סיום פסימי ל-2011: מדד אמון הצרכנים ירד בדצמבר ב-4.1 נק'

מדד אמון הצרכנים הוותיק בישראל מתרענן, ובודק כמה מתכננים להגדיל את תיק ניירות הערך ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, ירד בדצמבר ב-4.1 נקודות ל-77.1 נקודות (100 = 1996) לאחר ירידה של 8 נקודות בנובמבר, ועלייה של 6.9 נקודות באוקטובר. בחודשיים האחרונים של 2011 גוברת הפסימיות לאחר מספר חודשים בהם נראה היה שיש סיכוי למפנה חיובי. בסוף שנת 2011 נמוך המדד ב-5.1 נקודות מרמתו בסוף השנה הקודמת.

מדד האמון מתבסס על שלושה רכיבים שמיוצגים באמצעות שלוש שאלות שמופיעות בסקר השוטף של המדד, אותו עורך מכון סמית עבור גלובס מחקרים מזה 15 שנה.

שאלה ראשונה: "מה לדעתך מצב המשק?"

שאלה שנייה: "מה לדעתך יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה?"

שאלה שלישית: "מה לדעתך יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה?"

לשם ניתוח הנתונים, אנו מחשבים לגבי כל שאלה את "המאזן נטו של הערכה חיובית". כלומר, משיבים שענו שהמצב טוב/יהיה טוב בעוד חצי שנה, פחות המשיבים שענו שהמצב רע/יהיה רע יותר בעוד חצי שנה.

דואגים למשק

הציבור ממשיך להיות פסימי לגבי המצב השוטף של המשק ככל הנראה בהשפעת האירועים הכלכליים בחו"ל, והירידות בשוק ההון. הנתון השוטף של המאזן נטו של הרכיב (שאלה ראשונה) ירד ב-4.4 נקודות אחוז (נ"א) בדצמבר והגיע בסוף השנה למינוס 27.4 נ"א: 17.3% אופטימיים מול 44.7% פסימיים. בנובמבר נרשמה ירידה של 3.9 נ"א במאזן, ובאוקטובר עלייה של 13.3 נ"א.

המאזן נטו של השאלה השנייה הציפיות לעתיד המשק ירד ב-3.3 נ"א לרמת שפל של מינוס 29.2 נ"א. זוהי עדות ברורה לחשש המתגבר מפני ההשפעה הרעה של המשברים בעולם על המשק המקומי ומגלישה להאטה.

רוצים דירות

שיעור הנכונות לרכישת דירה - חדשה או מ"יד שניה" - נותר יציב בדצמבר ומקיף כמעט 10% מהציבור. זהו רמז לכך שהחזרה של הביקוש לדירות, עליה הצביעו תוצאות מדד נובמבר, אינה תופעה חד פעמית. נתוני החודשיים האחרונים באים לאחר חודשים של שפל אשר חפפו, פחות או יותר, את חודשי המחאה (ואחריתה?).

שיעור הנכונות לקנות דירה בששת החודשים הקרובים עלה בדצמבר ל-9.9% מכלל המשיבים מרמה של 9.8% מהם בנובמבר, ו-8.8% באוקטובר. יש לזכור כי רק במארס 2011 עמד שיעור הנכונות על 10.3% מכלל המשיבים, ואילו בסוף 2010 עמד שיעורם על 9%.

הישראלים ושוק ההון

מדד אמון הצרכנים הוותיק בישראל מתרענן. החל ממדד דצמבר מדי חודש בחודשו תיבדק עמדת הציבור לגבי השקעותיו הפיננסיות. באופן טבעי יחלפו מספר חודשים עד שניתן יהיה לזהות מגמות וכיוונים.

הסקר החודשי מגלה כי 87% מהישראלים כלל לא מנהלים תיק ניירות ערך (מניות, אג"ח ומק"מ). אך מקרב מי שכן מנהלים בערך 61% לא מתכוונים לבצע שינויים בתיק בששת החודשים הקרובים, 8% מתכננים לצמצם חשיפה לשוק ההון ו-5% יעשו בדיוק ההיפך. 17% טרם החליטו, ועוד 8% סירבו לענות.

ניתוח מלא יפורסם במוסף שוק ההון בימים הקרובים.

להורדת חוברת המדד