מיטב מציג: 4 המלצות השקעה בימים טרופים בשווקים

רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב: "ייתכנו הורדות דירוג נוספות נוספות בהמשך השנה" ■ על רקע ההתפתחויות: אופטימי לגבי הכלכלה הישראלית ומספק המלצות להשקעה באג"ח

למרות "מבול" החדשות הרעות מכיוונן של אירופה וארה"ב, כאשר במרכזן הורדת דירוג האשראי של 9 ממדינות גוש האירו ועלייה בנתוני האבטלה בארה"ב, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב רון אייכל, מספק דווקא תחזיות אופטימיות לגבי השוק המקומי ומעניק מספר אסטרטגיות והמלצות השקעה בסקירה השבועית שלו. בנוגע לכלכלה הגלובלית ושוקי העולם, אייכל דווקא מיישר קו עם אנליסטים בחו"ל וצופה עתיד עגום לגוש האירו.

ברמה המקומית אייכל טוען כי קיימים מספר אינדיקטורים שתומכים בעתיד טוב יותר עבור הצרכן הישראלי. כך למשל, בשכר הממוצע ברוטו למשרת שכיר במחירים קבועים, נרשמה עלייה של 4.3% בחודש אוקטובר ומשרות השכירים גדלו ב-1%. כלומר, השכר של העובדים צומח מעבר לשיעור האינפלציה.

בנוסף, שיעור הבלתי מועסקים בחודש אוקטובר הגיע לשפל היסטורי של 5.0% (לפי הנתונים החודשיים). גם לפי הנתונים הרבעוניים שיעור האבטלה הוא נמוך מאוד (5.6%). כמו כן, סך הפדיון ברשתות השיווק עלה ב-1.2% בחודש נובמבר ומספר הישראלים שיצאו לחו"ל בחודש דצמבר עלה לעומת חודש נובמבר.

בתייחסו לשוק האג"ח המקומי אייכל מציין כי שבוע המסחר בשוק איגרות החוב המקומי התנהל במגמה חיובית עם עליות מחירים של האיגרות הממשלתיות ובמיוחד בקרב הקונצרניות, "לפיכך אני מזהה מספר אפשרויות להשקעה בשוק זה".

לפי המלצותיו של אייכל יש להתמקד באג"ח עם מח"מ בינוני, כ-4 שנים. כמו כן, ישנה עדיפות לאיגרות חוב קונצרניות ברמות דירוג של '+A' וגם 'A', במח"מ של 4-3 שנים. "איגרות אלו משלבות לדעתנו בצורה הטובה ביותר בין תשואה לסיכון".

בגיזרה הסולידית יותר ממליץ אייכל להתרכז באיגרות החוב הממשלתיות "המתאימות רק לרגישים מאוד לסיכון". לאלו, אנו ממליצים להתרכז במח"מ קצר עד בינוני.

"איגרות החוב הממשלתיות בריבית משתנה הופכות להערכתנו להיות מעניינות, על רקע שני הגורמים הבאים: מחיר אטרקטיבי - ה-817 נסחרת במרווח של כ-40 נ"ב מהמק"מ הארוך ולהערכתנו הריבית לא תרד", מוסיף אייכל.

לגבי שוקי העולם, אייכל מיישר קו עם אנליסטים בכל העולם, כאשר הוא טוען כי הורדת דירוג האשראי של 9 ממדינות גוש האירו מתומחרת בשוק והיא תפגע בעיקר בקרן החילוץ האירופאית, ה-EFSF. כמו כן לטענתו קיים סיכויי סביר כי ייתכנו הורדות דירוג נוספות למדינות גוש האירו בהמשך השנה.

מטרתה של הקרן היא כאמור לספק נזילות למדינות כגון אירלנד פורטוגל ויוון, ו"קיים חשש כי היא תשלם בהפחתת דירוג, הואיל ורמת הדירוג של המדינות המגבות אותה, ובראשה צרפת, נפגעה", טוען אייכל. כידוע צרפת, לבדה, מהווה 20.4% מהקרן וכעת הדירוג של חמישית מהקרן נפגע.