סוכריות לרכבי היוקרה

לוועדת זליכה ולעדכון במיסוי הירוק משותף: שניהם יחלקו סוכריות רק ללקוחות רכבי היוקרה

בימים הקרובים צפויה "ועדת זליכה" להגברת התחרותיות בשוק הרכב לפרסם את המלצותיה הסופיות.

רוב הלקוחות הפוטנציאליים בשוק לא רואים את התמונה הרחבה. הם יקראו את הכותרות ואת ההכרזות על "מהפכה בשוק הרכב", ויעצרו את הרכישות מתוך ציפייה טבעית להורדת מחירים משמעותית.

לא מדובר בתרחיש דמיוני. בעשור הקודם כבר ראינו בשוק מקרים של עצירת מכירות חדה שנבעה מציפיות בציבור לירידת מחירים - למשל, לאחר ההכרזה על "רפורמת הורדת מס הקנייה" ב-2005. מנגד ראינו הסתערות המונית על כלי רכב שבמלאי, כפי שהיה לפני שנתיים בעת הציפייה להתייקרות בעקבות "מס הג'יפים" (מה שהפך להיות "המס הירוק"), ביוני 2009.

המכנה המשותף: ציפיות מוגזמות

לסיטואציות הקודמות ולנוכחית יש מכנה משותף: הן מוזנות ע"י פרסום ממשלתי דרמטי ואין להן השפעה ממשית על מחירי המשפחתיות. למעט פלח רכבי היוקרה, שבו המחירים צפויים לרדת בעקבות ההקלות ביבוא האישי, כל שינוי מטה במחירים יהיה קוסמטי בלבד.

הסיבה היא שלוועדה אין מנדט להשפיע על מיסוי הרכב, ונזכיר שמדובר ב-80%-110% כולל מע"מ ומכס. גם בתרחיש אופטימי האוצר לא יודיע על כוונות להוריד את מס הקנייה, לבטל את המכס או להגדיל את הטבת המס הירוק. להפך. המיסוי אף צפוי לעלות ועמו המחירים, בעיקר בפלחי השוק העממיים. האוצר ממשיך לשקוד על פיתוח נוסחה לשדרוג "המס הירוק", שמטרתה להכביד על הטבות המס הירוק ולגייס עוד כ-300 מיליון שקל בשנה לקופת האוצר. הסכום הזה ננקב בשנה שעברה, עוד לפני שפורסמו הנתונים על הגירעון בהכנסות המדינה ב-2011. איש באוצר לא יזיל דמעה אם השינוי במס הירוק יניב עוד חצי מיליארד בשנה או כפול מזה לקופת האוצר.

מי שסבור שאנו מגזימים מוזמן לעיין בהכרזות המקוריות שליוו את ההכרזה על "המיסוי הירוק". באותו מעמד אמר שטייניץ כי "הרפורמה צפויה להניב הכנסות ממסים בהיקף של כ-400 מיליון שקל, כש-84% מהסכום נובעים מהרכבים המזהמים ביותר, רכבי יוקרה".

בפועל, ההוזלות המשמעותיות ביותר שחלו בשנתיים האחרונות במחירים התרחשו דווקא בפלח רכבי היוקרה; והגבייה בפועל משוק הרכב צמחה ביותר מ-400 מיליון שקל בשנה. הכנסות המדינה ממס קנייה, שרובו מגיע משוק הרכב, זינקו בשנתיים האחרונות בקצת יותר ממיליארד שקל בשנה, וזה לא כולל את העלייה בהכנסות ממע"מ ואת הזינוק בהכנסות ממיסוי על דלק.

בהנחה שרוב היבואנים לא יספגו את הקטנת ההטבות הירוקות בחודשים הקרובים, אפשר לצפות השנה לעלייה במחירי הרכב החדש.

ניתוח "התמונה הרחבה" של מחירי הרכב החדש בישראל ב-2012 והלאה מגלה תמונה קודרת: החלקים המעשיים בהמלצות ועדת זליכה לטווח הקצר ייתנו תמריץ ליבוא כלי רכב יוקרתיים ומזהמים יותר, שהם ה"הארד קור" של היבוא האישי והמקביל. הפגיעה בהטבת המס הירוק, שמתכננן האוצר, תגרום לירידה בתחרותיות של כלי הרכב הזולים והנקיים יותר. לזה קוראים "מהלך משולב בכיוון הלא הנכון".

זליכה בוועידת הרכב השנתית: "חברות הליסינג מתאמות מחירים"

ועדת זליכה תפרסם עד סוף החודש את מסקנותיה. כך מסר אתמול (א') ירון זליכה בוועידת הרכב השנתית של חברת "מוטו תקשורת". לדבריו, עיקרי ההמלצות הסופיות הוגשו בשבוע שעבר לשר התחבורה שעתיד להציג את הערותיו במקביל להכנת טיוטת חוק ותקנות ליישום. זליכה רמז שבכוונת הוועדה להמליץ על רפורמה מקיפה להסדרת היבוא האישי והעריך כי הוא יהיה רלוונטי גם למכוניות עממיות. הוא הוסיף כי ההמלצות מתייחסות גם להרחבת היבוא המקביל (יבוא מסחרי סדיר ללא קשר ישיר ליצרן הרכב), אך העריך כי שם לא צפויה פריצת דרך בשל העובדה שיבואני הרכב רוכשים כלי רכב במחירים נמוכים מאוד.

זליכה התנגח גם בחברות הליסינג ואמר כי "הן בנו מודל עסקי שלא משרת את שוק הרכב" וכי הן נוקטות התאמת מחירים. לדבריו הן מרוויחות כיום בעיקר ממכירת כלי רכב ולא מהליסינג עצמו, מה שיוצר התאמת מחירים גם בשוק הרכב החדש.

זליכה רמז כי הוועדה המליצה להתנות מכירה לחברות הליסינג בדיווח על גובה ההנחות ולגזור את המחיר לצרכן הפרטי, באמצעות פיקוח, מהמחירים "נטו" לחברות הליסינג. הוא חזר על הכוונה להקים מעין "מחירון ממשלתי" על בסיס מאגר מידע מרכזי, ולחייב את כל מפעילי מחירוני היד השנייה לפעול לפי קודים של משרד התחבורה. איגוד חברות הליסינג מסר כי "אמירותיו של זליכה מוכיחות שעל מסקנות הוועדה הוחלט לפני שהוקמה. ענף הליסינג הוזיל את מחירי הרכב המשומש".