יצחק חזקיה: "מחזות פינטר הם ידידיו הטובים של השחקן"

המחזאי יצחק חזקיה, מאושיות התיאטרון הקאמרי בו מועלה המחזה, יזכה בסוף השבוע הקרוב לחגיגה כפולה: בכורה ל"מנהל הבית", ובסיומה הרמת כוסית לציון יום הולדתו ה 70

"המחזות של פינטר הם בעיני ידידיו הטובים ביותר של השחקן, אחרי שייקספיר ומולייר", טוען יצחק חזקיה המגלם את התפקיד הראשי בעיבוד החדש שביים יוסי פולק ל"מנהל הבית".

מדובר באחת מיצירותיו הראשונות (הוצג לראשונה בשנת 60' תחת השם "The caretaker") של המחזאי זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2005 (שלוש שנים לפני מותו ממחלת הסרטן), מהתקופה בה זוהה פינטר עם תיאטרון אבסורד והושפע בעיקר מכתיבתו של הקולגה והחבר סמואל בקט. "מנהל הבית" הוא, בהתאם, מחזה מנוכר ומנותק ממקום וזמן מוגדרים, כאשר דקויות העלילה נסתרות רוב הזמן לא רק מהצופים אלא גם מהדמויות על הבמה.

יצחק חזקיה, מאושיות התיאטרון הקאמרי בו מועלה המחזה, יזכה בסוף השבוע הקרוב לחגיגה כפולה: בכורה ל"מנהל הבית", ובסיומה הרמת כוסית לציון יום הולדתו ה 70. הוא מגלם הומלס בשם דייויס, הנאסף מהרחוב בידי גבר תימהוני בשם אסטון (אלון דהן) אל דירתו העלובה. מתברר כי אסטון הוא חולה נפש שהשתחרר, וחולם להקים במו ידיו צריף בחצר האחורית במבנה השייך לאחיו האלים מיק (עודד לאופולד), השוכר את דייויס כמנהל הבית החדש, ובין השלושה מתפתח משחק תפקידים שחוקיו לא ברורים.

"אני לא מצפה לחגיגות ה 200 למחזה, ולא הייתי רוצה לגלם את הדמות פעמים כה רבות", מודה חזקיה, "אפילו נעם סמל, מנכ"ל הקאמרי, מודה שזה תיאטרון למיטיבי לכת. הופעתי בכמה מחזות של פינטר בעבר, ולא כל אחד מתחבר לחומרים שלו. הם מעדן עבור שחקנים ובמאים, אבל לפני שנים העלינו מחזה שלו בשם 'המעלית' מול חיילים שלא הבינו מה רוצים מהם. להצגה הזו מגיע קהל המוכן לרמות קשב וריכוז גבוהות, ונפלא בעיני שעדיין מהמרים על פרויקטים כאלה שהם נשמת אפו של תיאטרון אמיתי. במחזה כזה, הגמול שלי כשחקן הוא נטו להיות על הבמה עם הטקסט. כל מה שמעבר, כולל מחיאות הכפיים בסיום, זה צ'ופר".

-זו הפעם הראשונה בה יוסי פולק ביים אותך.

"אני ויוסי לא שחקנו יחד מאז 'אילוף הסוררת', לפני יותר מעשרים שנה, אבל צפיתי בכמה עבודות שלו כבמאי וידעתי שזו תהיה חוויה לעבוד איתו והוא לא אכזב. בכנות? אני לא מבין עד היום למה לא גילם את דייויס בעצמו. הוא הרי תפור לתפקיד".

-אתה מגלם לרוב דמויות רהוטות ונקיות על הבמה, לפחות פיזית. איך ההרגשה לגלם הומלס, דמות שרוב הצופים מסיטים מבט כאשר נתקלים בה ברחוב?

"יש תחושת שחרור לעלות לבמה בשיער פרוע לבוש בסמרטוטים, מה גם שקהל מזדהה בעיקר עם הדמות שאני מגלם. הוא הומלס, ומתברר מהר מאד שהוא גם תחמן, סכסכן ומרגיש שהכול מגיע לו, אבל לפחות מבינים מה הוא רוצה. המניעים של שני האחים הרבה פחות ברורים. הכרתי כמה הומלסים בעבר, לא בהכרח כחלק מההכנות לתפקיד. צריך לעשות הפרדה בין נרקומנים ואלכוהוליסטים, שיש להם בעיה קשה, ובין אנשים כשירים לחלוטין שפשוט התרגלו לחיים ברחוב ולא רוצים לשנות את מצבם. דייויס הוא דוגמה מובהקת להומלס מהזן השני. הוא תמיד מדבר על רצונו להמשיך הלאה אבל נשאר באותו מקום".

"מנהל הבית" יוצג באולם 4 של התיאטרון הקאמרי בתל אביב ביום שישי הקרוב ב 12 בצהריים (כל הכרטיסים נמכרו), וביום ראשון (ה 15 בחודש) בתשע בערב.