זאב בעור כבש: מבחן למכונית המנהלים מרצדס C350

מרצדס C350 היא מכונית לאנשים עם חוש הומור - מכונית מנהלים טרנס-קונטיננטלית חורכת צמיגים, שנראית כמו האוטו של הדוד מרעננה ■ במחיר בו היא מוצעת אפשר אמנם לקנות מכונית הרבה יותר גדולה ונוצצת - אבל ההסוואה היא חלק מה-FUN

החודש עשתה ישראל צעד נמרץ נוסף לעבר כינון שלטון דיקטטורי. כדרכו של עולם, גם הדיקטטורה הישראלית הצעירה מתחילה את דרכה בחסות הדמוקרטיה והחוק. אנחנו לא מדברים כאן על חוק ההשתקה, וגם לא על החוקים עוקפי-חוק למינוי שופטים; אלא דווקא על הפגיעה היסודית והמקיפה בחירויות התנועה בכבישים של נהגי ישראל.

מדובר במהלך משולב של קומץ ביורוקרטים ופופוליטיקאים, שבמסגרתו הוחמרו דרסטית העונשים על צבירת נקודות חובה; הורחבו משמעותית זכויות המעצר והענישה-ללא-משפט (החרמות רכב, שלילת רישיון, ואף מאסר), שמוקנות לכל שוטר תנועה; הוגדלו הקנסות; והוקטנה המוטיבציה לנצל את הזכות המשפטית הבסיסית של האזרחים, לערער בבית המשפט על דוחות וענישה. ורק כדי לפזר עוד מעט מלח על הפצעים, נכנסת החודש לפעולה - בחסות המחוקק - גם מערכת סופר-יעילה של מצלמות מהירות מתוחכמות, שתבטיח כי למנגנון האכיפה והשפיטה הדרקוני, תהיה אספקה בלתי-נדלית של "קליינטים".

התירוץ הרשמי הוא, כרגיל, הגברת הבטיחות בדרכים; אבל - באורח פלא - שוב מצא המחוקק דרכים להגיע אל מטרה זו בשיטות שמוציאות כסף מכיסם של הנהגים, ומגבילות את חירויות הפרט שלהם - ולא בשיטות שדורשות השקעה מאסיבית מקופת האוצר. בינתיים, אין ספק שדיקטטורת הכבישים המתהווה, תפגע אנושות בפלח כלי הרכב שתכליתם לספק לנהג ערך מוסף של FUN.

דוגמה לכלי רכב עם ערך מוסף כזה, היא מרצדס C350.

חזות צנועה ותכליתית

חיצונית שומרת המכונית על החזות הצנועה והתכליתית של כל סדרה C החדשה, ועל הממדים המשפחתיים-קומפקטיים. מלבד הסמל של מרצדס בחרטום, שתמיד מעורר עניין מעמדי מסוים, וחישוקים מעט גדולים מהמקובל -היא לא מושכת תשומת לב חריגה ברחוב או מצד כוחות החוק. חדי העין יבחינו בכמה שינויים קוסמטיים שעברה בשנת 2011 כל סדרת C, אבל מי שיטרח ויזמין את הרכב ללא הסימול C350 מאחור, וללא תוספות נוסח חטיבת הספורט AMG, ייהנה מחיפוי מושלם של עור כבש על הזאב הפרטי שלו.

עיקר השינויים, שבוצעו במסגרת מתיחת הפנים, מתמקדים בעמדת הפיקוד. זו עטויה כעת בחומרים יוקרתיים יותר למראה ונעימים למגע, שמתכנסים לעבר לוח מחוונים חדש, עם מחוונים אנלוגיים שמשולבים בצגי נתונים מתקדמים. אין שום פריצת דרך בעיצוב, אבל המראה הכללי מתוחכם יותר מבעבר וקריאת הנתונים החיוניים נוחה יותר. המושבים הקדמיים היו ונותרו בין הטובים בקבוצה, עם שילוב טוב בין תמיכה צדית בפניות מהירות, לתמיכה מושלמת בגב התחתון בנסיעות ארוכות. המרחב האחורי הדחוק מתאים בעיקר לשני מבוגרים או לשלישיה חובבת-קרבה.

מנוע מצמיח כנפיים

מתחת למרכב, C350 היא בריה שונה מאוד ממה שמכירים 90% מלקוחות סדרה C בישראל, שרוכשים את הדגמים ה"רגועים". ההבדל מתחיל במנוע 3.5 הליטר המגודל, שממלא את כל החלל הצר מתחת למכסה המנוע, עם מעט מאוד מקום פנוי. בגרסתו העדכנית מייצר מנוע זה 306 כ"ס ו-38 קג"מ, ובעבר כבר גילינו שהוא מסתדר יפה מאוד גם עם מכוניות גדולות וכבדות משמעותית, כמו CLS החדשה ו-S350 הענקית.

ל-C350 הקומפקטית מנוע זה מצמיח כנפיים. כשתיבת ההילוכים נמצאת במצב חיסכון רגוע - תגובת הדוושה סבירה, אך לא מבריקה; והנהג תוהה להיכן נעלמו כל הסוסים שעליהם שילם. אולם כשמעבירים את התיבה למצב ספורט, נכנסת המכונית להלך רוח של פקיד גרמני בעיצומו של פסטיבל הבירה, אוקטוברפסט. כל לחיצה פחות מעדינה על המצערת, גורמת לצמיגים העבים להסתחרר - גם על כביש יבש, ולחיצה כבדה על המצערת - תשאיר שני פסים שחורים ומעשנים על האספלט. אחרי כמה שניות, מערכת בקרת המשיכה אמנם קוראת את הגלגלים לסדר, אבל העסק ללא ספק משעשע. עם תאוצה מאפס ל-100 ב-6 שניות, 250 קמ"ש בקצה השעון, ותאוצות ביניים מאסיביות - זוהי גם מכונית ביצועים רצינית.

שלדת C350 מכוילת בצורה שונה מזו של אחיותיה המתונות. ההגה מרגיש כבד וחד יותר, ובולמי הזעזועים מפגינים ספיגה נוקשה יותר על מהמורות - אם כי עדיין לא ברמה שממש פוגעת בנוחות הנסיעה. השלדה מגיבה לפקודות הנהג ברהיטות ובנחישות על כבישים מהירים ומפותלים: לא תגובות של מכונית ספורט קלילה, אלא תחושה של שליטה במכשיר הנדסי מדויק ומוצק.

חובבי האקסטרים מוזמנים לשחרר את חרצובות בקרת היציבות ולהשתעשע בגלישת אספלט, כשהזנב משוטט לרוחב הכביש. אבל מכיוון שהחל מהמחודש שוטר יכול לשלול רישיון גם אם לא ראה את העבירה במו עיניו, רצוי לבצע שעשועים כאלה הרחק מעוברי אורח עם מצלמה סלולרית.

מרצדס מתהדרת בהפחתה משמעותית של צריכת הדלק ביחס לעבר ובממוצע של כ-14 ק"מ לליטר, אבל כרגיל - זו רק המלצה. מי שירצה תמורה עבור 300 כוחות הסוס עבורם שילם, יראה גם 8 ק"מ לליטר תחת עומס.

בשורה התחתונה מרצדס C350 היא מכונית לאנשים עם חוש הומור מוגדר מאוד. זוהי מכונית מנהלים טרנס-קונטיננטלית חורכת צמיגים, שנראית כמו האוטו של הדוד מרעננה - ואם יש לך חוש הומור מפותח במיוחד והזמנת אותה בצבע לבן, אז גם כמו מונית שכונתית. במחיר של 410 אלף שקל, אפשר לקנות בארץ מכוניות הרבה יותר גדולות, מרווחות ונוצצות, אבל ההסוואה היא חלק מה-FUN של C350.

הבעיה היא בשיוט במהירויות של 140 קמ"ש. על הכביש הפתוח מכונית זו מרגישה כאילו היא עומדת במקום. ולמי שהספיק לשכוח את הפתיח נזכיר, שבינואר 2012 מהירות כזו על כביש החוף שווה 1,000 שקל קנס, 8 נקודות חובה, שלילה לשלושה חודשים, ואולי גם - לא בדקנו את כל פרטי החוק המעודכן - מעצר, מכות ועינויים על-ידי שוטר התנועה התורן.

המתחרות

אאודי A4

גרסת 3.2 הליטר של A4 מוצעת ב-397 אלף שקל, עם הספק של 265 כ"ס והנעה כפולה-קבועה לכל הגלגלים, שמעניקה יתרון בתנאי מזג אוויר קשים. היא מסוגלת להאיץ ל-100 קמ"ש ב-6.4 שניות בלבד, בדרך ל-250 קמ"ש. היא גם אחת המרווחות בקבוצה, הודות לבסיס הגלגלים הארוך

קדילק CTS

380 אלף שקל הוא מחירה של CTS בגרסת 3.6 הליטר הבכירה. היא ארוכה ורחבה יותר מ-C קלאס, עם בסיס גלגלים באורך 2.88 מ' ושלדת הנעה אחורית. בגרסתו המעודכנת מייצר המנוע החדש 311 כ"ס בריאים ומזניק את המכונית ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות

אינפיניטי G37

ב-325 אלף שקל אפשר לרכוש את G37. מכונית סדאן לא-מוחצנת זו מציעה מנוע 3.7 ליטר בהספק 320 כ"ס, שמסוגל להאיץ אותה ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות בלבד. יש לה שלדת הנעה אחורית, מושב אחורי סביר ואיכות ייצור גבוהה מאוד