שטייניץ הפר התחייבותו לליברמן בעניין זכאות לדיור בר השגה

שר האוצר חתם על החלטות מועצת מקרקעי ישראל בענייני הזכאות לדיור בר השגה, למרות שהתחייב לישראל ביתנו לא לחתום עד להחלטת ממשלה

בעקבות הפרסום ב"גלובס" על הקיפאון בפרק הדיור של ועדת טרכטנברג, מעמיק המשבר בין ישראל ביתנו, רה"מ, שר האוצר וש"ס. בלב המחלוקת: הקריטריון המרכזי לזכאות לדיור בר השגה, מיצוי כושר השתכרות, שעליו המליצה הוועדה כתנאי סף בפרויקטים של דיור להשכרה מסובסד ומפוקח, וכתנאי סף ב-80% מהפרויקטים של "מחיר למשתכן" ותעדוף ביתרת ה-20%.

לטובת החרדים

ישראל ביתנו מתנגדת בחריפות לכוונת שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, להביא את הקריטריונים שהוא מגבש ישירות לאישור מועצת מקרקעי ישראל בראשותו, בלי לקבל החלטת ממשלה מפורטת לגבי הקריטריונים והתאמתם להמלצות טרכטנברג. בקריטריונים של אטיאס לא מצוי תנאי סף של מיצוי כושר השתכרות.

מועצת מקרקעי ישראל קיבלה ב-10.8.11 החלטות על דיור בר השגה במסלולי "מחיר למשתכן" בהנחה גדולה במחיר הקרקע לזכאים (החלטה 1239), ודירות להשכרה במחיר מפוקח לזכאים (החלטה 1240). הזכאים הוגדרו באופן זמני כ"זוג או יחיד חסרי דיור שיעמדו בקריטריונים שיאושרו במועצת מקרקעי ישראל". עד כה לא הובאו קריטריונים חדשים לאישור המועצה, ואלה הקיימים מוכוונים באופן מוחלט לטובת החרדים.

השר אטיאס חתם על שתי החלטות המועצה ב-18.9.2011, והן המתינו לחתימה השנייה המתחייבת של שטייניץ. נתניהו ושטייניץ הבטיחו לאטיאס ולאלי ישי, כי מיצוי כושר השתכרות לא יהיה תנאי סף בדיור בר השגה.

ב-9.10.2011, לנוכח הלחץ של אביגדור ליברמן וישראל ביתנו, חתמו נתניהו ושטייניץ על הסכם עם שר התיירות סטס מיסז'ניקוב. בהסכם הודגש כי תנאי סף לזכאות לדיור בר השגה יהיה מיצוי כושר השתכרות, ונכתב: "שר האוצר לא יחתום על החלטות מועצת מקרקעי ישראל שעניינן תנאי הזכאות לדיור במסגרת מכרזי 'מחיר למשתכן' ושכירות מוזלת, בטרם תקבל הממשלה החלטה מפורטת בעניין". למרות התחייבותו של שטייניץ למיסז'ניקוב, חתם על שתי ההחלטות ב-15.11.2011.

לדברי אטיאס, בכוונתו להביא את הצעתו לקריטריונים לזכאים לישיבת מועצת מקרקעי ישראל "שתתקיים בשבועות הקרובים".

מיסז'ניקוב, האחראי בישראל ביתנו על דו"ח טרכטנברג, אמר ל"גלובס" בתגובה: "אני מתקשה להאמין כי שר האוצר ינהג בניגוד לסיכום מפורש שעליו הוא חתום, שכן הדבר יהווה פגיעה חמורה לא רק בשותפה קואליציונית אלא בעיקר בציבור העובדים ששוב לא יינתן לו פתרון לדיור הולם".

"יעלה לדיון"

שטייניץ מסר כי "סוגיית הקריטריונים לזכאות לדיור בר השגה תעלה לדיון בממשלה כחלק מדיון כולל במסקנות שהגישה ועדת טרכטנברג".

לפי החוק, נציגי המשרדים במועצת מקרקעי ישראל כפופים בהצבעותיהם להחלטות ממשלה, אך אם ההצעה מובאת ישירות למועצה אין חובה כזו. נציגי הממשלה במועצה הם גבי גולן, נציג רה"מ; יוסי ישי, נציג שר החקלאות; מרדכי מרדכי, נציג שר השיכון; ראובן קוגן, נציג האוצר; גיא רוטקופף, נציג משרד המשפטים; אלונה שפר, נציגת המשרד להגנת הסביבה.