המחירים החדשים של הרכבים ב-2012: מי עולה ומי יורד?

עליית המחיר הממוצעת אצל הקוריאנים ורוב היפנים נעה סביב כ-2,500 שקל ■ בשני מקרים בודדים - אופל אסטרה והונדה סיביק - נרשמה דווקא ירידת מחירים

השבוע פורסמו רשמית מחירוני הרכב החדשים של 2012, ובהתאם לתחזיות המוקדמות, נרשמה מגמת עלייה כללית במחירי פלח המשפחתיות האסטרטגי, עם חריגות בודדות לכאן ולכאן. הנימוק הרשמי של עליית המחירים היה, שערי המטבע. היאן היפני סיפק ליבואנים אליבי מושלם, כשזינק בסוף השבוע הקודם לאחד השיאים של כל הזמנים; וגם נסיקת הדולר נתנה גיבוי להעלאת המחירים של המותגים הקוריאנים שצמודים לדולר - בעיקר יונדאי, קיה ושברולט.

באופן לא רשמי, פעל מאחורי הקלעים חוק כלים שלובים. בפלח המשפחתיות ההיפר-תחרותי של ישראל, כל מנהל מותג ויצרן רכב נוהג לקבוע לעצמו נקודת ייחוס תחרותית, שממנה הוא רוצה לשמור על פער קבוע או להשוות איתה מחירים. לרוב מדובר במאזדה 3 ובטויוטה קורולה.

לכך יש להוסיף את העובדה, שגם חברות הליסינג מקבלות בברכה - באופן מרומז בלבד כמובן - העלאה שנתית של מחירים, שמוסיפה לא מעט אפסים לשווי המאזנים של הציים שבבעלותן, שרובם מורכבים מאותם דגמים פופולריים שמתייקרים.

המשפחות מפסידות

בשורה התחתונה, עליית המחיר הממוצעת אצל הקוריאנים ורוב היפנים נעה סביב כ-2,500 שקל, כשחלק מהמותגים (קיה, למשל) העלו מחירים בפחות מ-2,000 שקל, ואחרים בקרוב ל-4,000 שקל. בשני מקרים בודדים - אופל אסטרה והונדה סיביק - נרשמה דווקא ירידת מחירים. בהונדה מדובר בדגם הסיביק, שמיוצר באירופה ונמצא לקראת החלפתו בדגם חדש. מהלך דומה התרחש גם ביונדאי i30, שגם היא עומדת לקראת החלפה ומחירה לא עלה, בעוד שאחותה המבוקשת, i35, התייקרה בכ-2,000 שקל.

באופל, שנשלטת על-ידי חברת ליסינג גדולה, שהיא גם הלקוחה המרכזית שלה, מדובר במהלך שיווקי שיאפשר לחברה-האם להציע ללקוחות הליסינג שלה את אסטרה כאלטרנטיבה, עם יתרון תחרותי בדמות שווי שימוש מופחת (שנגזר ממחיר הרכב הזול יותר).

אצל האירופאיות, פרט לאופל, נרשמה מגמה מעורבת. פורד, למשל, העלתה את מחירי הפוקוס בשיעור דומה לזה של היפניות. גם זה היה מהלך צפוי, אם לוקחים בחשבון שהמחירים הנמוכים עמם נכנסה לארץ היו מחירי החדרה. יבואנים אחרים הותירו את המחירים ללא שינוי.

המנהלים מרוויחים

כשמתרחקים מפלח המשפחתיות, מגלים תופעות מעניינות. רוב המשפחתיות הגדולות - מה שנקרא אצלנו מכוניות מנהלים - התייקרו בשיעור מינימלי, ומפצות על כן עם יותר תוכן. טויוטה אוונסיס, למשל, עברה עדכון מקיף של המודל וקיבלה יותר אבזור תקני, אך התייקרה רק במעט. כנ"ל פורד מונדיאו, למשל, שקפצה כיתה, עם מנוע טורבו חדש בהספק 203 כ"ס ואבזור משודרג, והתייקרה ב-3,000 שקל בלבד. גם רוב מכוניות הסופר-מיני ומטה כמעט לא שינו מחירים, פרט לעלייה של מאות שקלים בודדים בחלק מהדגמים.

ראוי להזכיר, שכל השינויים הללו עדיין אינם מכילים את עדכון המס הירוק, שצפוי להוסיף בעוד זמן לא רב שמן למדורת המחירים.