אל-אריאן: "השווקים כבר תימחרו את הורדות דירוג צרפת"

מנכ"ל קרן האג"ח פימקו, מסביר כי המהלך מתומחר מאחר ו-S&P הזהירה לגביו כבר ב-5 לדצמבר 2011 ■ הגורמים שיסבלו מהורדת הדירוג: קרן החילוץ האירופית והבנק האירופי

מנכ"ל קרן פימקו, מוחמד אל-אריאן טוען כי הורדת דירוג האשראי של 9 ממדינות גוש האירו הן "חדשות ישנות" שהיו ידועות לפחות חודש מראש. יחד עם זאת, הוא מציין שאמנם אין צורך לפרש את הורדות הדירוג באופן מהותי כל כך, אולם יש להן מספר השלכות לגבי כלכלת גוש האירו והמנגנונים שמנסים לחלץ אותה ממשבר החובות.

אל-אריאן טוען כי מאחר וסוכנות הדירוג S&P איימה כבר ב-5 בדצמבר 2011 כי היא מתכוונת להוריד את דירוג האשראי של מספר מדינות בגוש האירו במידה והן לא יינקטו בצעדים מהותיים יותר שיביאו לפתרון המשבר, אזי ניתן לומר שהשוק כבר תימחר באופן חלקי את האיומים הללו - כך שלא צפויים תנודות חדות במדדים המרכזיים.

"תשואות האג"ח של מדינות גוש האירו כבר נסחרות ברמות שמתאימות להורדות דירוג 'דרקוניות' יותר", אל-אריאן מבסס את דבריו.

אל-אריאן מוסיף ואומר כי בצעדים שנקטה סוכנות הדירוג ישנם עדיין השלכות לא ברורות שיתבררו בשבועות הקרובים וישנם גם השלכות שהאנליסטים יידעו כיצד להתמודד איתם רק לאחר שיינתחו אותן לעומק.

אולם, "ישנם הבדלים מסוימים בין נקיטת פעולות לבין איתותים לנקיטת פעולות", אומר אל-אריאן. "יש צורך לבודד את מרכיבי הזמן ולנתח לעומק את המשמעויות של הורדת הדירוג. לאחר מכן יש לנתח גם את מבנה ההשקעות שמושפעות מהורדות דירוג האשראי".

בסקירתו , טוען אל-אריאן כי לתוצאה העיקרית של הורדת הדירוג יש משמעויות גם מבחינת המדיניות הכמותית וגם מבחינת המחירים, כאשר אחד התרחישים האפשריים הוא ירידה חדה בהשקעות שיופנו לגוש האירו והמשך ההיחלשות של המטבע.

יתרה מזו, ההשלכות המשמעותיות יותר יהיו על מנגנוני החילוץ של גוש האירו ובראשן קרן החילוץ האירופית (EFSF) שכאמור צרפת היא אחת מהערבות המרכזיות לה - והורדת הדירוג של צרפת עלולה להוביל בעתיד הקרוב גם להורדת דירוג האשראי של קרן עצמה. המנגנון השני שיסבול מהורדת הדירוג הוא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), שניתן לומר שהמוטיבציה שלו לחלץ את אירופה ו"לזהם" את המאזן שלו, תיפחת מהמהלך - כך מסביר אל-אריאן.