אקסלנס: "סיכוי לחדלות פירעון באלביט הדמיה"

מניית אלביט הדמיה זינקה ב-12% בשבוע האחרון אך האנליסט אמיר ארד מצנן ומבקש להירגע ■ דובר אלביט הדמיה: "הניתוח של אקסלנס נשען על הנחות שגויות וחסרות בסיס שאין להן קשר למציאות"

הפרסומים שמצאו את דרכם לתקשורת הכלכלית באחרונה, על אודות "רווח של מאות מיליוני שקלים" הצפוי לאלביט הדמיה עקב מכירה צפויה של מניותיה בחברת EDT (מרכזים מסחריים בארה"ב), הביאו לעלייה של 12% במניות החברה בשבוע האחרון. אך לא כולם "קונים" את האופטימיות: "אלביט הדמיה נמצאת בסיכון גבוה לחדלות פירעון בשנת 2013", כך עולה מניתוח של בית ההשקעות אקסלנס, שהגיע לידי "גלובס".

תחת הכותרת "אלביט הדמיה - Winter is coming", מרסק האנליסט ד"ר אמיר ארד את הפרסומים התכופים על אודות שיפור במצב עסקי החברה, שנועדו לעצור את כדור השלג שהחל עם חשיפת "גלובס" בחודש מאי 2011 על אודות אי-עמידתו של זיסר בהחזר חוב פרטי של מיליארד שקל לבנק הפועלים, שכנגדו שועבדו מניות השליטה באלביט הדמיה (ששוויין הנוכחי 136 מיליון שקל בלבד).

אלביט הדמיה יוזמת הקמת מרכזים מסחריים במרכז ומזרח אירופה ובהודו, ובנדל"ן מסחרי בארה"ב, מלונאות, ביומד וקמעונות. את הרבעון השלישי של 2011 סיימה החברה כשהיא מצליחה לצמצם את ההפסד, שעמד על 26 מיליון שקל, לעומת הפסד של 85 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2010. "הדבר לא נובע משיפור אמיתי בפעילות, אלא בעיקר כתוצאה משערוכים ורווחי מימון. תזרימית ותפעולית, מצבה של החברה לא השתנה, בשעה שהחברה נכנסת לרבעוני החורף הקרים", כותב ארד.

לאלביט הדמיה אג"ח בהיקף של 2.3 מיליארד שקל (בערך נקוב), הנסחרות תשואה של עד 63%, בעוד שלחברה הבת פלאזה סנטרס, חוב של 1.4 מיליארד שקל (בערך נקוב), הנסחרות בתשואה של עד 19%. בחודש נובמבר הפחיתה מעלות S&P את דירוג האג"ח של החברה מ-A3 ל-Baa1, וציינה כי "העדר גישה לשוק ההון הביאה לשחיקה מתמשכת ביתרות הנזילות ובגמישות הפיננסית, באופן שמגלם כעת רמת סיכון הגבוהה מבעבר".

מסע מימושים אגרסיבי

אלביט הדמיה אמורה לשלם בשנת 2012 כ-300 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ועוד כ-140 מיליון שקל ריביות לבנקים. הלחץ לייצר מזומנים הביא את החברה לצאת למסע מימושים אגרסיבי, אלא שהמשבר הנמשך בעולם והמודעות למצבה של החברה פוגעים ביכולת להשיג מחירים הוגנים.

"אין שינוי מהותי בתזרים הרבעוני של החברה - באלביט עדיין לא הצליחו לצמצם את ההפסדים התפעוליים, את הוצאות הפיתוח או את הוצאות התקורה הגבוהות שמעיקות על החברה", מסבירים באקסלנס. ההון העצמי נשחק בהדרגה, וכתוצאה מכך עומד יחס ההון למאזן על נקודת שפל חדשה של 5.2% בלבד נכון לסוף הרבעון.

ד"ר ארד מתייחס גם לפרסום האחרון אודות מו"מ למכירת חלקה של אלביט הדמיה ב-EDT, חברת מרכזים מסחריים בארה"ב, לקרן בלקסטון, תוך רישום רווח לכאורה של מאות מיליוני שקלים. "שווי EDT עומד על כ-576 מיליון דולר, כך שבמקרה של עסקה לפי שווי של 590 מיליון דולר, הרווח שיירשם לזכותן של אלביט ופלאזה (המחזיקות בנתח של כ-22.7% מ-EDT כל אחת), יעמוד על סכום לא משמעותי", הוא מבהיר.

גם לגבי מכירת זיכיון רשת האופנה גאפ, מסבירים באקסלנס, אם תצא עסקה לפועל היא לא צפויה לתרום תזרים משמעותי לאלביט. "למרות שהמימוש העתידי יפחית משמעותית את רמת הסיכון של החברה, תרחיש חדלות הפירעון בסוף 2013 נותר בתוקף, והחברה תימצא בסיכון תזרימי גבוה", נכתב בסקירה.

דובר אלביט הדמיה מסר בתגובה כי "הניתוח של אקסלנס נשען על הנחות שגויות וחסרות בסיס שאין להן קשר למציאות. אנו נדהמים מהקלות הבלתי נסבלת בה ניתוחי סרק זוכים לפרסום כה נרחב ועד כמה קלה היד על ההדק. די במבט חטוף לדוח המקורות והשימושים של החברה והערכת ההתפתחויות העסקיות הצפויות של אלביט על מנת להבין שהסקירה של אקסלנס רחוקה מלשקף את המציאות".

המספרים של אלביט הדמיה
 המספרים של אלביט הדמיה