התעשייה עדיין חלשה: מדד מנהלי הרכש ירד ל-42.7%

נתון חודש דצמבר הוא הנמוך ביותר מאז אמצע שנת 2009 ■ "מספר משרות השכיר בתעשייה כולה נמצא במגמת ירידה"

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש דצמבר 2011 ירד ב-1.1% לרמה של 42.7 נקודות, המצביעה על התכווצות בפעילות התעשייתית (מתחת ל-50 נקודות).

ירידה חדה של 10.2% חלה ברכיב הביקושים המקומיים שהשלים ירידה של כ-20% בחודשיים האחרונים ועבר למגמת התכווצות. הביקושים ליצוא ורכיב התעסוקה נמצאים זה מספר חודשים מתחת לרמת ה-50 נק'. מרבית רכיבי המדד נמצאים החודש במגמת התכווצות וכך גם רכיב המחירים שממשיך זה החודש השני להצביע על ירידות מחירים.

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, חצה החודש את רמת ה- 50 נקודות, לאחר שלושה חודשים מתחתיה, והגיע לרמה 50.8 נקודות. ארה"ב מוסיפה לבלוט לחיוב עם מדד של 53.9 נקודות, כשגם במרבית מדינות אירופה נרשמה החודש עלייה במדד אם כי ברובן הוא עדיין מצביע על התכווצות.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי בחודשים האחרונים של השנה היוצאת מדד מנהלי הרכש נמצא במגמת ירידה, והתצפית של חודש דצמבר היא הנמוכה מאז אמצע שנת 2009. מרבית סעיפי המדד נמצאים מתחת לרמת ה-50 נקודות. נתוני המגמה של הלמ"ס לגבי הייצור התעשייתי מצביעים אמנם על עלייה בפעילות בחודשים האחרונים, אך קיימת שונות גבוהה בין ענפי התעשייה השונים, ובתעשיות המסורתיות הפעילות התכווצה.

"מספר משרות השכיר בתעשייה כולה נמצא במגמת ירידה. ענף התעשייה רגיש יותר מיתר ענפי המשק להתפתחויות העולמיות, ואנו מעריכים כי מגמת הירידה במדד מנהלי הרכש, קשורה לאי-הוודאות הגדולה ביחס לכלכלה העולמית, והחשש של מנהלי הרכש בתעשייה מהשלכות המשבר באירופה על הענף", מציינים בפועלים.