מחנק: הבנק הגדול באיטליה מגייס הון ב-70% דיסקאונט

בנק יוניקרדיט יוצא בהנפקת זכויות במטרה לגייס כ-7.5 מיליארד אירו ■ המטרה: לעמוד בדרישות רשות הבנקים באירופה להלימות הון של כ-9%

מצוקת הבנקים באירופה מגיעה לשיאים חדשים: נודע כי בנק יוניקרדיט (UniCredit SpA ), הגדול באיטליה, יוצא בהנפקת זכויות במטרה לגייס כ-7.5 מיליארד אירו (9.8 מיליארד דולר) - במטרה לעמוד בדרישות רשות הבנקים באירופה להלימות הון, תוך שהוא מאותת על מצוקת האשראי של המוסדות הפיננסיים באיטליה בפרט ובאירופה בכלל.

הבנק האיטלקי, הגדול ביותר בהיקף נכסיו, הצהיר אתמול (ד') כי יציע למשקיעיו זכות לקנות שני סוגים של מניות חדשות במחיר של 1.943 אירו למניה - על כל מניה בה הם כבר מחזיקים. על פי דיווחים שונים בסוכנויות הזרות, מחיר ההנפקה משקף תמחור חסר של בין 43% ל-79% על מחיר המניות כיום.

תמחור החסר החריג מצביע על מצוקת האשראי החריפה בה נמצא יוניקרדיט, שנדרש להגדיל את יחס הלימות ההון שלו לרמה של 9% בהתאם לדרישות רשות הבנקים ביבשת. את הדרישה יידרשו למלא הבנקים עד יוני 2012 (במקום 2019, בתאריך המקורי), תוך שהם נדרשים לגייס לא פחות מ-115 מיליארד אירו בסכום כולל, עד תאריך זה.

באיטליה בלבד, הבנקים יידרשו לגייס כ-15.4 מיליארד אירו בסכום כולל, כדי לעמוד ביעדים הנדרשים.

כעת, בעקבות ההודעה, צונח מחיר המניה של הבנק במהלך המסחר בבורסת איטליה (בכ-4% נכון זמן לכתיבת שורות אלה). במידה והנפקת הזכויות תצלח, צפוי הבנק לעמוד בדרישות הרגולציה באירופה. הבנק צפוי להציע המניות למשקיעים באיטליה, גרמניה, אוסטריה ופולין - ארבעת שווקי הפעילות המרכזיים שלו.

זאת, בנוסף לבנק Intesa Sanpaolo SpA באיטליה, אשר גייס באחרונה 5 מיליארד אירו בהנפקת מניות.