקידי עריכה בטלוויזיה, היא מופקדת על התחום הדוקמנטרי בחברת ההפקות המובילה "קופרמן". בשבוע הבא תעלה ב-yes סדרה שיצרה ("סוף הסיפור"), המלווה 4 סיפורי גירושים כואבים. מבחינתה זו סגירת מעגל.

גירושים: "בעיקר פאניקה"

"זו הייתה תקופה של תמורות רבות. יצאתי לעבוד ולאט-לאט, בהרבה מאמץ והרבה קושי, נעמדתי על הרגליים. לזכותו של יורם אני יכולה לומר שבמשך כל אותה תקופה הילדים לא שמעו משהו רע עליי, וכך גם להפך. מההתחלה הם ידעו שאנחנו מאוד מתואמים בינינו. נחסך כאן מה שקורה בהרבה משפחות של הורים גרושים, שהילדים הם קורבן למלחמות בין אימא לאבא. שואלים אותי בעקבות הסדרה הזו: אז מה, להתגרש או לא? ואני אומרת שלא יכולה להיות מסקנה אחת מהדבר הזה. אני היום אישה אחרת לגמרי מזו שהייתי לפני 13 שנים. אני עצמאית ובוטחת ומנהלת את חיי, אבל יש מחירים שתמיד ילוו אותי".

דרייב מטורף: "תרפויטי"

"בשנים שלא עבדתי והייתי אימא במשרה מלאה, הייתי באה לבקר את יורם במשרד עם התאומים הקטנים ומסתכלת על כל הבנות המוכשרות, הצעירות והקרייריסטיות, שעושות פרזנטציות בביטחון גדול. מצד אחד חשתי מלאה באימהות שלי, אבל מצד שני הייתי ריקה מהביטחון שאני יכולה לעשות זאת. היה לי דרייב מטורף להוכיח לעצמי שאני יכולה להיות אשת קריירה. בגלל זה העיסוק שלי בסדרה החדשה הוא תרפויטי, הסתכלתי על הגיבורים של הסדרה שלי ואמרתי לעצמי: 'ראי איך גדלת'. העובדה שאני יוצרת סדרה בזכות עצמי, לא כאשתו של, לא כבת זוג של, אלא כיצירה שלי עצמאית, זה הניצחון שלי. אני מסתכלת על האישה שהייתי, בת 32 שלא ידעה מהחיים שלה, ובא לי לחבק אותה. בא לי להגיד לה 'יהיה בסדר, את עוד תעמדי על הרגליים, תנהלי את חייך ותיצרי ותעשי דברים בזכות עצמך'".

יורם באומן: "נשמה"

אחרי הצבא הכירה את הפרסומאי יורם באומן, מבעלי משרד הפרסום מהגדולים בארץ, באומן-בר-ריבנאי, ולאחר שנתיים נישאה לו. את ילדיה הבכורים, תאומים, ילדה בגיל 26. לאחר 4 שנים נולד בנם השלישי. "יורם היה הבליינד דייט הראשון והיחידי בחיי", היא מחייכת. "הייתי בת 21 והוא בן 35. לא שינה לי עניין הגיל. התחברתי לנשמה ולעיניים שלו. היום, בדיעבד, אני יכולה לומר שמלהיות ילדה של אבא הפכתי להיות ילדה של יורם במובנים מסוימים".

בזוגיות עם באומן היא אומרת שהייתה האישה הקלאסית של אז, מי שנמצאת בבית ומגדלת ילדים מתוך רצון ובחירה, אבל זה לא הספיק. "כשבונים בית זה לא רק קירות, בלטות ועיצוב, זה גם בניית הבית הפנימי, הזוגי, המשפחתי. שם הרגשתי לבד, שהבית הגדול והיפה שאנו בונים הוא לא באמת שלי. הסתיימה בניית הבית ולא נכנסתי אליו. התגרשנו ויורם עבר לבית לבד".

עודד קטש: "רוק'נרול"

הזוגיות הבאה שלה הייתה עם עודד קטש, אז שחקן בקבוצת הכדורסל של מכבי תל-אביב וכוכב הקמפיין לדגני בוקר שעליו היה אחראי משרד הפרסום של בעלה. קטש בן ה-25, צעיר ממנה ב-8 שנים, מה שטרום עידן הקוגריות, עורר עניין רב. הם ניהלו זוגיות צמודה ומפתיעה קרוב ל-5 שנים. "עודד היה אהבה גדולה וסוערת. זוגיות מסוג אחר לחלוטין. אני חושבת שאת כל הרוק'נרול שלא חוויתי בנעוריי מימשתי ב-5 השנים האלה. כן, אני חושבת שהייתי מחלוצות טרנד הקוגריות, אך אם להודות על האמת לא הרגשתי את הפער בגיל כי התחברתי לנשמה, להוויה ולא לשנתון. בחלק מהתקופה עודד שיחק ביוון, ואני בכל סוף שבוע שני, כשהילדים היו אצל יורם, נסעתי לאתונה. ניהלנו זוגיות מעבר לים. מצד אחד זה לא קל לשמר ככה את האינטימיות, ומצד שני זה תחזק את האש. זה היה כמו לחיות בלה לה לנד. הזוגיות הזו הייתה גם מאוד מתוקשרת. הייתי כל-כך מאוהבת שלא היה אכפת לי מהרכילות. עודד נפרד ממני אחרי קרוב ל-5 שנים, ואני יכולה לומר שלקח ללב שלי לא מעט זמן להבריא".

- למה הוא עזב?

"כי הוא רצה לעצמו משפחה חדשה עם התחלה חדשה משלו. אחרי הכול לי כבר היו 3 ילדים, והיינו כל אחד במקום אחר בחיים".

יונה ויזנטל: "בשל"

"אחרי 4 שנים לבד פגשתי את יונה ויזנטל (סמנכ"ל התוכן של yes), ואנחנו יחד כבר 5 שנים. הייתה לנו הפסקה בין פרק א' לפרק ב' בתוך הזוגיות שלנו. בפרק א' הייתי כל-כך מרוכזת בעצמי ולא באמת ראיתי אותו. נפרדנו לחצי שנה, וכל-כך התגעגעתי אליו ולחברות ולחיבוק שלו, שזחלתי אליו כל הדרך חזרה. זאת זוגיות אחרת משתי הקודמות שהיו לי. זוגיות של איש ואישה בשלים", היא אומרת בחיוך. "אני מחייכת כי באמת מצאתי חבר לחיים. אנחנו גדלים ומתפתחים ביחד. יונה כל-כך קשוב, ואני כל-כך חופרת, שזה משלים יופי אחד את השני. אני מתפעלת מאיך שהוא מתנהל בתוך הזוגיות ומאיך שאנחנו עוברים תהליך בתוכה. זוהי זוגיות של גילאי 45 שלי ו-49 שלו, ואני מרגישה את תבונת הגיל. אני כבר לא לבד, ומצד שני יונה מאפשר לי את הלבד שאני צורכת".

- יש דיבורים על העובדה שהיה לך קל להעלות סדרה ב-yes כי את בת זוגו של סמנכ"ל התוכן.

"אנשים אמרו, אנשים אומרים ואנשים יגידו. אני מרגישה שהעשייה הדוקומנטרית שלי מממשת את כל החוזקות שלי. אז כל מי שרוצה להלעיז, לצקצק בלשונו, מוזמן לצפות בסדרה וללמוד דבר או שניים על החיים. יותר נקי כפיים מיונה אין. הוא יותר צדיק מהאפיפיור. תמיד ריכלו עליי, ואני פיתחתי מנגנוני הגנה משובחים בעניין, ושכל הקנאים יאכלו את הלב. אני לא מתנצלת על שום דבר".

- אז היום, אחרי ביחד, לבד ושוב ביחד, מה המסקנה? מה עדיף?

"אני חושבת שבאהבה יש אבולוציה. יש כל מיני סוגי אהבות, שמתאימים לכל מיני שלבים בחיים. יש זמן לכל דבר. הדרמות והסערות הביאו אותי להיות אישה חזקה ולנהל זוגיות מסוג אחר. אין לי צורך בזוגיות סימביוטית כפי שהייתה בעבר, אלא בזוגיות של שני יחידים ההולכים יחד באהבה בשלה".

** הכתבה המלאה - בגירסה המודפסת של "ליידי גלובס".