קומברס טכנולוג'י תוקעת מסמר בארון קבורתה כחברת החזקות

חלוקת מניותיה בקומברס אינק כדיבידנד בעין מפחיתה את הלגיטימציה להמשך קיומה של קומברס טכנולוג'י כחברת החזקות ציבורית ■ מהן משמעויות המהלך והשלכותיו הצפויות?

זו הייתה, פחות או יותר, התגובה שלנו למשמע הידיעה שקומברס טכנולוג'י עומדת לחלק את מניותיה בחברה הבת קומברס אינק, כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה, וכך לתקוע מסמר ראשון בארון קבורתה כחברת החזקות.

סוף סוף, באיחור אלגנטי של מספר שנים טובות, הבין דירקטוריון החברה שישות כמו קומברס טכנולוג'י - חברה שמחזיקה בחברות טכנולוגיה אחרות שהסנכרון ביניהן כמעט אפסי - הולכת לאיבוד בתוך וול סטריט ממש כמו ה"אנגלי בניו יורק" של סטינג.

סוף סוף הבין דירקטוריון קומברס טכנולוג'י, שמה שעובד בשוק ההון הישראלי (עיינו ערך קבוצת אי.די.בי או קבוצת דלק) לא ממש עובד במקביל האמריקני, על אחת כמה וכמה כאשר לישות הזו יש היסטוריה פיננסית לא ממש מחמיאה (אות קין ששמו "בקדייטינג"), ומייסד שעדיין מוצא מקלט בצדו השני של העולם.

סוף סוף הבין דירקטוריון החברה שאבד הכלח על החבילה ששמה "קומברס טכנולוג'י" והגיע הזמן לפרקה, קל וחומר כשאין בנמצא מי שרוצה לקנות את תכולתה.

סוף כל סוף!

קומברס טכנולוג'י, שלפני ארבעה חודשים חזרה לחיק הנאסד"ק, הודיעה ביום רביעי האחרון כי תחלק את מניותיה בקומברס אינק כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה. כל בעל מניות בחברה הציבורית יהפוך לבעל מניות בחברה הבת, וזו תהפוך לציבורית בוול סטריט - ללא צורך בהנפקה - כדי לאפשר לאותם בעלי מניות לסחור במניותיה, ולא להיתקע עם מניות של חברה פרטית שאינן מטבע עובר לסוחר. המהלך אמור להתבצע במהלך המחצית השנייה של השנה.

העיתוי: הודאה בכישלון

חלוקת מניות קומברס אינק כדיבידנד בעין, פירושה הודאה בכישלון ניסיונות המכירה של החברה. קומברס טכנולוג'י ניסתה שוב ושוב למכור את החברה הבת (בין השאר נשקלה מכירתה ליריבה האגדית אמדוקס), אך בלא הצלחה. קונה לא נמצא, לפחות לא במחיר שביקשה קומברס טכנולוג'י, וכשזה קורה - הנכס הלא מבוקש עובר לידי בעלי המניות של המוכרת.

דיבידנד בעין נעשה לרוב לנכס שירד מגדולתו, נכס לא רצוי שעתידו לא ממש ורוד. קומברס אינק כבר אינה תרנגולת שמטילה ביצי זהב, אך מכאן ועד הגדרתה כנכס שאין בו תועלת, המרחק עדיין גדול. פעילות שירותי הערך המוסף של החברה מעט צולעת (ברבעון השלישי הפיסקלי של 2011 ירדו הכנסותיה בשיעור של 7%), אך פעילות הבילינג ושירות הלקוחות מתחילה לפרוח, ובאותו רבעון צמחו הכנסותיה בשיעור של 30%, וכך זיכו באופן חלקי על אובדן ההכנסות המתמשך של פעילות שירותי הערך המוסף.

ההשפעה על המאזן: אפסית

הבעיה העיקרית של קומברס טכנולוג'י היא קופת מזומנים דלה ביחס לחובותיה הבנקאיים, ולאלו האחרונים אחראית בעיקר ורינט ולאו דווקא קומברס אינק. ורינט, נזכיר, רכשה במאי 2007 את וויטנס (Witness) האמריקנית תמורת 950 מיליון דולר נטו (בניכוי קופת המזומנים של וויטנס). רכישת הענק אילצה את ורינט להיעזר בקונסורציום של בנקים, ואלו העמידו לה אשראי של 675 מיליון דולר, שצריך להיפרע עד מאי 2014.

אשראי זה הוא שמכביד על המאזן של קומברס טכנולוג'י, ולכן חלוקת מניותיה בקומברס אינק לא תחזק את מאזנה - לא דרך הגדלת קופת המזומנים (כי הדיבידנד בעין לא יזרים דבר לקופתה), ולא דרך הקטנה משמעותית של מצבת החוב.

תגובת המניה: בלי יצירת ערך

ההשפעה האפסית של המהלך על המאזן של קומברס טכנולוג'י יכולה להסביר, לפחות באופן חלקי, את תגובת שוק ההון למהלך. מניית קומברס איבדה במהלך השבוע האחרון 9.1% משוויה, וזה אומר ששוק ההון מתחיל לנטרל את השווי המוערך של קומברס אינק מזה של קומברס טכנולוג'י.

זו האחרונה נסחרת כרגע לפי שווי של 1.3 מיליארד בעוד ורינט, שבה יש לקומברס טכנולוג'י 42.5% מההון (54.9% במידה שתמיר מניות בכורה שבאמתחתה למניות רגילות) נסחרת לפי שווי של כמיליארד דולר.

המהלך הבא: להיפרד מורינט

לאחר שהמהלך לעיל יושלם, הלגיטימציה להמשך קיומה של קומברס טכנולוג'י תפחת. זו תישאר עם החזקתה בורינט, ועם החזקתה (66.5%) בסטארהום שגם לה עדיין לא נמצא קונה.

ורינט, למי ששכח, היא כבר ציבורית, ומי שירצה להשקיע בה לא ירכוש מניות של קומברס טכנולוג'י כשהוא יכול לקנות מניות של ורינט. סטארהום רחוקה מלהיות תרנגולת שמטילה ביצי זהב, ולכן כדאיות ההשקעה בקומברס טכנולוג'י תפחת עד שתתאפס, ותאלץ את דירקטוריון החברה להמשיך לפרק את החבילה, וזה כנראה אומר חלוקת מניותיה בורינט כדיבידנד בעין.

לורינט מהלך שכזה לא יזיק. חבל הטבור שמחבר בינה לבין קומברס טכנולוג'י וההיסטוריה הפיננסית הקלוקלת של האחרונה מזיק למוניטין של ורינט, והשליטה של קומברס טכנולוג'י בה מרתיעה משקיעים מוסדיים מרכישה אגרסיבית של מניותיה. וול סטריט לא ממש אוהבת חברות שיש בהן בעל שליטה דומיננטי, על אחת כמה וכמה כזה שמוזכר בנשימה אחת עם עבירות על חוקי ני"ע.

קומברס טכנולוגי
 קומברס טכנולוגי

קומברס אינק
 קומברס אינק

tali-z@globes.co.il