אירופה ננעלה בירידות; בורסת פריז ירדה 1.5%

הממשלה הצרפתית הממשלה גייסה 7.96 מיליארד אירו ■ למרות ההנפקה הקאק 40 יורד בכ-1% ■ UniCredit מתכונן להנפקת זכויות ב-43% משווי המנייה ■ ספרד מתכננת תוכנית צנע בהיקף של כ-16 מיליארד אירו

המסחר באירופה התנהל היום (ה') בירידות שערים והמסחר נחתם באותה מגמה שלילית על רקע חששות המשקיעים מהמשך משבר החובות ביבשת, בעוד ביבשת מתרוצצת שטף של חדשות המזכירות כי הבעיות עדיין כאן. למרות הנפקת אג"ח מוצלחת לכאורה בצרפת, התשואות על האג"ח ל-10 שנים עולות. בנוסף, ספרד הודיעה כי היא מתכננת חבילת צנע חדשה בהיקף של כ-16.5 מיליארד אירו, ובאיטליה הודיע הבנק הגדול במדינה כי ינפיק זכויות בדיסקאונט משמעותי. גם התחממות הגזרה המזרח תיכונית תשפיע על המסחר, זאת בעקבות ההודעה של מנהיגי האיחוד האירופי אמש, לפיה הם מתכוונים להטיל אמברגו על הנפט האיראני.

כאמור, באירופה מרכזת עניין היום הנפקת האג"ח גדולה של ממשלת צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו, הצליחה לגייס כ-7.96 מיליארד אירו באמצעות מכירת אג"ח ל-10 שנים ובתשואה ממוצעת יחסית נמוכה של 3.29%, אולם זו עדיין משקפת עלייה מההנפקה בחודש הקודם בה התשואה נקבעה על 3.18%. צרפת, שתידרש להחזיר השנה חובות בהיקף 177.9 מיליארד אירו, נדרשת לגייס הון נוסף - בעוד סוכנויות הדירוג מאיימות על דירוג האשראי המושלם שלה, ברמת "AAA". (לסיפור המלא)

בנוסף, ממשלת ספרד בראשותו של מריאנו ראחוי, הודיעה היום כי היא מתכננת קיצוצים בתקציב בהיקף של כ-16.5 מיליארד אירו, זאת במסגרת תוכנית צנע חדשה. כזכור, במסגרת תוכנית הצנע הקודמת של ספרד, היא ביצעה קיצוצים בהיקף של 9 מיליארד דולר בתקציב. תוכנית הצנע אומנם תוגש לאישור הפרלמנט הספרדי רק בסוף מארס 2012, אך כבר עתה מומחים רבים טוענים כי התוכנית הזו אינה מספיקה לחילוצה של ספרד ממשבר החובות. (לסיפור המלא)

הבנק הגדול באיטליה UniCredit הודיע היום שהוא מתכוון לבצע הנפקת זכויות במטרה על מנת לגייס הון שיעזור לו להתמודד עם הדרישות החדשות של הרגולטורים באירופה. החדשות המעניינות הינה שהבנק מתכוון להציע לבעלי הזכויות את האפשרות לקנות מניות במחיר של 1.943 אירו למניה, הנמוכים ב-43% מהשווי האמיתי שלהן. (לסיפור המלא)

נקודת האור היחידה של אירופה, גרמניה, הצליחה להנפיק אמש אג"ח ממשלתיות לטווח של 10 שנים, בהיקף של כ-4.1 מיליארד אירו ובתשואה של 1.93% - עניין שיסייע לה במימון תוכניות החילוץ של האיחוד האירופי. הבנק המרכזי של גרמניה, שניהל את המכרז למכירת האג"ח נהנה מביקושי יתר וקיבל הצעות לרכישה של 5.14 מיליארד אירו, כך שהתשואות ירדו בכ-0.5% מהמכרז הקודם להנפקת האג"ח שהתנהל לפני כחודשיים.

נתוני מאקרו

בגרמניה פורסמו היום נתוני המכירות הקמעונאיות - שירדו בנובמבר ב-0.9% בניגוד לתחזיות שדיברו על עליה של 0.2%. מדובר על ירידה רצופה בנתונים זה החודש השני. ואילו באנגליה, מדד מנהלי הרכש בתחום השירותים לחודש דצמבר רשם עליה לרמה של 54.0, הרמה הגבוהה ביותר מזה 5 חודשים, מרמה של 52.1, כשהתחזיות דיברו על ירידה לרמה של 51.6.

בארה"ב, פורסם היום סקר APD המשקף את כמות המשרות החדשות שנוצרו בחודש דצמבר בסקטור הפרטי, והוא הפתיע לטובה כשרשם עלייה של 325 אלף משרות חדשות לעומת תחזיות של 175 אלף משרות. בעקבות כך, החוזים העתידיים בוול סטריט מחקו את הירידות שנרשמו במהלך היום.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

המסחר בבורסות אסיה הסתיים היום (ה') במגמה מעורבת עם נטיה לירידות שערים. המשקיעים הגיבו להודעתו של הבנק המרכזי של סין, לפיה הוא יקטין את יחס הרזרבות של הבנקים. בנוסף, המשקיעים הגיבו בחשש להצהרות של מנהיגי אירופה אמש בדבר כוונתן להטיל אמברגו נפט על איראן - עניין שגרם למחירי הנפט להאמיר לרמה של 103 ד'.

"השווקים בכל העולם הם חסרי כיוון כרגע, וכך גם באסיה. המשקיעים מחכים להתפתחויות חדשות בארה"ב ובאירופה, כמו גם להודעה של הסינים כם הם יקטינו את יחס הרזרבות", אומר פיטר לאיי, אנליסט בחברת DBS.

כמו כן, לפי ההערכות רבות קרנות הגידור האסייתיות ייסבלו בשנה הקרובה מההאטה משמעותית בפעילות שלהן בשל העובדה שהסיבולת של המשקיעים באסיה נשחקת יותר ויותר והם החלו להבין שהם לא יוכלו להגשים את החלומות שלהם באמצעות השקעה בשוק ההון", אומר פיטר דאגלס, הבעלים של חברת ייעוץ והשקעות מסינגפור.

מניות הטכנולוגיה במוקד

מגזר הטכנולוגיה באסיה הציג ירידות חדות היום במסחר בשל העובדה כי המסחר בנאסד"ק לא מצליח להתרומם והסתיים אמש ללא שינוי, כמו גם העובדה שהאירו נחלש מול הין בשבועות האחרונים ונסחר סביב 99 ין.

ענקית האלקטרוניקה Sony , צנחה במהלך המסחר, זאת בשל העובדה כי קצב המכירות שלה החל להאט, משום ש-21% מהמכירות שלה מגיעות מאירופה השרויה במשבר החובות.

גם מניות שארפ וקאסיו ירדו בכ-1.5% ו- 1.8% בהתאמה, בשל הההאטה האירופית והחולשה של המטבע היפני.

חברת התעופה של יפן הודיעה היום כי היא מתכוונת לגייס הון בהיקף של כ-13 מיליארד דולר באמצעות מכירת אג"ח.

לבורסות בעולם][לטבלת ישראליות בעולם]