הכל אפשרי חוץ מתקיפה בלי ארה"ב

מישהו מאמין שיעירו את אובמה כדי לבשר לו שישראל תקפה? זה יהיה בתמיכתו ובידיעתו

‎‎מה באמת קורה בין ישראל וארה"ב בעניין איראן? האם מה שאנחנו קוראים ושומעים זה מה שיש? כלומר, ישראל באמת מתכוונת לתקוף את איראן גם ללא תיאום עם ארה"ב? האם וושינגטון באמת מתנגדת להתקפה ישראלית באיראן?

‏הדיווחים שאנחנו מקבלים אומרים לנו שכן, זה בדיוק המצב. אבל הדיווחים הללו לא מתיישבים אצלי עם השכל הישר. ובשוליים יש דיווחים שמעלים, לפחות אצלי, תהיות.

‏למשל, הידיעות על כך שארה"ב מגוננת את מתקניה ואת בסיסיה באירופה מתוך הערכה שישראל עלולה לתקוף, ותגובת הנגד לא תאחר לבוא. אני קורא בידיעות האלה שארה"ב בהחלט משלימה עם האפשרות של תקיפה ישראלית. ושכל מה שיש למעצמת העל לומר בעניין זה הוא להגביר את מוכנותה לאפשרות כזאת.

‏ ‎‎מיגון? זו התגובה?

‏‎‎הייתי מצפה שבצד מיגון מתקניה, וושינגטון תפעיל לחצים על ישראל להימנע מתקיפה. ולא סתם לחצים מן הסוג הרגיל והלא-כל-כך כואב, אלא צעדים שיהיו תואמים את המעשה עצמו. אחר הכל, תקיפה ישראלית בוודאי תגרור תגובה איראנית.

‏מה תהיה התגובה הזאת, האם תכוון נגד ישראל או גם נגד אחרים - זאת אין לדעת. אבל יש אפשרות שכך יהיה. וגם ארה"ב מבינה זאת, ואיך אפשר שלא, אז התגובה שלה היא מיגון? לא התקפה רבתי על ישראל עם כל הכלים (לא הצבאיים, כמובן) העומדים לרשותה?

‏‎‎מאחורי הקלעים?

יהיו שיאמרו כי ארה"ב בוודאי עושה זאת מאחורי הקלעים. לא קונה. אני קצת מכיר איך עובדים דברים כאלה, והדרך המקובלת היא לעבוד גם מאחורי וגם לפני הקלעים. אם היו לחצים מן הסוג האמיתי והרציני, היינו יודעים על כך. ארה"ב הייתה דואגת שנדע. כי היא בוודאי הייתה רוצה ליצור דעת קהל, שהיא חלק בלתי נפרד מניהול מערכת לחצים.

השורה התחתונה שאני מגיע אליה היא שאם יש חילוקי דעות בין ישראל לארה"ב, הן בשוליים. אני בדעה שאין דבר כזה שישראל תצא לפעולה שיש לה השלכות כל כך חמורות, אולי אפילו קיומיות, ללא תיאום עם ארה"ב. אין דבר כזה, לדעתי, שלילה אחד יעירו את הנשיא אובמה כדי לבשר לו שישראל תקפה. אם ישראל תתקוף, זה יהיה בהסכמתו, בתמיכתו, ובידיעתו.

‎‎מין משחק הטעייה

‏אז איך אני מסביר את הידיעות הרבות שישראל תתקוף גם בלי תיאום עם ארה"ב? לי זה נראה כמו מין משחק כזה. מה המטרה? אולי מתן אליבי לארה"ב, כאילו לא ידעה, כדי לא ליצור עימות בינה לבין איראן; אולי כדי לפזר מסך ערפל על המגעים וההסכמות האמיתיות בין וושינגטון לירושלים; אולי לצורך הטעיית האיראנים.

הכול אפשרי, חוץ מדבר אחד: שישראל תתקוף ללא תיאום עם המעצמה והידידה הגדולה בעולם. לא חשוב מה יאמרו ומה יטענו, אני לא אאמין בכך. ‏‎‎‏