"בנק גלובלי שלא ישנה את המודל העסקי שלו - ימות"

צ'רלס רייזמן, שמנהל את פעילות BNP PARIBAS בישראל, מסביר מדוע הודיע הבנק הצרפתי על סגירת הסניף המקומי - חמש שנים אחרי שנפתח

לפני חודש וחצי, הודיע הבנק הצרפתי BNP PARIBAS על סגירת הסניף בישראל, ועל הורדת דרג הפעילות לרמת נציגות בלבד. צ'רלס רייזמן, שעומד בראש פעילות BNP בישראל מאז שנפתחה הנציגות ב-1996, היה זה שהוביל את פתיחת הסניף ב-2006, כדי להתמקד במימון תשתיות, מים, תחבורה, אנרגיה, ואנרגיה ירוקה. בריאיון בלעדי ל"גלובס", מסביר רייזמן את הסיבות לסגירת הסניף.

"BNP נמצא מול צונאמי ענקי", אומר רייזמן. "אי אפשר יותר להיות בנק לכולם, בכל העולם. המשבר העולמי ורגולציית באזל 3 הביאו את הבנק להבנה, שצריך לאמץ מודל עסקי אחר, ולהוריד את המינוף, כדי להגדיל את הלימות ההון. לכן, ננקטים צעדים, כמו צמצום הנוכחות הבינלאומית.

"כיום אנו פועלים ב-80 מדינות. נישאר בהן, אבל נוריד את היקף הפעילות המקומית - לא רק בישראל, אלא בכל העולם. למשל, בדרום אמריקה או ביוון. 1,400 איש הולכים הביתה".

- מה המודל החדש?

"במקום להחזיק נציגות במדינה, נפעל לפי מרכזי עסקים מתמחים. למשל, ההתמחות באנרגיה תשב ביוסטון. עסקאות מימון סחר מורכבות יהיו בבלגיה. חלק מהביזנס יהיה בפריס; חלק בלונדון".

- לא סוד, ש-BNP בצרפת נמצא במשבר חמור. האם יש סכנה ליציבות הבנק?

"BNP פאריבה הוא בנק חזק מאוד, ויציב. הבנק מנהל נכסי סיכון בהיקף 594 מיליארד אירו, והלימות הון הליבה שלנו עמדה בסוף הרבעון האחרון על 9.6%. הבנק עושה את הצעדים הנכונים, לפני כולם".

- אתה חושב שגם בנקים אחרים ילכו בעקבותיכם?

"בנק גלובלי, שלא ישנה את המודל העסקי שלו, הולך למות. הרגולציה כל כך חריפה, שאין ברירה. מי שלא יעשה את זה היום, יעשה את זה מחר בבוקר".

- מה יקרה לעובדים בסניף הישראלי, עם המעבר לנציגות?

"יש 47 עובדים. לצערי, 80% מהעובדים הולכים הביתה. נישאר בנציגות עם 7-9 עובדים. זו החלטה שהתקבלה ברמת הבנק, ואי אפשר לשנות אותה".

- לאחר ההודעה על הסגירה, היו שמועות שבנק ישראל כועס על התנהלותכם.

"זה שטויות. ברגע שהתקבלה ההחלטה על הסגירה, מיד עדכנתי את הנגיד, סטנלי פישר. אחרי שבוע, התקיימה פגישה, בשיתוף נציג מהבנק בפריז, עם המפקח על הבנקים, דודו זקן. כל התהליך נעשה יד-ביד עם הרגולטור, ובשיתוף פעולה. לא היה שום כעס מצדם. ההתנהגות וההתייחסות של פישר ושל זקן היו מקצועיות".

- אתה מאוכזב מסגירת הסניף? הרי אתה היית זה שלחץ לפתיחתו.

"כן, אבל זה לא כי היה בישראל כישלון עסקי. 15 שנים אנחנו פועלים בארץ כנציגות וכסניף. גדלנו, היינו רווחיים. נמשיך להיות רווחיים. לא ציפיתי למשבר עולמי כזה. מאז קריסת ליהמן ברדרס, יש עולם חדש, בנקאות חדשה. לכן, בעוד כמה חודשים נפסיק לעבוד כסניף, אבל אני נשאר בישראל, ונמשיך לעבוד בצורה אחרת".

"רק בניו יורק"

נציין, כי בין נציגות לסניף יש הבדל משמעותי. נציגות אינה תחת פיקוח בנק ישראל, אך פעילותה מוגבלת - מותר לנציגות למסור מידע, אך אסור לה לבצע פעולות בנקאיות, אלא רק להפנות לקוחות לסניף אחר של הבנק. נציגות אינה רשאית לתת אשראי, לקבל פיקדונות או לנהל כספי לקוחות.

"העסקאות שאני עושה כיום ימשיכו; הבוקינג יהיה בחו"ל", אומר רייזמן. "אם עד עכשיו, יכולתי לתת מימון לחברה ישראלית בארץ או בניו יורק, כיום זה יהיה רק בניו יורק. ההיתר עצמו, והפיקוח של בנק ישראל, יימשכו עד 2014 - אלא אם הפיקוח על הבנקים יחליט אחרת".