ממה חוששים באירופה? שוב שיא בהפקדות כספים ב-ECB

מאז השיק הבנק המרכזי האירופי הלוואות בכחצי טריליון אירו, הבנקים בעיקר שומרים את הכסף לעצמם - ומפקידים אותו בחזרה אצל ה-ECB ■ אנליסטים מעריכים: המגמה רק תגבר, ובעיית הנזילות באירופה לא תיפתר

הבלוף הגדול של אירופה נמשך: מאז השיק הבנק המרכזי האירופי מכשירי הלוואות ארוכות טווח לכ-3 שנים, והלווה לבנקים ביבשת כ-389 מיליארד אירו (625 מיליארד דולר) במטרה לתמרץ את המערכת הפיננסית, הבנקים עושים כל שביכולתם כדי "לשמור" את הכסף קרוב לחזה - ונמנעים מהזרמתו למערכת.

ניכר כי כמעט כל 523 המוסדות הפיננסים שלקחו את ההלוואות מה-ECB בחודש שעבר, ביכרו "להתבצר" ולהפקיד מזומנים אצל הבנק המרכזי האירופי (ECB) - כאשר היקף ההפקדות בבנק שובר מידי יום בשבועיים האחרונים שיא כל הזמנים חדש. על פי דיווח מתחילת השבוע, היקף ההפקדות הכולל בבנק עומד עדכנית על 463.565 מיליארד אירו - לאחר שכבר הגיע לשיא חדש בסוף השבוע, של 455.299 מיליארד אירו.

הבנקים באירופה החזירו את רוב ההלוואות של הבנק המרכזי

זאת, כאשר הבנקים מודאגים מדרישות רשות הרגולטורים באירופה - שדורשת כי יציגו יחס הלימות הון של כ-9%, לטובתו הם נדרשים לגייס כ-115 מיליארד אירו עד יוני 2012. גם אנליסטים במורגן סטנלי, RBS וסוסייטה ז'נרל מעריכים כי הבנקים ישתמשו במרבית הכסף שקיבלו כדי לתרום למאזנים שלהם.

מדובר כידוע בבשורות מדאיגות לכלכלנים העוקבים אחר משבר החובות באירופה. מריו דרגי, יו"ר ה-ECB, קיווה בהשקת המהלך כי הבנקים ישתמשו ביתרות המזומנים בעיקר בכדי לרכוש אג"ח ממשלתיות של כלכלות עמוסות בחובות, דוגמת יוון, ספרד ואיטליה, וכן בכדי להזרים את ההון לשווקים.

"זו אשליה לחשוב שהמהלך יתורגם ליותר נזילות", מסביר פיליפ ואטצ'ר, מנהל השקעות ב-Natixis בפריז. "זה יקטין מאד את החרדה אצל חלק מהבנקים שנמצאים בבעיית נזילות, לא יותר מזה".

יש לציין כי היקף ההפקדות ב-ECB עולה ברציפות מאז אוגוסט 2011, כאשר הבנקים מעדיפים את ה-ECB כ"חוף מבטחים" בו יפקידו את הכסף שלהם - במקום לעשות זאת בבנקים אחרים, או להשקיע את הכסף לחלופין לתמרוץ הכלכלה.