האם שילמנו את מחיר הפלופ הרומני של תנובה?

(עדכון) - תנובה הפסידה ברומניה 318 מיליון שקל תוך שלוש שנים ■ תנובה מתנערת מהחובות ברומניה והגישה בקשה לפירוק החברה ■ לתנובה רומניה חובות של עשרות מיליוני אירו, 30 מיליון אירו מתוכם לבנק אלפא היווני-רומני

מבוכה לאייפקס לונדון: קבוצת תנובה מתנערת מהחובות שצברה החברה הבת, תנובה רומניה. מתברר כי החברה הגישה בעצמה בקשה לפירוק החברה ברומניה ומכאן שאין בכוונתה לכסות את כל ההפסדים. יתרה מכך, המשמעות היא כי אייפקס לונדון מתנערת מהחובות.

ההערכות הן כי תנובה לא נתנה ערבויות לחברה הבת או לחילופין שגובה הערבויות נמוך יותר מכלל החובות של החברה הנאמדים בעשרות מיליוני אירו. מוקדם לכן מסר בנק "אלפא" היווני-רומני לתנובה הודעה ולפיה הוא מתכוון להגיש בקשה לפירוק החברה עקב חוב של תנובה רומניה לבנק בגובה 30 מיליון אירו.

כפי שחשף "גלובס", תנובה החליטה לסגור את פעילותה ברומניה בשל ההפסדים הכבדים שהיא מסבה לה מדי שנה. במסגרת זו פיטרה תנובה את 250 העובדים שהעסיקה במדינה.

תנובה הקימה את המחלבה ברומניה ב-2005, בשותפות (35%) עם בנק ההשקעות האירופי EBRO ועם שותף פרטי (10%). הכוונה הייתה להקים מערכת שלמה מייצור החלב ועד להפצתו לסופרמרקטים ולפעול עם המותגים תנובה ויופלה כמותג פרימיום. בשלב מאוחר יותר נאלצה תנובה לרכוש את חלקם של הבנק האירופי ושל השותף הפרטי, תמורת 60.7 מיליון שקל.

מנתונים שהגיעו ל"גלובס", עולה כי סך השקעתה של תנובה ברומניה הגיע ל-450 מיליון שקל, אך הפעילות לא עמדה ביעדי המכירות ואלה הגיעו ל-100 מיליון שקל בלבד, כ-40% מהיעד לשנת הפעילות השלישית. עוד עולה מהנתונים כי ב-2008 עמדו הפסדי המחלבה ברומניה על 110 מיליון שקל, ב-2009 - 166 מיליון שקל וב-2010 - 42 מיליון שקל. סך הכול, מדובר בהפסדים של 318 מיליון שקל בשלוש שנים.

תנובה כבר ביצעה בדוחות 2010 הפחתה של חלק מההשקעה, ולפי הערכות, עם סגירת הפעילות היא תיאלץ לבצע הפחתה נוספת של 350 מיליון ש', שעשויה למחוק חלק עיקרי ברווחיה ל-2011.

בתנובה סירבו להגיב לידיעה.