להשאיר את אייפקס מחוץ לפרטנר

אם אייפקס תרכוש את פרטנר היא תעלה מחירים, תפטר עובדים ותפגע בשירות

אחרי שחלב את פרטנר כמיטב יכולתו והוציא ממנה דיבידנדים במיליארדי שקלים, גילה אילן בן דב שזה לא מספיק. כדי שיוכל להחזיר את החובות שנטל כדי לרכוש את פרטנר, עליו למכור חלק ממניותיו בחברת הסלולר או אפילו את השליטה בה. ואת מי מוצאים בין הגופים המתעניינים ברכישה - את קרן אייפקס. אותה אייפקס שהיא הבעלים של פסגות ו(עדיין) של תנובה. וצריך להגיד בקול רם וברור - יש להשאיר את אייפקס מחוץ לפרטנר.

הסיבה הראשונה ברורה מאליה - ניגוד עניינים דוקר וצועק. אייפקס היא הבעלים של בית ההשקעות פסגות, הגוף המוסדי הגדול בישראל, המנהל 130 מיליארד שקל מכספי הציבור. מי ששולט בגוף כזה, ראוי שלא ישלוט גם בגוף ריאלי גדול, ניגודי העניינים גדולים מדי. ואנא, אל תספרו לנו על חומות סיניות, הבדיחה הזו כבר לא מצחיקה. אמנם המלצות ועדת הריכוזיות טרם הפכו לחוק, אבל במשק הישראלי, שהוא משק קטן, לא נכון שלווה גדול ומלווה גדול יפעלו תחת אותה בעלות. חד-משמעית לא. השאלה לגבי אייפקס צריכה להיות הפוכה לגמרי. לא האם יש לאפשר לאייפקס לרכוש את פרטנר, אלא מדוע לא לחייב אותה למכור את תנובה או את פסגות.

הסיבה השנייה היא, הניסיון העגום שהיה לנו עם החזירות של קרנות כמו אייפקס, קרנות שכל מטרתן ברכישת חברות היא להחזיר את ההשקעה כמה שיותר מהר ועם כמה שיותר תשואה. זו שאיפה לגיטימית לכל חברה, אבל אייפקס הוכיחה שאין לה מעצורים, גם אם בדרך צריך לחלוב את הצרכן, לייקר את המוצרים ואת השירותים, ולנצל את כוחה לעשות רווח מהיר. ראו, למשל, את תנובה, היום כבר ברור שמרבית ההשבחה של תנובה והקפיצה ברווחיה, תחת ניהולה של זהבית כהן, נבעו מהעלאות מחירים תכופות, תוך ניצול אדישות הצרכן וכוח השוק של תנובה. זה חוקי לגמרי אבל משאיר טעם רע בפה.

מישהו צריך לשלם את המחיר

ומה קרה בפסגות? גם כאן צריך להחזיר את ההשקעה וגם להרוויח. לכן, לאחר שרכשה את פסגות במחיר מופרז ולפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, לא פלא שהצעד הראשון של כהן היה ייקור דמי הניהול בקופות הגמל לעמיתים החלשים ביותר. העלאה "רוחבית סלקטיבית", קראו לזה בפסגות. הרי מישהו צריך לשלם את המחיר המופרז של הרכישה, וכשמדובר בקופות הגמל - אלה העמיתים.

אייפקס אינה קרן פילנתרופית, היא אינה מלכ"ר, והיא לא תרכוש את פרטנר לשם שמים, אלא כדי להרוויח. מקרן פרייבט אקוויטי, המשקיעים מצפים לתשואה על ההון של 15%-20% בשנה על השקעותיה. מה יקרה בפרטנר לאחר שאייפקס תרכוש אותה? לשם כך לא צריך דמיון רב, יש לנו כבר ניסיון עם הפרקטיקה המקובלת באייפקס. כדי לעמוד בתשואה כזו תצטרך אייפקס, כבעלים החדש של פרטנר, ללחוץ את המחירים מול הצרכן וללחוץ את ההוצאות כלפי מטה, כלומר לפטר עובדים ולפגוע בשירות הלקוחות.

אגב, זה לא משנה אם כהן תוביל את הרכישה או שתסיים עד אז את תפקידה כנציגת אייפקס בישראל. כהן אינה יוצאת דופן בהתנהגותה, היא בסך-הכול יישמה, קצת יותר באגרסיביות, בתנובה ובפסגות, את הגישה הטורפנית המקובלת בקרנות פרייבט אקוויטי ובאייפקס. ומה יקרה אם קרן פרייבט אקוויטי אחרת תרכוש את פרטנר מבן דב? אפשר לצפות לתרחיש דומה. אולי בפחות אגרסיביות. ומדוע אנו כותבים על אייפקס ולא על קרנות אחרות - כי עם אייפקס יש לנו ניסיון מר ואת שיטותיה אנו כבר מכירים. לכן, כפי שפתחנו, נאמר שוב, צריך להשאיר את אייפקס מחוץ לפרטנר.