דרגי: "לא להמתין עם אישור האיחוד הפיסקאלי עד מארס"

הבנק המרכזי בבריטניה הותיר הריבית ללא שינוי - ברמה של 0.5% ■ גם הבנק המרכזי האירופי החליט להשאיר את הריבית על כנה ■ מריו דרגי, יו"ר הבנק, נאם אחרי ההחלטה

הבנק המרכזי האירופי בראשותו של מריו דרגי החליט להשאיר את הריבית בגוש האירו על כנה זה החודש השני ברציפות, בהתאם לתחזיות של האנליסטים. הריבית בגוש האירו עומדת היום על 1%, הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה אי פעם בגוש האירו מאז יסודו. לאחר מכן, ב-15:30, ייכנס יו"ר ה-ECB מריו דרגי מסיבת עיתונאים, בה ישוחח על המדיניות המוניטארית של הבנק ועל תחזיותיו הכלכליות לעתיד.

"זה מאשש את הציפיות שלנו שהבנק המרכזי מעדיף להמתין עד לעיבוד כל הנתונים שמגיעים אליו לגבי מצב הכלכלה באירופה ולעומק המשבר שבו היבשת נמצאת בו, לפני שהוא יפעל לטיפול במשבר", אמר ינס סונדרגרד כלכלן בבית בקבוצת Nomura.

במסיבת העיתונאים שכינס יושב ראש הבנק המרכזי, אמר דרגי, ש"האינפלציה בגוש האירו תמשיך להיות מעל ל-2% בחודשים הקרובים, רק לאחריהם תירשם רמות מתחת ל-2%". דרגי אמר גם שההחלטה על השארת הריבית בגוש האירו על 1% התקבלה "פה אחד".

"הירידה באמון הצרכנים והעסקים ברחבי האירופה מעיבים על התחזיות הכלכלית כמו גם הירידה בהיקף התעשייה והייצור", אמר דרגי. "אבל רק רפורמות גדולות באיחוד האירופי יצליחו להחזיר את אמון המשקיעים בשווקים באירופה".

דרגי גם התייחס לעובדה שבימים האחרונים, מאז שהבנק המרכזי השיק את תוכנית ההלוואות לטווח ארוך שלו, הרבה בנקים ניצלו את זה על מנת להשקיע בחזרה בבנק המרכזי. "על פי הנתונים שבידינו, הבנקים שהשקיעו בבנק המרכזי האירופי הם לא אותם בנקים שקיבלו את ההלוואות".

היושב ראש קרא למנהיגי אירופה לאשר את האיחוד הפיסקאלי כבר במהלך פסגת המנהיגים שתתקיים ב-30 בינואר בברסיל, ולא לחכות עד מארס, המועד המקורי שבו יושלמו כל הליכי החקיקה של האיחוד החדש.

דרגי גם שיבח את המהליכים שנוקטת בהם הממשלה האיטלקית לקידום הרפורמות הכלכליות שעזרו למדינה לצאת מהמשבר שלה. כמו כן, התייחס דרגי למצב ביוון ואמר: "על יוון להשלים את הרפורמות הנדרשות ממנה".

גם הבנק המרכזי של בריטניה פרסם היום את החלטת הריבית המרכזית שלו לחודש ינואר 2012, תוך שהוא מותירה ללא שינוי - ברמה של כ-0.5%. כמו כן, הבנק הודיע כי הוא מותיר על כנה את תוכניתו להרחבה כמותית בהיקף של 275 מיליארד ליט"ש (421.5 מיליארד דולר), במסגרת המדיניות המוניטארית המקלה שלו.

השווקים באירופה רושמים עליות היום בעקבות הנפקות אג"ח מוצלחות במיוחד של איטליה וספרד שבמהלכן הצליחו שתי המדינות לגייס כ-22 מיליארד אירו ביחד, כשהדרישות לכל ההנפקות היה כפול מיעד הגיוס, מה שהוביל לירידה בתשואות על אגרות החוב של 2 המדינות.