מסתמן: תעריפי החשמל יעלו ב-9% מפברואר במקום העלאה כוללת של 30% השנה

חברת החשמל ומשרד האוצר סיכמו: נחלק את הזינוק של 30% בתעריפי החשמל לשלוש "פעימות" כדי לרכך הפגיעה למשק ■ מדובר בהעלאה הנובעת מהמשבר החריף שאליו נקלע משק החשמל בגלל הפסקת הזרמת הגז המצרי

תעריפי החשמל יעלו כבר בחודש פברואר הקרוב בכ-9% - כך סוכם בפגישה שנערכה היום (ג') בין מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן לראשי משרד האוצר. הסיכום כפוף עדיין לאישור רשות החשמל שהיא הגוף היחיד המוסמך לקבוע את תעריף החשמל.

לפני שעות אחדות הסתיים באוצר דיון בהשתתפות שר האוצר שעסק במחירי הדלק שחברת החשמל נאלצת לשלם, כאשר בסיכום הדיון הנחה שר האוצר את משרדו לעשות כל שניתן ובכלל זה הפחתות מסים ומתי ערבויות מדינה, על מנת לצמצם את העלייה בצפויה בתעריף השנה למספר חד ספרתי. מנגד, חברת החשמל דורשת עליית התעריפים ב-30%.

בהתייחסו לדרישת חח"י, אמר שר האוצר שטייניץ: "צריך לזכור שבצד השני ישנם אזרחים שיתקשו לעמוד בהתייקרויות הצפויות".

ההחלטה על ההעלאה המיידית של התעריף נועדה לבלום את העלייה הצפויה של 30% בתעריפי החשמל באפריל הקרוב. מדובר בהעלאה הנובעת מהמשבר החריף שאליו נקלע משק החשמל בגלל הפסקת הזרמת הגז המצרי.

לאחר ההתייקרות הצפויה בפברואר ירשם תעריף החשמל התייקרות מצטברת של כמעט 25% מהקיץ האחרון. מחיר הגז הועלה בקיץ ב-9.8% ושלושה חודשים לאחר מכן ב-5% נוספים. ההוצאה הביתית לצריכת חשמל עמדה לפני ההתייקרויות על 339 שקל למשפחה לחודש והיא מסעיפי ההוצאה הגדולים ביותר בתחום ניהול משק הבית.

צוות בראשות מנכ"ל האוצר בפועל, דורון כהן, הציע לפרוס את העלייה הצפויה לשלוש "פעימות" של העלאות שנתיות בנות כ-10% כל אחת, על-מנת לרכך את המכה שתגרום למשק העלאה חד-פעמית של 30%.

מנכ"ל המשרד לאנרגיה ומים שאול צמח הזהיר היום כי 2012 תהיה השנה הקשה ביותר בתולדות משק האנרגיה במדינה. בדברו בישיבה שערכה היום המועצה הארצית לתכנון ובנייה אמר צמח כי חברת החשמל נאלצת לרכוש סולר בכמויות חסרות תקדים על-מנת למלא את מקום הגז המצרי שחסר במערכת. פגיעה נוספת נגרמה כתוצאה משימוש יתר במאגר "ים תטיס" בשנה שעברה שהביאה להדרדרות מהירה מהצפוי בכמות הגז במאגר.

"השנה נשלם 10 מיליארד שקל יותר על דלק לייצור חשמל לעומת שנה שעברה", אמר צמח. "מחיר הגז הטבעי הוא חמישית ממחיר הסולר לפני הבלו ותשיעית ממחיר הסולר כולל הבלו".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החברה פנתה אל האוצר לקבלת סיוע תזרימי בעקבות הפסקת אספקת הגז המצרי והדלדלות הגז הישראלי. מתקיימים דיונים אינטנסיביים בנושא. לחברה לא ידוע כרגע על החלטות סופיות בעניין. החברה תדווח כחוק אם וכאשר יתקבלו כאלה".

מרשות החשמל נמסר בתגובה, "רשות החשמל, הקובעת את תעריף החשמל, אכן פועלת באינטנסיביות בתקופה האחרונה יחד עם משרד האוצר ומשרד האנרגיה והמים על מנת לגבש מתווה ממשלתי כולל בכדי למתן ולפרוס את עליית תעריף החשמל הצפויה בעיקר בשל שיבושים באספקת הגז הטבעי למשק האנרגיה הישראלי ולכן כרגע איננו מעוניינים להתייחס למספרים שפורסמו. משרד האוצר, בשיתוף עם רשות החשמל אכן בוחן בימים אלה שימוש בכלים שונים העומדים לרשותם כדי לסייע ולמתן ולפרוס את עליית התעריף לטובת הצרכנים .המהלך הכולל יחייב גם הירתמות מצד חברת החשמל".