סקר רויטרס: התאוששות שוק הדיור האמריקני - רק ב-2013

כלכלנית: "אני סבורה כי אנו רואים התייצבות של מחירי הבתים, אך לצערי ההתייצבות הזו באה ליידי ביטוי בעליית מחירים מתונה מדיי" ■ התחזיות צופות עלייה של כ-1.5% במחירי הדיור ב-2013

סקר חדש שערכה סוכנות הידיעות "רויטרס" בקרב עשרות כלכלנים ואנליסטים, מצביע על קונצנזוס בקרב רבים מהם, שטענו כי מחירי הבתים הולכים לעלות בשנה הקרובה ולסיים את תקופת ירידות המחירים שנמשכה כ-5 שנים.

כלכלנים רבים שהשתתפו בסקר טוענים כי התאששותה של הכלכלה הגדולה בעולם תלויה בהרבה מובנים בהתאוששות שוק הדיור. הקריסה הכלכלית שהגיעה בעקבות ירידה חדה במחירי הדיור שנחתכו בשליש והובילו את ארה"ב למשבר שהחל ב-2008 ונמשך עד היום תוך שהוא גורר את המדינה למיתון גדול.

התחזיות שצופות עלייה של כ-1.5% במחירי הדיור מכוונות בעיקר כלפי 2013, אך בכל זאת מעניקות נחמה פורטה למיליוני אמריקנים שנתקעו עם נכסים בשווי נמוך יותר מאשר המשכנתא שלהם.

"אני סבורה כי אנו רואים התייצבות של מחירי הבתים, אך לצערי ההתייצבות הזו באה ליידי ביטוי בעליית מחירים מתונה מדיי", אומרת לינדזי פייגזה, כלכלנית בחברת הפיננסים FTN. "המחירים הממוצעים של הבתים בארה"ב הם כעת סביב המחירים שהיו לפני כ-9 שנים, והנתונים הכלכליים של שוק הדיור מחודש אוקטובר 2011 הצביעו על המשך ירידת מחירי הדיור", דיברי פייגזה.

תוצאות הסקר מעלות כי שוק הדיור נמצא עדיין תחת לחצים רבים, אך יחד עם זאת כ-20 כלכלנים שהשתתפו בסקר מעריכים כי מספר עיקולי הבתים צפוי לרדת בשנה בחודשים הקרובים, בעוד 5 כלכלנים אחרים לא רואים התמתנות במספר עיקולי הבתים, לפחות עד 2013.

למרות שהתחזיות מדברות על עלייה מתונה יחסית של כ-1.5% במחירי הבתים בשנתיים הקרובות, ניתן לומר שהמגמה היא מגמת התאוששות שנתמכת על ידי עלייה של כ-30% במחירי הדיור מאז 2006. בנוסף, המוסדות הכלכליים המרכזיים של ארה"ב, כמו הפדרל ריזרב, פועלים כל הזמן כדי לאושש את השוק.