וול סטריט ג'ורנל: נותרו 46 ימים למניעת חדלות פירעון של יוון

יוון תצטרך לפרוע חוב של כ-14.5 מיליארד אירו ב-20 במארס הקרוב ■ "46 הימים הקרובים יהיו מכריעים לגורלה של יוון"

בעוד השווקים עסוקים בניסיונות לעכל את החדשות מיום ו' האחרון לפיהן סוכנות הדירוג Standard & Poor’s הורידה את דירוגן של מדינות אירופה ובהן צרפת, בעלת הדירוג האשראי המושלם, הערכות הן כי יוון היא מקור לדאגה האמיתית והיא מהווה המטרד הגדול ביותר לשווקים ולמקבלי ההחלטות באירופה. ליוון נותר זמן קצוב בלבד לשקם את בעיות החוב שלה, להבטיח לעצמה את הסיוע ממדינות אירופה ולהימנע מחדלות פירעון קשה.

יוון, המגזר הפרטי, מדינות גוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית צריכים לעבוד בזריזות כדי לגבש הסכם מהר ככל האפשר. במאמר שפורסם היום (ב') ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי ליוון בעצם נותרו רק עוד 46 ימים, כולל היום, כדי להציל את עצמה מחדלות פירעון.

יוון תצטרך לפרוע חוב של כ-14.5 מיליארד אירו ב-20 במארס הקרוב, אחרת תעמוד בפני חדלות פרעון. יוון כיום אינה מסוגלת לפרוע את החוב. אם עד התאריך האמור, יוון לא תעבור את המכשול צפויה לה, כאמור, חדלות פירעון קשה.

"יוון צריכה כצעד ראשון להגיע להסכם עם המגזר הפרטי, רק לאחר שיושג הסכם מעין זה, תוכל המדינה לקבל את הסיוע הראשון ממדינות אירופה העומד על 60 מיליארד אירו - 30 מיליארד אירו לשיקום המערכת הבנקאית החבולה ו-30 מיליארד אירו נוספים למחזיקי האג"ח", נכתב במאמר.

נזכיר, כדי להיחלץ מהמשבר, יוון תצטרך לעמוד בשני תנאים מרכזיים שהציבו לה מדינות גוש האירו. התנאי הראשון מתייחס לסקטור הפרטי הכולל בין היתר בנקים, קרנות גידור ובתי השקעות, שמחזיקים באג"ח של ממשלת יוון בהיקף של יותר מ-206 מיליארד אירו. הסקטור הפרטי צריך להסכים ל"תספורת" בהיקף של יותר מ-50%. התנאי השני הוא העברת תוכניות צנע נוספות בהיקפים של מיליארדי אירו ולטווח של ה-4 שנים הקרובות.

האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית הציבו את שני התנאים הללו, לפני שיזרימו ליוון חבילת חילוץ שניה בהיקף של 130 מיליארד אירו.

"קשה לנבא כמה זמן יארכו צעדיה של יוון אך ברור כי דברים יכולים להשתבש עד ה-19 במארס, 46 הימים הקרובים יהיו מכריעים לגורלה של יוון", מציינים ב"וול סטריט ג'ורנל".