בנק ישראל: הסבירות למשבר פיננסי עולמי פחתה

כך עולה מהפרוטוקולים לדיוני ריבית חודש ינואר 2012 ■ חמישה חברי הוועדה המוניטארית הצביעו בעד הותרת הריבית על כנה ורק אחד המליץ על הורדת הריבית

בנק ישראל מפרסם היום (ב') את הפרוטוקולים לדיוני הריבית לחודש ינואר 2012, מהם עולה כי חמישה חברי הוועדה המוניטארית הצביעו בעד הותרת הריבית על כנה וברמה של 2.75% ואילו רק חבר אחד המליץ על הורדת הריבית ב-0.25%.

הדעה הרווחת בדיון של הוועדה המוניטארית הייתה כי לעת עתה קיימת סבירות גבוהה שאירופה תקלע למיתון, עם זאת הסבירות למשבר פיננסי פחתה. הטיעון המרכזי בעד השארת הריבית ברמתה הנוכחית היה כי בהינתן המידע שנוסף החודש לא נראה כי דרושה הפחתת ריבית נוספת בחודש זה לאחר הפחתתה בחודש הקודם. התומכים בדעה זו ציינו בעיקר את צעדי המדיניות בהם נקטו בנקים מרכזיים בעולם ואת ההערכה לפיה ההסתברות למשבר פיננסי ירדה.

"רמתה הנוכחית של הריבית נוחה שכן היא יוצרת סביבה מוניטרית המאפשרת מרחב פעולה במקרה של הרעה נוספת במצב הכלכלי", העריכו בבנק ישראל.

תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל מעלה כי האינפלציה במהלך שנת 2012 תעמוד על 2.1%, והריבית הממוצעת לרבעון האחרון של 2012 תהיה 2.2%. עוד מציינים כי תחזית צמיחת התוצר לשנת 2012 עודכנה כלפי מטה, ל- 2.8% לעומת 3.2% בתחזית הקודמת. בהתייחס לנתון התמ"ג בסיכום שנת 2011 צופים במחלקת המחקר של בנק ישראל כי הצמיחה תעמוד על 4.8%.

כאמור, על פי הערכות בנק ישראל המשק צפוי לצמוח ב-2.8% בשנה הבאה, הסיבה המרכזית להאטה טמונה בפגיעה בייצוא בשל המשבר באירופה. "היצוא נותר ברמה נמוכה ולאור התחזיות לגבי הסחר העולמי הוא לא צפוי לחזור ולצמוח בקרוב בשיעורים הגבוהים שאפיינו אותו עד לרביע הראשון של 2011", מציינים בבנק ישראל.

בנק ישראל מדגיש את מטרתו לשמור על יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה ותמיכה במערכת הפיננסית.

בהמשך מציינים כי הציפיות בשוק לריבית בנק ישראל בעוד שנה ירדו החודש, "לפי שוק התלבור שיעורן 2.35% ולפי החזאים - בממוצע 2.3% (לעומת 2.7% ו 2.8%- לפני כחודש, בהתאמה). כמחצית מהחזאים צופים כי בנק ישראל יותיר את הריבית לינואר ללא שינוי, והמחצית האחרת צופה הורדת ריבית של 0.25 נקודת אחוז", כתבו בבנק ישראל.