ענת קם: למחוק את רישומי כבוגדת במחשבי השב"ס

‏בעתירה טוענת קם כי במחשבי שב"ס וברישומי הכלא צוינו, תחת הגדרת העבירות בהן הורשעה, שתי עבירות: "בגידה" ו"ריגול" - אף שהיא הורשעה בריגול בלבד

‎‎בוגדת או מרגלת? ענת קם, המרצה 4.5 שנות מאסר בפועל בכלא נווה תרצה בעקבות הרשעתה בריגול חמור, עותרת בבקשה להורות על שב"ס להשמיט את המילה "בגידה" מסיווגה במחשבי שב"ס. בעתירה נטען כי מדובר בטעות חמורה מצד שב"ס, ויש לתקנה.

‏בעתירה, שהוגשה הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה באמצעות עו"ד אילן בומבך, טוענת קם כי במחשבי שב"ס וברישומי הכלא צוינו, תחת הגדרת העבירות בהן הורשעה, שתי עבירות: "בגידה" ו"ריגול".

לדברי קם, בפועל היא הורשעה רק בעבירת ריגול חמור (איסור והחזקת ידיעה סודית), שאינה עולה כדי בגידה ואינה מוגדרת כבגידה לפי חוק.

‏קם הורשעה לאחר שגנבה יותר מ-2,000 מסמכים סודיים מלשכת אלוף פיקוד מרכז, שם שירתה כחיילת, והעבירה אותם לידי אורי בלאו, עיתונאי "הארץ".

עו"ד בומבך, המייצג את קם גם בערעורה כנגד חומרת עונשה בבית המשפט העליון, טוען בעתירה כי כבר ביום כניסתה לכלא נווה תרצה, ב-23.11.11, פנה אליה אחד הקצינים הבכירים בכלא ואמר לה: "את כאן בגלל ריגול ובגידה".

"כמובן שהדבר אינו נכון ומסב לעותרת צער רב ועוגמת-נפש כבירה", נכתב בעתירה. "העותרת אף חוששת כי ההתייחסות אליה - בזמן ריצוי עונשה - עלולה להיות מושפעת מכך שהיא רשומה כמי שעברה עבירת 'בגידה'".

‏עם גילוי סיווג ה"בגידה", פנתה קם למפקדת הכלא ולסגניתה וביקשה לתקן את הסיווג השגוי לטענתה, אך נמסר לה כי עליה לעשות זאת באמצעות באי-כוחה. בהמשך, נטען בעתירה, פנה אף עו"ד בומבך במכתב בשמה לשב"ס, במסגרתו הבהיר כי קם לא הורשעה בעבירת "בגידה" - אך גם פנייה זו נדחתה.

בתשובה ששלחה לעו"ד בומבך מסג"ד אתי אלקבץ, קצינת ניהול הכליאה במחוז מרכז, צוין כי העבירות בהן הורשעה קם מעוגנות בפרק "בגידה וריגול" בחוק העונשין.