"נביא הזעם" רוביני: "גוש האירו יתפרק בעוד 3-5 שנים"

הכלכלן הפרופ' נוריאל רוביני: "לפחות מדינה אחת תעזוב את גוש האירו; אם תהיה זו רק יוון אפשר יהיה להתמודד עם זה אבל אם תהיה זו איטליה או ספרד - זה יוביל להתפרקות גוש האירו"

"נביא הזעם" של הכלכלה הגלובלית, הפרופ' נוריאל רוביני יוצא היום (ד') בתחזית מעוררת אימה לגבי כיוון הכלכלה בטווח הקרוב. "מצבו הכלכלי והפיננסי של גוש האירו הוא חמור מאוד", כך מבהיר רוביני בסיכום כללי של התחזית השלילית לטווח הקרוב. רוביני שהתראיין ל-"The Economic Times" מדגיש את עמדתו נגד תוכניות הצנע המונהגות במדינות ומסביר "תוכניות הצנע יחמירו את המיתון בגוש האירו".

הכלכלן שחזה את המשבר ב-2008 וזכה לכינוי "נביא הזעם" צופה כי מדינה אחת לפחות באירופה תיאלץ לנטוש את גוש האירו "אם תהיה זו רק יוון, גוש האירו יידע להתמודד עם זה אבל אם תהיה זו איטליה או ספרד - זה יוביל להתפרקות גוש האירו", אמר.

רוביני מאמין כי מדינות נוספות מעבר ליוון עלולות לעזוב את גוש האירו, "איני צופה את התפרקות גוש האירו ב-2012 אך זה בהחלט יכול לקרות בשלוש השנים הקרובות או בטווח של חמש שנים", מעריך רוביני. "יש סבירות גבוהה מאוד כי קבוצה של מדינות בגוש האירו יחליטו לעזוב את גוש האירו ובסופו של דבר זה יוביל להתפרקות גוש האירו", אמר.

רוביני לא מאמין בהתפרקות מהירה ופתאומית של גוש האירו, "לא תהיה זו התמוטטות פתאומית אלא תהליך שבו המדינות יימצאו את עצמן מול קשיים רבים מדי. יוון, אירלנד, פורטוגל, איטליה וספרד לא יוכלו להתמודד עם הבעיות", הבהיר.

גם לגבי עתידו של האירו בשבועות הקרובים רוביני רחוק מלהחזיק בעמדה חיובית, "בחודשים הקרובים ככל שיחמירו בעיות החוב בגוש האירו, המטבע האירופי ישלם את המחיר וימשיך בדרכו מטה".

בהתייחס לארה"ב מעריך רוביני כי הצמיחה תהיה אנמית בלבד השנה, רוביני מצביע על הבעיות שעלולות להכביד על הצמיחה ובניהן הביקושים של משקי הבית יהיו חלשים והפגיעה בייצוא, המאזן המסחרי לא ישתפר בשל האטה בצמיחה באירופה, בנוסף הדולר הולך להתחזק וזה עלול להחמיר עוד יותר את המאזן המסחרי בארה"ב.

בנוסף מעריך רוביני כי מחירי הסחורות והאנרגיה ימשיכו להישאר גבוהים בשל הסיכון הגיאופוליטי במזרח התיכון. בנוסף גם שוק התעסוקה נותר עדיין חלש, "רצף של נסיבות ייגרמו לצמיחה בארה"ב להישאר אנמית ברבעונים הקרובים", מעריך רוביני.