הסרגל מתעקם

אהרון פוגל כיו"ר פרטנר זה ניגוד אינטרסים ברור, מנוגד למוסכמה ציבורית ולשכל הישר

1. הולך הזרזיר אצל העורב. הולך יו"ר מגדל, חברת הביטוח הגדולה במדינה והגוף המוסדי השני בגודלו, המנהל כ-110 מיליארד שקל של הציבור, להיות גם יו"ר פרטנר, חברת תקשורת הגדולה, שהצרות מידפקות על דלתותיה מבפנים ומבחוץ, ושבעל הבית שלה עדיין חייב כ-3 מיליארד שקל על קנייתה, והוא אף אינו עומד בהתחייבויותיו הכספיות (בטאו - חברה המחזיקה בשרשור גם במניות פרטנר) ומפנטז על חיתוך מסיבי של חובותיו לציבור. בקיצור: הולך אהרון פוגל לעבוד אצל אילן בן דב.

2. הולך פוגל, שנותן אשראי חוץ בנקאי, לעבוד אצל בן דב, שלוקח אשראי חוץ בנקאי. פוגל, שבתפקידו הבכיר במגדל הגדולה אמור להוביל את המלחמה למען ולטובת ציבור רחב, ששם אצלו את מיטב כספו (פנסיה, ביטוח חיים, קופות גמל וקרנות נאמנות), ומייחל שלא יתכופף מול דרישות התספורת של בן דב - הולך לעבוד ולקבל שכר נאה. ואולי אף ינהג פוגל מנהג המקובל אצל מנהלים אסירי תודה הנהנים מתנאים נאים, וגם ייצא ויבוא במקומות הנכונים כדי לעזור לצרות האישיות והעסקיות של בעל הבית שמינה אותו.

3. מילא אילו היה מדובר ביו"ר גוף מוסדי זעיר ולא חשוב. אבל מגדל, בגלל גודלה ומעמדה, מהווה אמת מידה, סרגל שלפיו מתיישרים גופים מוסדיים קטנים יותר. אז עכשיו הסרגל מתעקם. גם אם ייאמר שבגלל מראית העין של האינטרסים הסותרים של יושב הראש, תימנע מגדל מלהיכנס למניות פרטנר או לתת אשראי לבעליה או לחברות הקשורות עמו - זו עדיין בעיה גדולה. שכן הציבור ששם כספו במגדל רוצה שיקול דעת נטול פניות, לא לטובה ולא לרעה. ניקיון.

4. איסוף פיננסיירים מוכרים ונגישים, זו כנראה נטייה של בן דב. בסוף 2009 הוא אץ למנות את יעקב פרי, יו"ר בנק מזרחי, שנתן אשראי של מאות מיליוני שקלים לקבוצת בן דב, להיות דירקטור בפרטנר. לקח בדיוק שבוע עד שפרי נאלץ להודיע כי הוא מתפטר בגלל עיסוקים אחרים "ולא מאילוצים משפטיים", כדבר ההודעה דאז. אבל בן דב לא למד את השיעור, גם פוגל, שהתנהלותו היהירה דומה לזו של פרי, לא למד.

5. ניגוד אינטרסים זה ברור. אבל גם מנוגד למוסכמה ציבורית ולשכל הישר ואף סותר לחלוטין המלצה רגולטורית להפריד הפרדה מלאה בין מנהלים בגוף נותן אשראי לגוף מקבל אשראי. המלצות ועדת הריכוזיות קובעות במפורש שיש להגביל כהונה של דירקטורים בגוף פיננסי משמעותי, המשמשים בו זמנית גם דירקטורים בגוף ריאלי משמעותי. ומה יותר משמעותי ממגדל ופרטנר? ומה יותר כבד מכהונה של יו"ר? רק לפני שבוע דרש בנק ישראל מאירית איזקסון לבחור בין תפקידה כיו"ר ישרכארט ודירקטורית מטעם שרי אריסון בבנק הפועלים לבין דירקטורית בקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר. המקרה של פוגל ובן דב לא רק דומה אלא חריף יותר, שכן בן דב בבעיה, חברת טאו (המחזיקה בסאני, המחזיקה בסקיילקס, המחזיקה בפרטנר) מצויה ממש עכשיו בגיבוש הסדרי חוב, שהשאלה לגביהם היא רק עד כמה ייפגע הציבור. הרבה או פחות הרבה.

6. הרבה עבודה יש לעודד שריג, הממונה על הביטוח ושוק ההון באוצר. בעיקר לדאוג לניהול תקין, להתנהלות הוגנת ולכספים הכבדים המונחים בחברות הביטוח. פרשת פוגל-בן דב היא אבן דרך בפעילותו של שריג, בעיקר כשמדובר בפוגל - מנכ"ל האוצר לשעבר. הוא טרם אמר את מילתו.