מריל לינץ' בתחזיות ל-2012: איפה כדאי לשים את הכסף?

כלכלני מריל לינץ' ממליצים על ארה"ב ובריטניה במשקל יתר וקובעים כי הן ממוצבות בצורה האפקטיבית ביותר להתמודדות עם הסביבה הכלכלית ■ חברות אמריקניות גדולות הן הבחירה הטובה ביותר

תחזית 2012 של קבוצת הבנקאות הפרטית של מריל לינץ' קובעת כי יש להתמקד בהשקעות מגוונות ואיכותיות המבטיחות תשואה, וזאת על רקע הצפי כי הכלכלה הגלובלית תימלט אמנם ממיתון, אך תחווה צמיחה שברירית.

השווקים המתעוררים יובילו את הצמיחה בשיעור של 3.7%, בעוד שכלכלת ארה"ב תרשום שיפור מזערי של 1.9%. סין צפויה ליהנות מנחיתה רכה ­- היא אמנם תחווה האטה בצמיחה אבל לא תכנס למיתון, וזאת בשל הזרמה מוניטרית של הממשלה הסינית בתחילת השנה. השילוב שבין הצורך בהקטנת החוב של כלכלות בשלות לבין הירידה בהוצאות ובמחירי נכסים עלול לגרום למיתון גלובלי - אך על פי תחזיות מריל לינץ' ל-2012, ניתן למנוע את הקריסה.

"אנו צופים כי הכלכלה הסינית תצמח בשנת 2012 בשיעור של 8.6% לעומת 9.2% בשנת 2011", אמר ביל או'ניל, אסטרטג ההשקעות הראשי של קבוצת הבנקאות הפרטית של מריל לינץ'. "הסיכונים העיקריים לכלכלת סין הם גידול באינפלציה או האטת ההשקעות. הודו ורוסיה צפויות לשמור על שיעור הגידול המרשים שחוו ב-2011 (7.5% ו-4% בהתאמה)".

"הבנק הפדרלי האמריקאי יתמוך בשוק הדיור על מנת להלחם באבטלה הגבוהה ולשמור על שיעורי ריבית נמוכים לפחות עד 2014. ברחבי מדינות ה-G5 (קנדה, איזור האירו, יפן, ארה"ב ובריטניה), ייהנו הצרכנים מהאטת האינפלציה, וכלכלות ה-G5 צפויות לרשום צמיחה זעומה של כ-1.1% לעומת 1.4% בשנת 2011".

הסיכונים העיקריים לגוש האירו הם שמיטת חובות בלתי מבוקרת או ביטול המטבע המשותף. סיכונים נוספים הם המשך השיתוק בקביעת מדיניות כלכלית באירופה וזליגתו לאזורים אחרים, אפשרות למלחמות מטבע, סיכון לפשיטות רגל של בנקים בשל משיכות כספי המשקיעים והתלהבות יתר בקביעת מדיניות צנע פיסקלית.

"אירופה עשויה להפתיע לטובה"

"אבל", קובע או'ניל, "אירופה עשויה גם להפתיע לטובה":

- הבנק האירופי המרכזי עשוי לפעול מהר מהצפוי להסדרת חובות הגוש, אם כי קיים הסיכוי שתגובה זו תבוא לאחר שנזק נוסף ייגרם לתחזית הצמיחה בגוש האירו.

- הורדה חדה ובלתי צפויה של שעורי הריבית לרמה של 0.5% עשויה גם היא לשפר את התחזית לאיזור. השילוב שבין כלכלת גוש אירו חלשה ובנק מרכזי אקטיבי צפוי אמנם להוביל להחלשות האירו ב-2012 אך יספק תמיכה לאזור לאור החלשות הצריכה הפרטית.

ירידה בצריכה הפרטית בבריטניה וכן זליגה מגוש האירו, עלולים לכפות על הבנק המרכזי הבריטי להמשיך ולהזרים כסף על ידי קניית ני"ע, אבל אפילו פעולה זו לא תוכל למנוע כניסתה של בריטניה למיתון במחצית הראשונה של השנה. "בעוד שהאתגרים הכלכליים שונים מאד מאלה שחווינו במשברים קודמים, הרי שבשנת 2011 הוכח כי המענה של קובעי המדיניות פגום וחוסר התיאום הן החיצוני והן הפנימי הוא האכזבה העיקרית של השנה", אומר או'ניל. "שיפור התיאום הגלובלי של המענה לבעיית החוב עשוי להוות תמריץ לכלכלות גוש האירו והעולם".

על רקע הצמיחה השברירית, המשקיעים מודאגים מהסיכון שבאכזבה גדולה אף יותר. "השמירה על הגיוון בתיקי ההשקעות היא משימה מורכבת, בשל ירידה במספר אפיקי ההשקעה הבטוחים", אומר או'ניל, ומדגיש, "מילות המפתח לבחירת ניירות הערך הן תשואה, איכות וצמיחה".

"להתמקד בחברות גדולות עם תזרים מזומנים חזק"

גם במריל לינץ' ממליצים להיצמד לחברות חזקות המחלקות דיבידנדים. "אנו ממליצים להתמקד בשנת 2012 בחברות גדולות עם תזרים מזומנים חזק ומדיניות הענקת דיבידנדים", אומר או'ניל. "ועל אף שאנו ממליצים לנקוט במשנה זהירות, איננו צופים קטסטרופה כלשהי בשנה הקרובה, וממשיכים להדגיש את הצורך במסגרת השקעות אסטרטגית שתתמודד עם תנאי המצב ה'נורמלי' החדש של קיטון בצמיחה וגידול בסיכון עם צפי למחזורים תקופתיים של הפסדים משמעותיים, בועות תנודתיות ומעבר תכוף בין מצבי 'סיכון' ו-'אי סיכון'".

כלכלני מריל לינץ' ממליצים על ארה"ב ובריטניה במשקל יתר וקובעים כי הן ממוצבות בצורה האפקטיבית ביותר להתמודדות עם הסביבה הכלכלית. חברות אמריקניות גדולות הן הבחירה הטובה ביותר, שכן ביצועיהן האמינים עומדים בהתאמה הגדולה ביותר לתחזיות האנליסטים. הסקטורים המועדפים להשקעה הם מוצרי צריכה ו-IT, המעניקים את השילוב הטוב ביותר של רווחים איכותיים, יצירת ערך לבעלי המניות והיערכות לסביבת המקרו. בנוסף ממליצים כלכלני מריל לינץ' על השקעה בנושאי צמיחה, ביניהם שוק הצריכה בשווקים המתעוררים ותשתיות גלובליות. "לפני הגדלת האחזקות בשווקים המתעוררים יש להמתין להקלות במדיניות המוניטרית בסין", אומר או'ניל.

כלכלני מריל לינץ', בדומה לאנליסטים רבים אחרים, מעניקים המלצת משקל חסר לשנת 2012 למניות בגוש האירו וביפן. בעוד שהצמיחה ביפן תתאושש בשנת 2012, רווחי החברות צפויים לאכזב. המניות בגוש האירו הן זולות והסנטימנט כלפיהן הוא בשפל. אבל, מזהיר או'ניל, מוקדם מדי להשקיע בגוש האירו בשל הסיכון הגבוה.

תחזיות 2012 של מריל לינץ' לשוק האג"ח ממליצות להשקיע באג"ח של חברות הנושא תשואה גבוהה ולא באג"ח מדינה. הכלכלנים ממליצים להעדיף השקעה באג"ח של חברות אמריקניות שכן בשיעורי התשואה שלהן מתומחרת כבר רמה סבירה של שמיטת חובות. בנוסף, על המשקיעים, להימנע במיוחד מחשיפה לאג"ח מדינות ובנקים בכלכלות גוש האירו.

"השקעות באג"ח מדינה אינן אטרקטיביות"

"במאזני החברות האטרקטיביות להשקעה תומחר גידול ניכר של שמיטת חובות למרות שאנו סבורים כי תסריט זה אינו צפוי לקרות. השקעות באג"ח מדינה אינן אטרקטיביות בכל תסריט שהוא אלא אם כן ניכנס למיתון גלובלי ממושך", אומר או'ניל.

הצפי לאינפלציה נמוכה יותר מקטין את המשיכה של שוק הסחורות. שני הנכסים שרשמו את הביצועים הטובים ביותר ב-2011, זהב ונפט, אינם צפויים לחזור על כך ב-2012. למרות שיעורי הריבית הנמוכים ביותר, הזהב ייחלש בשל התחזקות הדולר האמריקני; אבל אם הבנקים המרכזיים ינקטו בתוכנית הזרמת כספים אגרסיבית הרי זו עשויה להביא לעלייה במחירי הזהב. אספקה מבוקרת של נפט עשויה להגביל את הירידה הצפויה במחיר הנפט הגולמי.

"איננו מוציאים מן הכלל חשיפה לסחורות נוספות, כגון נחושת, בתנאי שסין תבצע הזרמה מוניטרית מוקדם מהצפוי", אומר או'ניל.

נדל"ן למסחר, ובמיוחד בבריטניה, עשוי להעניק הזדמנות לרווחים נאים בשנת 2012 כשהמיקוד הוא על הסקטור היקר יותר. הפער שבין מחירי הנכסים המשובחים לבין מחירי הנכסים שאיכותם נמוכה יישמר.