חם במפרץ: האם התקיפה הצבאית על איראן מתקרבת?

רה"מ בריטניה דייויד קמרון: "נעשה הכל למנוע את סגירת מיצרי הורמוז" ■ ארה"ב שלחה עוד נושאת מטוסים למפרץ ומיגנה את בסיסיה באזור ■ הרמטכ"ל האמריקני יגיע לישראל בהמשך השבוע

לפי דיווח של האתר בלומברג, מדינות המערב מגבירות את הלחץ שלהן על איראן בכדי למנוע ממנה להוציא אל הפועל את האיום שלה בדבר סגירת מיצרי הורמוז, בתגובה לחרם הנפט עליה. כמו כן, תיגבור הכוחות האמריקנים במפרץ וסבב הפגישות של ראשי מערכת הביטחון בישראל, אירופה וארה"ב, כמו גם הטונים הגבוהים של החלפת האיומים בין איראן למדינות המערב, מעלות את השאלה האם התקיפה האיראנית עתידה להגיע בקרוב.

כזכור, בחודש החולף המתח בין מדינות המערב לאיראן התגבר בעקבות כוונתן של מדינות המערב ובכללן האיחוד האירופי וארה"ב להרחיב את הסנקציות על איראן על ידי הטלת חרם על הנפט האיראני. בתגובה איראן איימה כי היא תסגור את מיצרי הורמוז לתנועה של מיכליות הנפט שמעבירות מדינות המפרץ, במידה ומדינות המערב אכן יממשו את איומן.

מדינות המערב אשר תלויות במידה רבה הן בנפט האיראני והן בנפט של מדינות המפרץ האחרות, חששו כי במידה ואיראן תגיב לסנקציות על ידי סגירת מיצרי הורמוז, מחיר הנפט יזנק בלפחות 80% ויוסיף שמן למדורת המשבר שכבר מאכלת את כלכלת אירופה.

בתוך כך, ראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון אמר אמש כי גם בריטניה וגם הקהילה הבינלאומית יעשו הכל כדי להשאיר את מיצרי הורמוז פתוחים למעבר של מיכליות הנפט וספינות מזון אחרות.

"חרם הנפט על איראן נועד לגרום למשטר לחשוב שוב אם תוכנית הגרעין באמת שווה את זה", אמר קמרון בראיון לטלוויזיה הסעודית. "מיצרי הורמוז הם אינטרס של כל הקהילה הבינלאומית כך שבמידה ויהיה איום כלשהו שיסגור את המייצרים, אני מאמין שהעולם יתאחד כדי לעשות הכל לפתוח אותם מחדש".

בנוסף, ארה"ב שלחה מסר תקיף במיוחד למנהיג הרוחני של איראן האייטולה עלי חמינאי, ורמזה כי היא מחוייבת להשאיר את מייצרי הורמוז פתוחים. אנליסטים מעריכים כי הלחץ המערבי נועד עבור אוזניים איראניות אך גם כדי להרגיע את שוקי הסחורות ובייחוד את הנפט.

האם מדינות המערב יתקפו בקרוב?

בתוך כך, הגזרה במפרץ הפרסי מוסיפה להתחמם זאת לאחר שארה"ב שלחה נושאת מטוסים נוספת לאזור המפרץ והיא אמורה לחבור לעוד שתי נושאות מטוסים שכבר נמצאות באזור. לכוחות הללו נוספו עוד כ-15 אלף חיילי מארינס ויחידת מסוקי תקיפה. ארה"ב אומנם הכחישה כי היא תיגברה את כוחותיה באזור בעקבות המתחים האחרונים, אך ברור לכל כי האיום האירני לסגור את מיצרי הורמוז הוא בבחינת קזוס בלי.

בנוסף, יממה לאחר שנודע כי ארה"ב ממגנת את בסיסיה במפרץ הפרסי מחשש לתקיפה ישראלית על איראן שמתרגשת ובאה, השבוע צפוי הרמטכ"ל בני גנץ להשתתף בכנס בינלאומי ייחודי המתקיים באירופה, בו הוא צפוי לדון ביחד עם ראשי הביטחון של צבאות אירופה ונאט"ו, בין היתר על האיומים האיראנים. בהמשך השבוע צפוי גנץ לארח את יושב ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב מרטין דמפסי. הוא יתקבל ביום חמישי הקרוב על ידי גנץ בנמל התעופה בן גוריון.

מחיר הנפט לאן?

מחיר הנפט צנח בסוף השבוע ל-98.7 דולר לחבית - מחיר שמהווה תחתית של שלושה שבועות, זאת לאחר שמספר בכירים באיחוד האירופי הצהירו כי ככל הנראה מדינות גוש האירו יידחו את החרם על הנפט האיראני בשישה חודשים לפחות. "אנחנו מאמינים שזה די פשוט לאיראן לסגור את המיצרים", סבור מייקל וינטר, אנליסט נפט בסוסייטה ז'נרל. לדבריו, מחיר הזהב השחור יכול להרקיע שחקים לרמה של 150-200 דולר לחבית.

את הצעקה האחרונה בהחלפת האיומים השמיע היום נשיא איראן מחמוד אחמדיניג'ד, שהזהיר את מדינות המפרץ פן תגדלנה את תפוקת הנפט שלהן במקרה שיוטל על איראן חרם נפט. לאור ריבוי האיומים ההדדיים בין איראן למדינות המערב, תיגבור הכוחות האמריקנים באזור המפרץ וסבב הפגישות של בכירי מערכת הביטחון באירופה, ישראל וארה"ב, נשאלת השאלה האם כל אלה הם למעשה האיתותים שמבשרים את בואה של המתקפה הצבאית על איראן? ימים יגידו.