הדירוג ירד? צרפת גייסה 8.6 מיליארד אירו; ירידה בתשואות

(עדכון) - צרפת מכרה אג"ח בהיקף של 8.6 מיליארד אירו עם ירידה בתשואות לעומת הנפקות קודמות ■ מחר תתרחש הנפקה של קרן החילוץ (EFSF) בכ-1.5 מיליארד אירו

ממשלת צרפת הצליחה לגייס היום (ב') 8.6 מיליארד אירו בהנפקות אג"ח והתשואה על אגרות החוב ירדה - חרף הורדת דירוג האשראי ע"י סוכנות S&P בסוף השבוע. כך צלחה צרפת את המבחן הראשון שלה בשווקים לאחר ההורדה, ושוקי המניות מגיבים בחיוב. ההנפקה של צרפת מגיעה לקראת הנפקה של קרן החילוץ האירופאית (EFSF) שתיערך מחר, בהיקף של 1.5 מיליארד אירו.

צרפת מכרה אג"ח ל-12 שבועות בהיקף של 4 מיליארד אירו, בריבית ממוצעת של 0.165% - ירידה לעומת 0.167% בהנפקת אג"ח דומה שנערכה ביום ב' שעבר. כמו כן מכרה צרפת אג"ח ל-25 שבועות בהיקף של 2.19 מיליארד אירו, בריבית של 0.281% - גם כן ירידה לעומת 0.286% בשבוע שעבר. הנפקת אג"ח ל-51 שבועות נסגרה בריבית של 0.406% לעומת 0.454% בשבוע שעבר.

האנליסטים והמשקיעים היו מתוחים מאד לקראת ההנפקה, שהיוותה כאמור מבחן אמון של השווקים בכלכלה הצרפתית - השנייה בגודלה באירופה - לאחר ש-S&P חתכה את דירוג האשראי המושלם של צרפת לרמה "+AA". בתוך כך, מודיעה היום סוכנות הדירוג מודי'ס כי היא עדיין בוחנת את דירוגה המושלם של צרפת בקרבה ("AAA").

"המשבר בגוש האירו שולט כעת בפעילות בשווקים, לאחר תקופה בה נתונים משופרים מכלכלת ארה"ב ומדיניות מוניטארית מקלה בסין סייעו למדדים בשווקים הגלובליים לעלות", מסביר דומיניק רוסי, מנהל השקעות ב-Fidelity Worldwide.

S&P הגיבה על הורדת דירוג האשראי: "הסיכונים גוברים"

זאת ועוד, הורדת הדירוג של צרפת עלולה לפגוע גם בדירוגה של קרן החילוץ EFSF - שכן לצרפת נתח נכבד (מעל ל-20%) בקרן - אשר נהנית לבינתיים מדירוג "AAA" מושלם על ידי שלושת סוכנויות הדירוג הבולטות - S&P, פיץ' ומודי'ס. בתוך כך, גם גורם בכיר בסוכנות S&P הזהיר השבוע כי יידרשו שינויים במבנה קרן החילוץ.

"למרות שהשלכות הורדות הדירוג על השווקים לא יהיו קשות בטווח הקצר, הן מהוות תזכורת קשה כי משבר החוב עדיין חי וקיים", כתבו אנליסטים ב-RBS במזכר ללקוחותיהם. "אנו צופים כי המשבר יוסיף להגדיל את מרווחי התשואות בין האג"ח של כלכלות אירופה לאלו של גרמניה".