עולם הספורט בידיהם

מגובה בכיסים העמוקים של נסיכי הנפט, הופכת רשת אל-ג'זירה למעצמת השקעות בספורט העולמי ■ המטרות שלה? בעיקר מיצוב בינלאומי ופיזור אופיום להמונים

למען האמת, כבר התחלנו להתרגל לעובדה שקטאר, אמירות נפט קטנטנה של 850 אלף תושבים שעולה לכותרות בארץ בעיקר כשהיא מממנת פעילויות טרור של החמאס - שופכת כספים חסרי פרופורציה על הספורט העולמי.

טירוף ההשקעות בספורט זינק משמעותית לפני קצת יותר משנה, ב-2 בדצמבר 2010, אז, בהחלטה מעוררת מחלוקת, העניקה פיפ"א, התאחדות הכדורגל העולמית, את זכות אירוח המונדיאל בשנת 2022 למדינה הנשלטת על-ידי השייח' חאמד בן חאליפה אל-תאני. בתוך זמן קצר, "קרן קטאר" חתמה על הסכם פרסום על קדמת החולצות של שחקני מועדון הכדורגל הגדול בעולם - ברצלונה (עבור סכום שיא של 170 מיליון אירו); קבוצת כדורגל מוכרת נוספת מהליגה הספרדית, מלאגה, נרכשה על-ידי שייח' קטארי שהקפיץ כמעט בין-לילה את שווי המועדון במאות אחוזים; ובקיץ האחרון הגיעה הרכישה של קבוצת הפאר הצרפתית פריז סן-ז'רמן. בקרוב, כך מדווחים באנגליה, יחדרו הקטארים לעוד במה מרכזית של הכדורגל העולמי - הפרמיירליג. זה יקרה באמצעות השתלטות על מועדון או חתימת הסכם פרסום משמעותי בליגה האנגלית.

אבל עוד לפני הזכייה באירוח מונדיאל 2022, שהובילה להשקעה מאסיבית ישירה במועדוני כדורגל, קטאר החלה להשתלט על הספורט באמצעות כלי עקיף אחר - רשת הטלוויזיה הענקית שלה, אל-ג'זירה ספורט, שעלתה לאוויר ב-2003, ומאז רוכשת זכויות שידור בסכומי עתק. פורטפוליו הזכויות שלה, באופן חסר תקדים כמעט בשוק התקשורת העולמי, מתפרס על-פני כל ענפי הספורט הגדולים ביותר, הטורנירים הכי חשובים והליגות הכי חזקות (ראו מסגרת). אולימפיאדה, מונדיאלים, טורנירי גראנד סלאם בטניס - הכל שם. כדי להצליח לשדר במקביל את כל האירועים האלו, אל-ג'זירה ספורט חולשת כיום על 16 ערוצים, כולל אחד בתלת-ממד, ועד 2013 היא כבר תכלול 19 אפיקים שונים. החשיפה הכוללת שלה מגיעה ל-100 מיליון בתי אב ברחבי העולם.

"אל-ג'זירה היתה הראשונה בהשקעות המרכזיות שסייעו לקטאר להתייצב על המפה העולמית, ולהתאגרף מעבר למשקל האמיתי שלה", מסביר ל"גלובס" ג'יימס מ. דורסי, מרצה בכיר בביה"ס ללימודים בינלאומיים באוניברסיטת נאניאנג בסינגפור, עיתונאי ופרשן מבוקש בנושאי טרור והמזה"ת, ובעל הבלוג הזוכה לשבחים, "מידאיסט-סוקר: העולם הסוער של כדורגל במזרח התיכון". דורסי מפרט: "שתי ההשקעות הנוספות היו בחברת התעופה 'קטאר איירווייז' ובאירוח המונדיאל. הכוונה מאחורי ההשקעות האלו היא לא רק יצירת כוח, מיצוב בינלאומי או יצירת הזדמנויות עסקיות: קטאר רואה בהשקעות האלו הזדמנות וכלי לחישול זהות לאומית. יותר מזה, אל-ג'זירה, באג'נדה שעולה מהשידורים שלה, היא דוגמה למדיניות ייחודית וטיפוסית שמעודדת שינויים, רפורמות והפיכות כלפי חוץ, אך אינה עקבית וביקורתית כלפי פנים. אל-ג'זירה שינתה אמנם את הנוף התקשורתי בחלק ממדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה, אך בקטאר עשתה זאת הרבה פחות".

ההשקעה העצומה של אל-ג'זירה ברשת הספורט שלה, כולל משכורות מנופחות לפרשני כדורגל נחשבים (כמו שחקני העבר לותר מתיאוס מיכאל לאודרופ ורונלד דה בור) - נובעת בעצם מהרצון להחליש את הביקורת הפנימית בקטאר על תקשורת מטעם. כי ספורט, כידוע, הוא אופיום נהדר להמונים.

750 מיליון דולר לזכויות המונדיאל

זו היתה שנה די עמוסה אפילו בסטנדרטים הגבוהים של נאסר אל-חלאיפי, הנשיא בן ה-37 של אל-ג'זירה ספורט. היא התחילה בינואר, בהסכם מתוקשר ונוצץ עם פיפ"א: הרשת הפכה לראשונה לרכוש זכויות שידור (במזה"ת ובצפון אפריקה) למונדיאלים ב-2018 (יתקיים ברוסיה) ולזה שייערך בקטאר ארבע שנים לאחר מכן, בכל הפלטפורמות האפשריות - טלוויזיה, אינטרנט וסלולר. הסכום ששולם לא נחשף אמנם. אבל אנחנו יודעים שעבור זכויות השידור של המונדיאלים ב-2010 ו-2014, בעסקה שנחתמה עוד ב-2008, שילמה אל-ג'זירה למעלה ממיליארד דולר. עמנואל המברט, מסוכנות שיווק הספורט הלונדונית "קירני", מעריך ש"אם הם שילמו מיליארד דולר בעבר, יכול להיות שהם שילמו יותר מכך הפעם, אולי אפילו 50% יותר". או במילים אחרות: כ-750 מיליון דולר עבור כל מונדיאל.

השנה המעניינת של אל-חלאיפי המשיכה בהשתלטות על צרפת. בתחילת השנה רכשה אל-ג'זירה זכויות שידור מהליגה הצרפתית עבור לקוחותיה במדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה. מי שהיה אחד מהשושבינים של העסקה הזאת היה לא פחות ולא יותר מניקולא סרקוזי, נשיא צרפת. זה המשיך והפך לכדור שלג מתגלגל: במאי רכשה הרשת את זכויות ההפצה לשש שנים של הליגה הצרפתית ברחבי העולם, החל מהעונה הבאה, עבור סכום של 42 מיליון דולר לשנה, יותר מכפול ממה שמשלמת כיום קאנאל פלוס. נשיא מינהלת הליגה הצרפתית, פרדריק טירייה, נשמע מרוצה: "אל-ג'זירה מבטיחה חשיפה בינלאומית, הסכום שהם משלמים גבוה משמעותית מההצעות האחרות שקיבלנו. זה משקף את המשך מגמת הצמיחה של הליגה".

ביוני ההשתלטות על הכדורגל הצרפתי עלתה עוד מדרגה: הקטארים רכשו את זכויות השידור של הליגה בתוך צרפת - תמורת 130 מיליון דולר לעונה. כך מחזקת קטאר את הקשרים עם צרפת והכדורגל הצרפתי לקראת האתגרים הבאים: היא יוצרת תלות והכרת תודה, ובו בזמן דואגת לתחזוקת המוצר אותו היא מתכוונת לשווק הלאה. יש בהתחברות לליגה הצרפתית אספקט נוסף: אל-ג'זירה יוצאת מהנישה שלה, מעלה את הרף ומכריזה שהיא בעצם "גלובל פלייר".

הקשר הצרפתי קיבל עוד הזנקה, כאמור, גם עם רכישת פריז סן-ז'רמן (ביולי האחרון). רשות ההשקעות של ממשלת קטאר, QIA, קנתה 70% מהמועדון תמורת מחיר מצחיק של 65 מיליון דולר, ובנוסף כיסתה את גירעונותיו של המועדון, שהסתכמו ב-50 מיליון דולר. זה כסף קטן, כי פ.ס.ז' היא סוג של אוצר: במטרופולין של 12 מיליון תושבים שאין בו עוד מועדוני כדורגל רציניים, סן-ז'רמן מהווה פוטנציאל פנטסטי והזדמנות עסקית מעולה. רגע, אבל מה הקשר בין QIA לאל-ג'זירה? ובכן, הקשר עמוק. אל-חלאיפי הוא אחד מבעלי השליטה של QIA, מה שהוביל לכך שכיום הוא משמש, בנוסף לתפקידו כנשיא אל-ג'זירה, כמנכ"ל של פ.ס.ז'. בראיון לעיתון הצרפתי "ל'אקיפ", הוא הכחיש שיש קשר בין העסקאות. כן, בטח. גם בגן רבקה לא נמצא מישהו שיאמין לו.

קרלו אנצ'לוטי עם נאסר אל-חלאיפי, מנכ
 קרלו אנצ'לוטי עם נאסר אל-חלאיפי, מנכ

קרלו אנצ'לוטי, המאמן החדש של פ.ס.ז', עם נאסר אל-חלאיפי

"פוטנציאל לרווחים ניכרים"

הבנו כבר שמאחורי ההשקעה המאסיבית בספורט יש אג'נדות פוליטיות. אבל האם יש בהן גם היגיון כלכלי?

בקטאר התחילו לבדוק בחצי השנה האחרונה אפשרות להנפיק את אל-ג'זירה באחת הבורסות הגדולות בעולם. אבל זה ככל הנראה לא יצא אל הפועל - בגלל הספורט. "הרעיון המקורי היה לאזן קצת את ההוצאות של ערוצי החדשות, אבל שידורי הספורט הפכו פתאום לפוטנציאל לרווחים ניכרים", אמר ל"ניו יורק טיימס" ג'ו חליל, פרופסור אורח בקמפוס דוחא של אוניברסיטת נורת'ווסטרן, שפרסם את הספר "תעשיית הטלוויזיה הערבית".

גם השאלה לאן ממשיכים מכאן, ולאן עוד אפשר להתקדם - תלויה בהזדמנויות עסקיות. "בכל מקרה, קטאר תחפש אפשרויות מינוף לזכויות השידור ולנכסים שבידיה באמצעות הפצה ומכירה שלהם, אבל גם לא תזניח קניות נוספות", מבהיר דורסי. "השאלה היא היכן - אבל התשובה היא פונקציה של הזדמנויות עסקיות". איזה הזדמנויות למשל? הבונדסליגה הגרמנית פותחת החודש את מכרז השידורים שלה לשנים הבאות. גם הפרמיירליג האנגלית, לפי השמועות, מתכננת להתקשר בחוזה עתק עם אל-ג'זירה. ויש שמועות על עניין של אל-ג'זירה ברכישת תחנת GOL TV האמריקנית, המשדרת כדורגל לקהל ההיספני בארה"ב.

על-פי פרנק דאן, עורך תחום שוקי הספורט בטלוויזיה של המגזין "ספורטס ביזנס אינטרנשיונל", יש לאל-ג'זירה שלוש שאיפות אסטרטגיות עיקריות: 1. להפוך למונופול בשידורי ספורט מרכזיים בשווקים העיקריים של צפון אפריקה, המזרח התיכון והמפרץ הפרסי; 2. לשמר את המעמד כערוץ החדשות הדומיננטי בעולם בשפה הערבית; 3. להמשיך להשקיע בזכויות שידור ונכסים נוספים, שיביאו עימם בטווח הארוך רווח על ההשקעה הכספית, וגם רווח ברמת המוניטין של קטאר. "היום הרעיון הוא להתמקד בצרפת", התחמק אל-חלאיפי מתשובות מדויקות בראיון ל"ספורטס ביזנס אינטרנשיונל".

זו רק ההתחלה, כפי שמציינים במגזין, שבחר באל-חלאיפי כאיש השנה ביזמות בספורט. "מתי יש לאיש הזה בעצם זמן לישון?", שואלים שם. אל-חלאיפי, שזכה לכינוי "המסתורי" מידי העיתון הנחשב "לה פריזיאן", לא אוהב לדבר עם התקשורת. בעבר הוא היה הטניסאי המוביל של קטאר בסבב ה-ATP, וקפטן נבחרת הדייויס שלה (דירוג השיא? 995 בעולם). היום הוא כמובן, בין שלל עיסוקיו, משמש גם כנשיא התאחדות הטניס במדינה.

ויש גם כמה מכשולים בדרך

בינתיים שינתה אל-ג'זירה ספורט את נוף שידורי הכדורגל במזרח התיכון, ובעקבותיו גם הכדורגל עושה את ההתפתחויות הראשונות לקראת מקצוענות, בדרך לשאת את עצמו בכוחותיו שלו. ביקורת על הסכומים המגובים בארנק של האמירויות, התחלפה בניסיונות התמודדות עם מכשולים נוספים שעומדים בפני אל-ג'זירה. העולם המערבי לא יקבל לאורך זמן ערוצי ספורט שלא מראים ספורט נשים. גם בעיות ארגוניות במדינה, בעיות תעבורה ויציעים ריקים באירועי ספורט הם חלק מהאתגרים העתידיים של אל-ג'זירה ספורט. כיאות למי שהוא גלובל פלייר.

מחלקת הספורט של אל-ג'זירה

עלייה לאוויר של הערוצים הראשונים: 2003

מספר ערוצים כיום: 16 (כולל ערוץ תלת-ממד)

מספר ערוצים צפוי ב-2013: 19

כמות עובדים: 750 (הערכות)

חשיפה: כ-100 מיליון בתי אב ברחבי העולם

השקעה שנתית משוערת בזכויות שידור: 1.2-1.4 מיליארד דולר

סלוגן: "הספורט הוא העולם שלנו, והעולם הוא ההתמחות שלנו"