הרב יונה מצגר: אין מניעה הלכתית להעלות נשים לשידור

כך נכתב בתשובה רשמית של לשכת הרב הראשי לישראל לפניית "האגודה לזכות הציבור לדעת" בסוגיית הדרת הנשים ברדיו קול ברמה

"אין מניעה הלכתית כלשהי בהעלאת נשים לשידור" - כך נכתב בתשובה רשמית של לשכת הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, לפניית "האגודה לזכות הציבור לדעת" בסוגיית הדרת הנשים ברדיו קול ברמה.

"באופן עקרוני, עמדת הראשי לישראל, הגאון הרב יונה מצגר שליט"א, זהה לעמדתו ההלכתית של מרן פוסק הדור, הגאון הגדול הראש"ל, הרב עובדיה יוסף", הסבירו בלשכה.

"האגודה לזכות הציבור לדעת" פנתה באחרונה למועצת הרבנות הראשית בעקבות פרסומים בתקשורת על כוונת מועצת הרבנות לדון בנושא הדרת נשים. האגודה נאבקת למעלה משנה באפליה המגדרית ברדיו קול ברמה, שבו נאסר על נשים לעלות לשידור.

יחד עם ארגונים אחרים, טוענת האגודה לאפליה נגד נשים המנוגדת לכאורה לחוק ומהווה, לטענתה, פגיעה אתית, תעסוקתית וחברתית. בעקבות ההתנגדות, סוכם בין הרשות השנייה לתחנה כי תותר העלאת נשים לשידור בימי ראשון בבוקר בין השעה 7:00 ל-8:00.

ברדיו קול ברמה טוענים אחרת. לדבריהם, בחודשים האחרונים התקבלו במערכת מאות פקסים ממאזינות התחנה, שמתלוננות על הכפייה החילונית ו"תוהות באיזו זכות הציבור החילוני מתערב באורח חייהם ומנסה לכפות עליו את דעתו".

בקול ברמה אף מציינים כי ממחקרים פנימיים שנעשו בקרב מאזיני התחנה עולה כי למעלה מ-50% מקהל המאזינים הינן נשים. "כאשר נשאלו המאזינות האם היו מעוניינות לעלות לשידור או לחילופין להאזין לנשים בתוכניות השונות של התחנה, 75% מהן השיבו בשלילה", נמסר.

מקול ברמה נמסר עוד כי "מעולם לא נטען כי ישנו איסור הלכתי, אך יחד עם זאת, הן הוועדה התורנית של התחנה המורכבת מבכירי הרבנים בישראל והן הנהלת התחנה קשובים לציבור המאזינים והמאזינות של קול ברמה, אשר טוענים כי השמעת קול אישה בשידורי התחנה תפגע ברגשותיהם והיא מנוגדת לאורח חייהם".

פרופ' אלי פולק, יו"ר האגודה, מסר: "דווקא לאור התדרדרות המצב והתקפות לא הגונות על ציבור שומרי המצוות, ישנה חשיבות רבה להבהיר בקול רם ולהפריד בין הלכות השייכות לכלל הציבור, לבין החמרות שאין להם בסיס הלכתי ואולי ראויות למתי מעט הגוזרים על עצמם, אך בוודאי שלא בתחנת רדיו כללית ציבורית מטעם המדינה".