"סגירת הורמוז - הכרזת מלחמה; הנפט יזנק ב-50 ד'"

אירופה הכריזה אמש כי תטיל אמברגו נפט על איראן - ומחיר הנפט זינק ל-114 דולר לחבית ■ החשש הגדול: איראן תסגור את מיצרי הורמוז, דרכם עוברים 35% ממשלוחי הנפט העולמיים ■ בכיר אמריקני: "נטביע את הפריגטות שלהם"

דרמה אמיתית בשוק הסחורות ביממה האחרונה, כאשר האיחוד האירופי הכריז אתמול (ד') על אמברגו נפט על הספקית השנייה בגודלה של הזהב השחור בעולם, איראן. זאת, בעקבות המשך מאמציה של המדינה לפעול לפיתוח גרעין צבאי.

המשקיעים לא נשארו אדישים, ושלחו את הנפט להיסחר סביב 114 דולר לחבית - רמות אליהן לא הגיע מאז יוני 2011. כעת מתפנים האנליסטים לנתח את ההשלכות הגיאופוליטיות של המהלך, ולאן פני מחיר הנפט. ב-3 החודשים האחרונים נסק מחיר הנפט בכ-52%, לא רק בשל ההתאוששות בשווקים הפיננסיים והגידול בתיאבון לסיכון, אלא גם בגלל החשש שמא איראן תסגור את מיצרי הורמוז (פרטים בהמשך).

"הנתונים הכלכליים והמצב הגיאופוליטי המדאיג צפויים להמשיך ולתמוך בראלי בנפט", אמר ג'ון קילדוף, שותף בקרן הגידור Again Capital בניו יורק. "הטמפרטורה עולה כל יום על המבצ באיראן - סנקציות, ומנגד שיגורי טילים, והכל תורם למצב".

מדובר במהלך לא פשוט עבור ממשלת איראן, שתיאלץ לאתר קונים אחרים לאחר ממוצרי היצוא המרכזיים שלה: מדינות אירופה רוכשות מאיראן כ-450 אלף חביות נפט ביום, מתוך היקף כולל של 2.6 מיליון חביות המיוצאות מאיראן מדי יום. בפועל, מהווה אירופה השוק השני בגודלו ליצוא נפט מאיראן, אחרי סין. סך ייצור הנפט בעולם עומד על יותר מ-80 מיליון חביות מדי יום.

"מחיר גבוה באופן לא רציונאלי"

"יש איזושהי ציפייה כי האמברגו יכין את הקרקע לסוג של פעילות צבאית באיראן, אבל אנחנו מעריכים שזה לא יקרה בקרוב", סבור גארת' לואיס-דיויס, אסטרטג בתחום האנרגיה ב-BNP פריבה בלונדון.

בתוך כך, שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר צפוי לנסוע בשבוע הבא לסין ויפן כדי לדון בסנקציות האמריקנית על איראן. מנגד, גם האיראנים מאיימים כי יטילו מצור צבאי על משלוחים ימיים דרך מיצרי הורמוז, דרכם עוברים 35% ממשלוחי הנפט הימיים למערב. אנליסטים מעריכים כי סגירת המיצרים עלולה להקפיץ את מחיר הנפט ב-50 דולר לחבית תוך ימים.

"הנפט הוא לא עוד סחורה, הוא הסחורה בהא' הידיעה", אמר היום ל"גלובס" האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט. "יש לכך השלכות בכל האספקטים של ניהול השקעות. ברור כי אם מיצרי הורמוז ייסגרו, אז זה יכול להביא לזינוק מאד-מאד חד במחירי החבית. כל מספר זוכה פה. זה איום מרכזי על השווקים כמעט בכל תרחיש, כאשר נקודת הפתיחה של השנה היא שהנפט גבוה, לעומת השנתיים הקרובות. זה עלול לשרשר גם על הכלכלה הריאלית וגם על הפסיכולוגיה של הצרכנים".

"זה לא יהיה מחיר גבוה, אלא מחיר גבוה באופן לא רציונלי", אמר ל-CNBC האנליסט לורנס גולשטיין מ-Energy Policy Research Foundation. מומחים אחרים מעריכים כי אם איראן תסגור את המיצרים, ארה"ב וסין ישתפו פעולה ויחפשו פתרונות מדיניים בעולם כדי לגשר על המחסור שנוצר. סעד איברהים אל-חוסייני, מי שעמד בעבר בראש חברת הנפט הסעודית Saudi Aramco, ציין כי "סגירת מיצרי הורמוז תהווה הכרזת מלחמה על העולם כולו. אתה לא יכול לשחק עם הכלכלה העולמית ולחשוב שלא תהיה תגובה".

והתגובה, לפי דייוויד גולדווין, בכיר לשעבר במשרד החוץ האמריקני, עלולה להיות קשה: "אם האיראנים יסגרו את מיצרי הורמוז, קרוב לוודאי שנראה הרס מהיר של הכוח הימי שלהם. נטביע את הפריגטות שלהם".