בדיקת "גלובס": מי הם המיליונרים השקטים של ענף הביטוח?

האופנה של רכישת סוכנויות ביטוח על-ידי חברות ביטוח ובתי השקעות העמידה בשנים האחרונות שורה של סוכנים שרשמו אקזיטים נאים ■ ממכירת סוכנות שקל, דרך האקזיט בדוידוף ועד לעסקה האחרונה בקריב - "גלובס" מציג את שורת הרווח של הסוכנים

בשנים האחרונות התרגלנו לקרוא על התרחבות תופעת ה"אקזיטים" מעולמות ההיי-טק לתחום בתי ההשקעות, שם נולדה שורה ארוכה של ברוקרים-מיליונרים. שמותיהם של גיל דויטש ורוני בירם מאקסלנס, אורן חנוכה מדש גמל, עידו נויברגר וויקטור שמריך מדש איפקס ועוד מנהלי כספי ציבור רבים אחרים הפכו מוכרים, במיוחד לאחר שהם נהיו עשירים מופלגים תודות לרפורמות בשוק ההון המקומי, והגאות שחווה השוק הזה.

אז הכותרות אמנם עסקו בעיקר במנהלי בתי ההשקעות, אבל ישנו אפיק פיננסי נוסף שמייצר לאורך שנים "אקזיטים" מרשימים. עם הרבה פחות רעש, וכמעט מתחת לרדאר, מוכרים סוכני ביטוח מובילים לחברות הביטוח - ולאחרונה גם לבתי ההשקעות - נתחים מהסוכנויות שהקימו, תמורת עשרות רבות של מיליוני שקלים.

סוכני הביטוח הללו ייצרו לעצמם נתח מרשים בשוק ההפצה, בעיקר ההפצה הפנסיונית, וכך הם מביאים עימם נדוניה בדמות קשר עם הרבה מאוד לקוחות קצה, שעושים את מה שממליץ להם הסוכן, שמשמש כמתווך בינם לבין הגוף שמנהל את כספם.

בשנים שלאחר רפורמת בכר ולאחר תיקון 3 לחוק קופות הגמל - שהפך את קופות הגמל למוצר נכה ומוגבל ביחס לחלופות - גדל הצורך של בתי ההשקעות בזרוע הפצה של סוכנים, בדומה לחברות הביטוח.

לכן, לאחר שנים בהן קבוצות הביטוח הגדולות - מגדל, כלל ביטוח והפניקס - היו אלו שהפכו סוכנים למולטי מיליונרים, בשנים האחרונות עושים זאת בתי ההשקעות, המנסים להכניס רגל לשוקי הביטוח והפנסיה.

אקזיט לפי שווי מוגזם?

העסקה האחרונה בהקשר הזה הייתה זו של בית ההשקעות דש איפקס שרכש לראשונה סוכנות ביטוח, ושילם תמורת 80% מסוכנות קריב - סוכנות ותיקה שאינה נחשבת לאחת המובילות בענף - 43.2 מיליון שקל לבני משפחת קריב.

המהלך הזה, שמבחינת משפחת קריב הוא מוצלח מאוד (מכירת הסוכנות שבבעלותה התבצעה לפי שווי של כ-54 מיליון שקל), זכה להרמות גבה מצד פעילים רבים בשוק החיסכון הפנסיוני, שמשוכנעים שדש איפקס סידרה למשפחת קריב אקזיט לפי שווי מוגזם. זאת, בעיקר בהשוואה לעסקה אחרת מהתקופה האחרונה עליה חתום רוכש סוכנויות סדרתי: בית ההשקעות פסגות.

באוקטובר האחרון רכש פסגות, שבשליטת קרן אייפקס, 50% מסוכנות ניהול ההסדרים הצומחת דוידוף הסדרים פנסיוניים, לפי שווי חברה שעמד ככל הידוע על כ-50 מיליון שקל (ומדובר בסוכנות גדולה ביחס לקריב). מבחינת פסגות זוהי עסקה שביעית בתחום הסוכנויות, והיא גם עסקת השיא שביצע בית ההשקעות בתחום.

עסקת דוידוף, מהסוכנויות העצמאיות הגדולות ביותר בשוק הביטוח, היוותה אקזיט של הרבה מיליוני שקלים לקבוצת דוידוף שבשליטת איש העסקים רוני דוידוף, ומנכ"ל הסוכנות, אייל גורן (לפיני כהן 12% מהסוכנות, כשלקרן פימי יש אג"ח להמרה למניות הקבוצה עם אופציה שעודנה תקפה).

כאמור, עסקת דוידוף הייתה רק האחרונה בשורה של עסקות שביצע פסגות. קודם לכן, רכש בית ההשקעות נתחים מכובדים בכמה סוכנויות , בהן 50% מסוכנות היימן, במסגרת עסקה בהיקף של כ-20-25 מיליון שקל, ששיקפה שווי חברה של כ-40-50 מיליון שקל. סכום העסקה זרם לכיסו של מייסד ומנהל הסוכנות, חיים היימן.

הפניקס היא הפעילה ביותר

בקרב חברות הביטוח, הפניקס היא הקבוצה הפעילה ביותר ברכישות סוכנויות בשנים האחרונות. לכן, אין פלא שהאקזיט הגדול ביותר בתחום נקבע בעסקה שעליה היא הייתה חתומה. ב-2008 רכשה הפניקס את מלוא הבעלות על קבוצת שקל, מידיו של מייסדה והעומד בראשה מאיר אוזן, שנפגש בתמורה עם 128 מיליון שקל, ועם הסכם העסקה נדיב שהזרים לכיסו עוד מיליוני שקלים רבים. לאחרונה נודע כי בשל חילוקי דעות בין אוזן ובין הפניקס, הוא עוזב את הסוכנות שנה לפני תום הסכם ההעסקה שנקבע בהסכם הרכישה.

הפניקס אחראית על עוד כמה אקזיטים של סוכני ביטוח. היא מחזיקה כיום כ-70% ממניות סוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים הגדולה אגם, כשלצידה המייסדים ומנהלי הסוכנות, איציק עוז ומשה ששון. את עיקר המניות בסוכנות (45%) רכשה הפניקס עוד ב-2005 מעוז, ששון ולידר (אז חלק מקבוצת שרם פודים קלנר), לפי שווי של כ-56 מיליון שקל. בנוסף לכך, במהלך השנים רכשה הקבוצה את השליטה בסוכנות ניהול ההסדרים קלע, שנוסדה על ידי עקיבא קלימן, שעדיין מחזיק בנתח מהסוכנות, וצביקה קליך, שמכר את כל החזקתו להפניקס.

הפניקס הייתה מעורבת באקזיט נוסף בעולם סוכנויות הביטוח כשרכשה את סוכנות בנפיט של מוני פלר וסטיוארט (סטו) שפירא - עבורם היה זה אקזיט שני בתחום אחרי שמכרו בעבר את סוכנות תמורה - תמורת 35 מיליון שקל (17.5 מיליון שקל לכל אחד) בתוספת הסכם העסקה נדיב לשניים למשך כמה שנים. לכך יש להוסיף עוד עסקה מימים אלה ממש, בה אגם רוכשת את מלוא המניות (100%) בסוכנות בן צבי, שבניהולם ובבעלותם של זאב בן צבי ואורנה גולן, תמורת כמה עשרות מיליוני שקלים.

מגדל החלה את האופנה

קבוצת הביטוח שהחלה את אופנת האקזיטים הגדולים של הסוכנים, בוודאי בהקשר הפנסיוני, ויצרה לעצמה זרוע הפצה אדירה, הייתה קבוצת מגדל. חברת הביטוח הגדולה ביותר בשוק הביטוח הפנסיוני מחזיקה היום במספר סוכנויות ביטוח גדולות בראשן: מבטח סימון, שגיא יוגב, שחם ופלתורס.

ב-2001 רכשה מגדל את סוכנות מבטח שמיר במסגרת עסקה שנעשתה לפי שווי של 90 מיליון שקל. עיקר התשלום ניתן למאיר שמיר, שמאז לא עצר לרגע ובסדרת השקעות נבונות הפך לאחד מבעלי ההון הגדולים במשק. מנכ"ל הסוכנות ובעל מניות המיעוט בה, יונל כהן, הפך מאז המכירה לבעל הון ומכהן כיום כמנכ"ל הרוכשת, קבוצת מגדל.

רכישת מבטח שמיר נעשתה זמן קצר לאחר שמגדל רכשה את מלוא הבעלות בסוכנות סימון את ויזל מידי הרולד סימון ומשה ויזל, תמורת 106 מיליון שקל. מגדל מיזגה את מבטח שמיר וסימון את ויזל למגה סוכנות, הנקראת כיום מבטח סימון, והיא לא עצרה שם. ב-2004 רכשה הקבוצה את הבעלות בסוכנות הביטוח שחם (לפי שווי של כ-50 מיליון שקל), כשאת עיקר ה"אקזיט" עשה צביקה שואן.

האקזיטים אמנם מתרחשים בעיקר בתחום הביטוח הפנסיוני אבל הם לא נעצרים שם. מבחינתה של קבוצת דוידוף העסקה עם פסגות הצטרפה לעסקה מוצלחת נוספת, שבה ב-2011 היא מכרה את סוכנות הביטוח הכללי "דוידוף סוכנות לביטוח" לברוקר הביטוח האודן, בתמורה לכמה עשרות מיליוני שקלים (דוידוף מכר בעבר סוכנות נוספת להאודן). בנוסף, ב-2011 רכשה מגדל 30% מסוכנות אורלן מחגי לוינסון, המייסד והמנהל שלה, צמורת כ-6.5 מיליון שקל (תמורה המשקפת לסוכנות שווי של כ-22 מיליון שקל).

אקזיטים בולטים בתחום סוכנויות הביטוח הגדולות
 אקזיטים בולטים בתחום סוכנויות הביטוח הגדולות