יונית לוי: "אי-אפשר לקלוע לדעת כולם - וזה גם לא תפקידי"

יונית לוי בשיחה עם מגזין "פירמה" במסגרת פרויקט "100 המשפיעים בתקשורת": "אני מנסה לבדוק את עצמי כל הזמן כדי לוודא שאני שומרת על האיזונים הנדרשים"

לפעמים נשכחת מידת השפעתה של יונית לוי, שב-2012 תסגור עשור כמגישת המהדורה המרכזית של חדשות 2. עשר שנים, מתוכן קרוב לחמש היא מגישה לבד. כמעט בכל ערב, כעניין שבשגרה, לוי היא הכרוז של סדר היום הלאומי שלנו. המציאות מתנגנת על פי טון קולה, ומה שקורה לנו כחברה ראשיתו תמיד במבט הזה שלה, שצריך בכל פעם לנחש אם הוא מדאיג או מנחם. אך כשלוי יוצאת מתחומי ההרגל ואינה מסתפקת במובן מאליו שכופה עליה התדמית שלה בעינינו, מיד רואים עד כמה היא משפיעה.

מקרה כזה נרשם בחודש מאי השנה, בעת נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני. לוי תרגמה בזמן אמת את דבריו של נתניהו והוסיפה פרשנות משלה. מועצת הרשות השנייה רתחה, התלונות נערמו ולוי עברה שוב מעמדת המספרת לפוזיציית הסיפור עצמו. "האמת היא שכמעט כל מילה שנאמרת במהדורה המרכזית עלולה להכעיס מישהו", אומרת לוי בשיחה נדירה עם "פירמה".

"אי אפשר לקלוע לדעת כולם או לרצות את כולם, ונדמה לי שזה גם לא התפקיד שלי. הגשת המהדורה המרכזית היא בראש ובראשונה תפקיד עיתונאי. בכל שידור, מכל סוג, המטרה שלי היא, בין היתר, לספק לצופים מידע במהירות האפשרית, לשאול את השאלות הנכונות וגם לתת הקשר לדברים הנאמרים. כך במהדורה, כך במשדר מיוחד, כך במהלך תרגום סימולטני. כך אני מגדירה את התפקיד כבר תשע שנים".

- לדעתך טעית כשהשמעת את ההערה, או שנראה לך שהעניין נופח?

"ואחרי שאמרתי את כל מה שאמרתי, כמו שאני מטילה ספק באחרים אני מטילה ספק גם בעצמי. אני כן מנסה לבדוק את עצמי כל הזמן כדי לוודא שאני שומרת על האיזונים הנדרשים".

כל השיטות להחליש את התקשורת

לוי לקחה השנה חלק בכינוס החירום של העיתונאים שנערך בתל אביב, על רקע התחושה כי התקשורת נרדפת. "חופש העיתונות תמיד בסכנה", היא אומרת, "זו הנחת העבודה שצריכה ללוות אותנו כדי שלעולם לא נתייחס לדמוקרטיה כאל דבר מובן מאליו".

- את מרגישה שיש איום ממשי על התקשורת כיום?

"ישנם אנשים חזקים בתפקידי מפתח שיעדיפו שהעיתונות תפנה את מבטה לכיוון אחר. העובדה הזאת נכונה תמיד ובכל מדינה דמוקרטית. אבל, בישראל בשנה האחרונה הניסיונות להגביל את כוחה של התקשורת הפכו לפולשניים ומטרידים יותר. כוחות כלכליים גדולים וכוחות פוליטיים גדולים התבלבלו ושכחו שיש גבולות. ולכן אנחנו רואים ניסיונות להגביל את התקשורת באמצעות הצעות חוק, ניסיונות להשפיע על תכנים או על בעלי תפקידים וכלי תקשורת שנמצאים בסכנת סגירה".

לדבריה, "צריך לשים לב שיש עוד שיטות להחליש את התקשורת: יש מי שמזלזל בעיתונאים כדי לטשטש את חובתם לחקור ולשאול, ויש מי שמנסה להפנות את זעמו של הציבור אל עבר התקשורת, כדי שכל מה שיתפרסם ייחשב מראש למוטה ושקרי. בראייה ארוכת טווח אלה מהלכים הרסניים".

- האם את חוששת מסגירת ערוץ 10 ובכלל זה של חדשות 10?

"אני מודאגת מעתיד חברת החדשות של ערוץ 10. זו מערכת מצוינת שנותנת לנו 'פייט' עיתונאי הגון מדי יום ביומו, כבר יותר מעשור. התחרות טובה להם, טובה לנו, ובעיקר טובה לצופים. לא מדובר בריבוי אפשרויות על השלט, אלא בהבנה שהיעלמותו של גוף מקצועי, מבוסס ורציני כמו חדשות ערוץ 10 תשפר מאוד את סיכויו של מי שמבקש להחליש את העיתונות בישראל. ברמה האישית, אני גם חוששת לעתידם של מאות האנשים שעובדים שם, שהשקיעו את חייהם במקום העבודה שלהם ולא מגיע להם להיות אלה שיכבו את האור".

- באחרונה נתבקשה גם חדשות 2 על ידי הזכייניות לבצע קיצוץ רוחבי. האם את סבורה שהקיצוץ הכלכלי יפגע באיכויות העיתונאיות?

"יש קשר ישיר לשאלה הקודמת. אנחנו מתבוננים בשוק התקשורת וברור לנו שהמצב קשה ושהקיצוץ אצלנו הוא לא גחמה, אלא כורח המציאות. אבל כן, אני בהחלט חוששת שהקיצוץ יפגע בחברת החדשות. קשה לעשות עבודה עיתונאית טובה באווירה של חוסר ביטחון כלכלי. חברת החדשות היא הבית שלי, האנשים שעובדים בה הם חבריי, ואנחנו כולנו חוששים מהסעיפים הקטנים שעומדים מאחורי המילה הגדולה והמאיימת 'קיצוצים'. אחרי 13 שנים בחברה יש לי יכולת להביט אחורה ולומר בגאווה ש-2011 הייתה שנה עיתונאית מצוינת, שבתנאים כלכליים רגילים לא הייתה צריכה להסתיים בקיצוצים".

כשלוי מדברת על שנה עיתונאית מצוינת היא מתייחסת לאירועים כגון המחאה החברתית שבסיקורה נטלה חלק פעיל ושובו של גלעד שליט, שאותו ליוותה לאחר שהוקפצה מירח הדבש שלה. ובכלל אם תשאלו עיתונאים מתחומי סיקור אחרים לחלוטין, דווקא נישואיה היו האירוע החשוב של השנה החולפת.

- מעבר להיותך דמות עיתונאית, את גם אישיות טלוויזיונית. באחד מריאיונותיה כינתה זאת אילנה דיין "נחום ברנע פינת יעל בר זוהר". השנה זה בלט בעיסוק סביב חתונתך. האם למדת לחיות עם זה או שההתמודדות הזו עדיין קשה לך?

"הייתי שמחה לענות על השאלה, אבל עידו מאוד קנאי לפרטיות שלו", היא צוחקת.