הצרות של נתניהו: אין רוב בממשלה לחינוך חינם מגיל 3

הבוקר מצטרפים שר הביטחון אהוד ברק ושרי העצמאות למתנגדים, לאחר שש"ס וישראל ביתנו הודיעו כי יתנגדו

לאחר שנכשל פעמיים בחודשים האחרונים בגיוס רוב בקרב השרים להעברת מסקנות ועדת טרכטנברג בממשלה, מגיע שוב ראש הממשלה, בנימין נתניהו לא מוכן לישיבת הממשלה הקרובה: על אף שהצהיר כי יעביר ביום ראשון הקרוב את השלב השלישי ביישום מסקנות ועדת טרכטנברג הנוגע לתחום החינוך, במסגרתו ייושם חוק חינוך חינם החל מגיל 3, הבוקר מתברר כי העבודה הפוליטית מאחורי הקלעים לא נעשתה וכלל אין לו רוב בממשלה. נראה שהכרזתו של נתניהו על הקמה של מעונות יום וסבסוד של צהרונים לגילאי 3-9 היתה מוקדמת מדי.

כשאמש התבררו שעל מנת ליישם את התוכנית יידרש קיצוץ רוחבי של 4% במשרדי הממשלה ובנוסף יקוצצו פרויקטים ייעודיים במשרדים שונים, הופיעו ניצני ההתנגדות הראשונים כשש"ס וישראל ביתנו על התנגדותן. הבוקר הצטרפו גם שר הביטחון, אהוד ברק, ושלושת שריו למתנגדים והודיעו כי לא יתנו ידם לקיצוץ הרוחבי. ברק, שדווקא ההחלטה מיטיבה עם מערכת הביטחון שבראשה הוא עומד הפתיע הבוקר והודיע כי על מנת לתת מענה הולם לאתגרים הביטחוניים, יש לממש את מתווה ברודט ככתבו וכלשונו.

לשיטתו של שר הביטחון, הדרך ליישום חוק חינוך חינם מגיל 3 מבלי לפגוע בתקציב הביטחון היא על ידי הרחבת התקציב ומקורותיו. " ניתן וצריך לבצע הרחבת התקציב והוספת מקורות. במידה ואין דרך אחרת יש להגדיל הגירעון במספר פרומילים", אמר ברק. לדבריו, "אין השקעה טובה יותר בתנאים של מדינת ישראל מהשקעה בחינוך מגיל אפס. לכן, נוכח האתגרים הביטחוניים, וכדי לתת מענה נכון למסה הקריטית לדרישות המחאה החברתית וכמענה למשבר הכלכלי העולמי שנמצא לפתחנו, חייבים לפעול להרחבת התקציב. יש להגדיל לשם כך את המקורות דרך: מס יסף, ביטול חלקי של פטורים ואף אג"ח ייעודיות למטרות מוגדרות", אמר ברק.

יו"ר ש"ס, אלי ישי, סבור שצריך להגדיל את הגירעון כדי לאפשר את החלת החוק. "בעת הזו צריך להגדיל את הגרעון ולא להמשיך לפגוע במשרדי הרווחה, השיכון, ובמענקי האיזון לרשויות המקומיות, דבר אשר פוגע ברווחתם של תושבי ישראל", הבהיר ישי את עמדת מפלגתו.

בלשכת ראש הממשלה כבר הבינו שהמהלך לא יהיה פשוט, והבהירו כי הישיבה תתארך עד מעבר לשעות המקובלות וייתכן שאף ידרשו שתי ישיבות ממשלה כדי להעביר את פרק החינוך. מלכתחילה הסיכוי לגבש רוב להחלטה הוטל בספק כשבנוסף לקיצוץ הרוחבי מבקש האוצר לקצץ גם בפרויקטים במשרדי השיכון שנמצא בשליטת אריאל אטיאס (ש"ס), התמ"ת שבראשו עומד שלום שמחון (עצמאות), משרד הרווחה שבראשו עומד משה כחלון (ליכוד), משרד התחבורה בראשות ישראל כץ (ליכוד), המשרד לפיתוח הנגב והגליל של השר סילבן שלום שבו כמעט תשותק הפעילות לאחר הקיצוץ הנוכחי שיוריד מתקציב משרדו כ-35 מיליון שקל, משרד החקלאות בראשות אורית נוקד מהעצמאות, המשרד להגנת הסביבה של ארדן, המשרד לביטחון פנים שבשליטת יצחק אהרונוביץ, איש ישראל ביתנו. השרים שלא אוהבים את הקיצוץ במשרדיהם, עוד פחות מכך אוהבים להיות פראיירים. תמיד נדמה להם שהקיצוץ אצל השכן נמוך יותר.

ההנחה המקורית בלשכת ראש הממשלה שמדובר במלכוד כזה שלא יאפשר לשרים מבחינה ציבורית להצביע נגד חוק חינוך חינם, התגלתה כטעות. כשרק לפני כמה שבועות ספגו המשרדים קיצוץ רוחבי של 2% למימון בניית הגדר בגבול מצריים, קיצוץ נוסף של 4% העמיד את השרים על הרגליים האחוריות.

"ככה אי אפשר לעבוד, אישרנו את התקציב הדו שנתי על מנת שנוכל לגבש וליישם תוכנית באופן מובנה וקיצוצי הרוחב התכופים לא בריאים למשק ולכלכלה. מתכוון להצביע נגד", אמר היום בזעם שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו). "כשהתבקשנו לאשר לפני מספר שבועות קיצוץ של 2% מסיבות ביטחוניות, זה עוד היה נסבל, אבל לקיצוץ הנוכחי לא ניתן יד. המתווה הזה גם מנוגד למה שטרכטנברג הציע.זו לא דרך לנהל מדינה. בסופו של יום נפגעות תוכניות שוטפות", הוסיף מיסז'ניקוב. גם השר לביטחון פנים, שתוכנית הדגל של משרדו "עיר ללא אלימות" תקוצץ, הביע את מחאתו וקרא ל-100 ראשי הרשויות השותפות להקים מטה מאבק נגד ההחלטה.

בעוד עמדתם של שרי ישראל ביתנו נשמעת, קולו של יו"ר המפלגה, שר החוץ אביגדור ליברמן, טרם נשמע. מחר בבוקר (ו') צפוי ליברמן להתייחס לנושא באופן מפורט לאחר שיקיים התייעצויות עם גורמים במפלגה. בתום ישיבת הפורום המוניציפאלי של ישראל ביתנו יתן שר החוץ הצהרה בנושא. באופן כללי במפלגה תומכים בחוק חינוך חינם אולם המחלוקת היא לגבי אופן היישום.

מעבר לכך שאין להצעה רוב, היא גם אינה מעשית באופן מיידי. על פי התוכנית אמורים להיבנות 2,500 גנים חדשים בתוך ארבע שנים, אולם עתה מתברר שמדובר בתהליך ארוך הרבה יותר וכי מציאת מבנים, מציאת עתודות קרקע, התאמת מבנים קיימים ובניית חדשים אינה מעשית בלוח הזמנים שהציב ראש הממשלה.

גורמים שמכירים מקרוב את אופן גיבוש התוכנית- שהעבודה עליה הסתיימה שעתיים לפני שראש הממשלה הכריז עליה באירוע בירושלים השבוע- מתחו הבוקר ביקורת ואמרו כי נתניהו היה צריך להמתין עם פרסומה עד שיהיה ברור האם בכלל ניתן ליישם תוכנית כזו.