רשות המסים דורשת מטבע: שלמו 2.7 מיליארד שקל

‎‎הרקע לדרישה היא עסקת הענק לרכישת איווקס, שבעקבותיה מבקשת הרשות לבטל את הטבות המס שניתנו לטבע מתוקף חוק עידוד השקעות הון‏

‎‎רשות המסים בדרישה חסרת תקדים מענקית התרופות הישראלית טבע: פקיד שומה ירושלים, אבי בכר, הוציא לחברה שומת מס עם דרישה לתשלום בסך 2.7 מיליארד שקל. זאת, בעקבות מחלוקת על זכאותה של טבע לפטור ממס מכוח חוק עידוד השקעות הון.

‏ל"גלובס" נודע כי הרקע לדרישה היא עסקת הענק לרכישת חברת איווקס (‏IVAX‏) על-ידי טבע בשנת 2005. טבע רכשה אז את החברה המתחרה בתמורה לכ-7.4 מיליארד דולר, במה שנחשבה לעסקה הגדולה ביותר שביצעה אי-פעם חברה ישראלית וגם העסקה הגדולה ביותר שנערכה אי-פעם בחברת תרופות גנריות. בעקבות העסקה הפכה טבע לחברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם.

פטור מוחלט על הכנסות המפעל

‏אלא שעסקה זו הדליקה נורות אדומות ברשות המסים, על רקע הטבות מס שקיבלה טבע בארץ מכוח חוק עידוד השקעות הון, בכפוף לעמידה בקריטריונים שונים לגבי תרומת מפעליה לתעסוקה וליצוא.

‏בין השאר מעניק החוק לחברות פטור מוחלט ממס על הכנסות המפעל, ובלבד שרווחי המפעל לא יחולקו כדיבידנד לבעלי המניות של החברה בעלת המפעל. אלא שעל-פי החוק, לא רק חלוקת דיבידנד תטיל על החברה את מס החברות שממנו קיבלה פטור, אלא כל סכום ש"נתן בעל המפעל לקרובו" ייחשב כאילו חולק דיבידנד, גם אם אין מדובר בדיבידנד במשמעותו הרחבה יותר בדיני החברות או בדיני המס.

סיטואציה כזו, טען פקיד השומה, קרתה כאשר טבע רכשה את איווקס, באמצעות חברה-בת של טבע, שהוקמה לטובת העניין, בתשלום במזומן ובמניות.

ככל הידוע, עמדת פקיד השומה בעניין זה היא כי מכיוון שטבע רכשה את איווקס באמצעות חברה-בת שהקימה, מדובר בסכום ש"נתן בעל מפעל לקרובו" - וכך מבוטל הפטור ממס שניתן במסגרת חוק עידוד השקעות הון. פקיד השומה טוען כי העסקה כמוה כתשלום דיבידנד חייב במס לבעלי מניות.

‏מומחי מיסוי אומרים היום (ה') כי מדובר בטענה לא סבירה, הנוגעת לעניין טכני במהותו. ל"גלובס" נודע כי גם בתוך מערכת המס לא כולם מסכימים עם בסיס החיוב בשומה שהוצאה. בכירים ברשות כי לא היה מקום להוציא את השומה כלל, ובוודאי לא בסכום-העתק הנקוב בה.

‏מטבע נמסר בתגובה כי "טענת מס הכנסה מתבססת על רעיון מופרך שרכישת חברות על-ידי טבע דומה לתשלום דיבידנד לבעלי מניות החייב במס. לדעת טבע, ועל-פי ניתוח טובי מומחי המס, זוהי פרשנות שגויה של החוק. על-פי חוות-הדעת שבידינו, אין שום צורך להפריש בגין השומה. טבע היא דוגמה ומופת ליישום החוק לעידוד השקעות הון והטבות המס שלה נובעות ממנו".

‏בנוסף לטענת הרשות סביב עסקת רכישת איווקס, מתייחסת השומה גם לתכנון מס אגרסיבי שטבע ביצעה לכאורה על רקע העברת דיבידנד מחברה סינגפורית לארץ. על-פי האמנה בין המדינות, דיבידנד המחולק לחברה ישראלית מחברה סינגפורית פטור ממס במקור. עם זאת, בישראל הדיבידנד‏‎ ‎חייב במס בשיעור של מס חברות (25%).