מהלך התייעלות בתנובה: תפטר עוד 80 עובדים

אחרי שהקבוצה פיטרה 70 עובדי מטה, תנובה מתכננת התייעלות רחבה כדי לחסוך מיליוני שקלים בשנה ■ התכנון כולל הקמת מערך מכירות משותף לכל קבוצת תנובה וכן איחוד של מחלקות משאבי האנוש, בקרת האיכות והטיפול בספקים

אחרי פיטוריהם של 70 עובדי המטה בתנובה, בקבוצה מגבשים שינויים מבניים שיגררו אחריהם גל שני של פיטורים - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי בניגוד לגל הפיטורים הראשון, הגל השני צפוי לכלול דרגים בכירים יותר, ולפי הערכה, יותר מ-5 מנהלים יסיימו את תפקידם.

היו"ר שלמה רודב והמנכ"ל אריק שור מבקשים לערוך את השינוי המבני באופן שיביא להתייעלות רחבה ולחיסכון של מיליוני שקלים בשנה. עם זאת, המהלך כולו צפוי להימשך מספר חודשים בשל מורכבותו.

מערכת משולבת

כיום מחולקת תנובה לשתי תשלובות: תשלובת החלב, האחראית ל-60% מהכנסות הקבוצה; ותשלובת המזון, המרכזת את הפעילות של החברות-הבנות, לרבות בבשר, בעוף, בביצים, סנפרוסט-מעדנות ועוד.

בתנובה מבקשים לפרק את תשלובת המזון וכן להקים חטיבת מכירות משולבת לתשלובת המזון ולתשלובת החלב, שבראשה יעמוד מנכ"ל. מהלך זה יצטרף למהלך שהחל לפני כ-3 חודשים וכלל איחוד של כל פעילויות הרכש של הקבוצה תחת שור.

גם מהלך היציאה מחברות מפסידות, או מחברות שאינן בפעילות הליבה של הקבוצה, צפוי להימשך. לאחרונה החליטה תנובה לעצור את ההפסדים ברומניה ולצאת מכל פעילות במדינה. לא מן הנמנע כי במסגרת זו תעשה תנובה ניסיון למכור את פעילות הרטבים שלה תחת המותג "אוליביה", וגם את ההחזקה ברדיו האזורי "רדיו כל רגע" בצפון.

מהלך לא פחות משמעותי הוא איחוד פעילות מחלקות משאבי האנוש, כספים, מערכות מידע ואיכות בכל החברות-הבנות והעברתן למטה החברה בגלילות. כיום לחברות-הבנות, כמו למשל סנפרוסט-מעדנות, יש מחלקות נפרדות למשאבי אנוש, למידע ובקרת איכות, וכן הטיפול מול הספקים הוא נפרד בכל חברה. בשלב זה מרכזת הקבוצה מאמצים בשדרוג מערכת המחשוב כדי לאפשר את השינויים.

לא צריך פרויקטים

עם ההשלמה של עבודת המחשוב, ההערכות הן כי הקבוצה תפטר כ-80 עובדים נוספים, וייתכן כי מספר המפוטרים יהיה גבוה יותר. גל הפיטורים השני צפוי לכלול גם עובדים בחברות-הבנות. עוד מהלך מתוכנן הוא איחוד פעילויות דומות תחת מטה אחד.

עוד מתברר כי בתנובה מתכננים לבטל את מחלקת ניהול הפרויקטים, וכי מרבית עובדי המחלקה כבר פוטרו. ביטול המחלקה הוא חלק מהרצון להתמקד, ומהתפיסה כי פעילות של מחלקה כזאת בימים קשים לקבוצה היא בגדר פריבילגיה.

קבוצת תנובה סירבה להגיב לידיעה.

איציק אלרוב, מראשי מחאת הקוטג', מסר בתגובה: "התייעלות לטובת הצרכנים היא מבורכת. יחד עם זאת, חבל שהחברה לא רואה גם את טובת העובדים לנגד עיניה. בסופו של דבר הציבור בוחן את חברת תנובה לפי שני פרמטרים: 1. רמת המחירים שלה מול המחירים בעולם; 2. יחסה של תנובה לעובדי החברה. נראה כי בינתיים בשניהם החברה כושלת".