נחתם הסכם להסדר בטאו; עשויה לפנות להקפאת הליכים

(עדכון) - אילן בן דב, בעל השליטה בטאו, חתם על ההסכם עם נציגות האג"ח, אך בנק לאומי, שלו חייבת החברה 150 מיליון שקל, לא הסיר עד כה את התנגדותו להסדר

‎חודש לאחר חתימת מסמך עקרונות להסדר חוב שנחתם בין הנהלת חברת טאו לנציגות מחזיקי האג"ח, הוסיף גם אילן בן דב - בעל השליטה בטאו - את חתימתו למסמך. מדובר בהסדר חוב לסדרות האג"ח ב' ו-ג' של טאו (סדרה א' אינה חלק מההסדר) - חוב בהיקף של 310 מיליון שקל לציבור.

בכוונת טאו להמשיך ולנהל מו"מ עם הנציגות ועם בעל השליטה לגיבוש הסדר מפורט על בסיס מסמך העקרונות. טאו מדווחת כי פנייה לביהמ"ש לאישור ההסדר תכלול במידת הצורך גם בקשה למתן צו הקפאת הליכים נגד החברה, עד לאישור ההסדר.

יש לציין כי בנק לאומי, נושה מובטח של טאו, אשר לו חייבת החברה כ-150 מיליון שקל, מתנגד למתווה ההסדר. בחודש שעבר טען הבנק, כי "ההסדר יחייב שינוי של הסכם פירעון החובות, לרבות פגיעה בבטוחות שהועמדו לטובת הבנק להבטחת האשראים. הבנק לא הסכים לתנאי זה, והוא עומד על קיום של הסכם פירעון החובות. התנאי כי יושג הסדר חוב חדש עם הבנק אינו מקובל עליו כלל ועיקר, והוא אינו מוכן לדון על הסדר חוב חדש".

אסיפות אג"ח בטאו שזומנו להיום בוטלו, והמשקיעים הגיבו בחיוב: אג"ח ב' זינקה ב-26% (עדיין תשואת זבל של 108%) ואג"ח ג' ב-11% (תשואה של 376%). האג"ח נסחרות ברשימת השימור, והעליות הושגו במספר קטן של עסקאות במחזור דל. טאו נסחרת בשווי זניח של 17 מיליון שקל.

כאמור, בחודש שעבר חתמו הנהלת טאו ונציגות האג"ח על מסמך עקרונות להסדר חוב, אלא שאז הודיע בן דב במפתיע שהוא מבקש זמן ללמוד את המתווה. ‏פרטי ההסדר לא שונו באופן מהותי מאז, אך כעת מסכים בן דב לקבלם.

כנגד מחיקת החוב יקבלו המחזיקים שתי סדרות אג"ח חדשות בערך נקוב של 248 מיליון שקל, לפירעון בשנים 2015-2020, הקצאה של 15% במניות טאו חדשות ותשלום של 30 מיליון שקל במזומן.‏

תרומתו של בן דב

תרומתו האישית של בןדב להסדר: מחיקת אג"ח שבבעלותו בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל ע.נ, הזרמה של כ-20 מיליון שקל לטאו במשך שלוש שנים והעברת 21.41% ממניות חברת סאני שבשליטתו לחברה - כל זה כנגד הקצאת מניות טאו, שיגדילו את החזקתו בחברה מ-70% כיום ליותר מ-80% עם השלמת ההסדר.

לבן דב תינתן אופציה להעביר לטאו, במקום מניות סאני, מניות של החברה הבת סקיילקס לפי יחס של שבע מניות סקיילקס לכל עשר מניות סאני. באמצעות סקיילקס שולטת סאני בחברת הסלולר פרטנר.

רוב מניות סאני שיעביר בן דב ישמשו כביטחונות למחזיקי האג"ח, כמו גם קרקע חקלאית ברומניה ו-26.4% ממניות החברה המוחזקת מטעי הדר (בשווי שוק של 13 מיליון שקל)‏‏. מבחינת בן דב ומקורביו, הסדר החוב אינו כולל "תספורת" למחזיקי האג"ח, אך בקרב האחרונים יש מי שמחשב קיזוז של עשרות אחוזים מהחוב. חברי נציגות האג"ח הם יורם‏‎ ‎טורובוביץ', אדוארד קלר (המייצג את מחזיקי האג"ח הפרטיים) ומורדי משיטה מכלל ביטוח, המייצג את המוסדיים.

טאו נקלעה למשבר בשנת 2008, אך הצליחה להישאר עם הראש מעל המים עד אשתקד - אז צורפה הערת "עסק חי" לדוחות הרבעון השני של 2011, ופורסם תזרים מזומנים חזוי שממנו עלה שצפוי מחסור במזומנים בשנת 2013. מאז 2008 הפסידה החברה 827 מיליון שקל, הפסד שפער "בור" של 465 מיליון שקל בהון העצמי.

מרבית ההתחייבויות של טאו, המסתכמות ב-603 מיליון שקל, מסווגות כהתחייבויות שוטפות. מתוך זה, החוב למחזיקי האג"ח בשלוש סדרות מסתכם ב-523 מיליון שקל (כולל החוב בגין סדרה א' והאג"ח שמחזיק בן דב עצמו).