השלב הבא ב"בית חכם": מקרר, מיקרוגל, תנור ומכונת כביסה

בתים חכמים רגילים הם כבר חדשות האתמול: השלב הבא הוא חיבור של מוצרים יומיומיים לאינטרנט ■ בין החידושים: מקרר שמציע מתכונים לפי תכולת המוצרים שבו, שירותים עם עדכוני חדשות, רכב שמספק עדכוני תנועה המלווים בתמונות ועוד

נכון, כבר הרבה זמן מדברים על בית חכם. על שליטה בלתי מוגבלת באמצעות הטאבלט בכל מכשיר חשמלי, על הדלקת הדוד ומכונת הכביסה בו-זמנית בדרך הביתה, על סגירת ופתיחת אורות במחיאת כף. למרות שלא כל בית מצויד ביכולות האלה, הבית החכם הוא חדשות האתמול.

מוצרי האלקטרוניקה הבידוריים, כמו הסמארטפון, הטאבלטים, הטלוויזיות והלפטופים, כבר מחוברים לאינטרנט. היכולת שלהם להיות מקושרים לרשת, מאפשרת לצרכנים ליהנות ממגוון רחב של יכולות - כמו חיבור לאימיילים, צפייה בסרטים, גישה לאפליקציות וצפייה באתרי חדשות ושירותים שונים בטלוויזיות - כבר כעת, מבלי לקרוא לכך "בית חכם".

אבל השלב הבא, שנראה כמציאות לא רחוקה, הוא חיבור לאינטרנט של מוצרים נוספים שבהם אנחנו משתמשים מדי יום.

כך, בשנה שעברה הציגה חברת LG הקוריאנית קטגוריה של מוצרים תחת טכנולוגיה בשם THiNQ. המוצרים - מקרר, תנור, מכונת כביסה, מייבש ורובוט-שואב אבק - מתחברים כולם לרשת פרטית אלחוטית ולשרת ענן. ניתן לדעת את חיווי הפעולה של כל המוצרים האלו באמצעות אפליקציה בסמארטפון.

למשל, כאשר הולכים לסופרמרקט, האפליקציה תראה אילו מצרכים נגמרו או כאלו שתאריך התפוגה שלהם מתקרב. איך הפרטים האלו יעודכנו בתוכנה? המשתמש יצטרך להזין את הפרטים של תאריך הרכישה והתפוגה באמצעות מסך מגע המוצמד למסך המקרר. בתמורה לסרבול הזה, המידע יעודכן בשרת הביתי. ניתן יהיה גם להוריד מתכונים לתנור ולשלוט ברובוט-שואב דרך הטלפון, לראות היכן הוא מסתובב ולשלוח אותו למקומות מלוכלכים.

סמסונג, היריבה הקוריאנית של LG, הציגה בתערוכת האלקטרוניקה הצרכנית CES, שנערכה בתחילת חודש זה, את מכונת הכביסה שלה הכוללת צג מגע וחיבור אלחוטי, המאפשרים לסמארטפונים של החברה לתקשר איתה. כך, ניתן לדעת מכל מקום באיזה שלב נמצאת המכונה ואף לתפעל אותה.

תחזית מזג אוויר ביתית

בתים חכמים ומחוברים לאינטרנט הם השלב הבא מבחינת חברות הטכנולוגיה, והם אמורים לאפשר לבעליהם יכולות כמו עדכון לגבי אוכל שנגמר במקרר בזמן שהוא עושה קניות בסופרמרקט.

את תחילתו של העתיד המבטיח בתחום זה אפשר לראות כבר עכשיו במרכז החוויה של חברת Savant האמריקנית. ל- Savant יש בית חכם לדוגמה במנהטן, ניו-יורק. פתרונות החברה מאפשרים שליטה במערכות האקלים, האבטחה, התריסים והתאורה בבית באמצעות מכשירי אייפד, אייפון ואייפוד. המכשירים של אפל הופכים בזכות התוכנה של Savant למוצרי שליטה חכמים, שמתפעלים את המוצרים בבית, גם כשהמשתמש נמצא במדינה אחרת, באמצעות קישור של המערכת לאינטרנט. לאלה שמתקשים להתנתק, הבית החכם מאפשר הקראה קולית בבית השימוש של אתרי חדשות באמצעות עדכוני RSS, וגם מסך טלוויזיה המוקרן על הדלת - כך שהוא לא תופס מקום.

במקרה של Savant והמוצרים של אפל, אלה הם שיפורים של טכנולוגיות קיימות, לעומת זאת, בחברת מיקרוסופט מציעים למבקרים במשרדיה ברדמונד, ארה"ב, הצצה אל העתיד של הבית החכם המתבסס על קישוריות לענן. החברה מציעה הצצה למטבח, היודע לזהות באמצעים שונים את המוצרים שיש במקרר ולפיהם להציע לו מתכונים שונים. מה שמיוחד במערכת הוא שהמתכון לא יופיע סתם על מסך מגע, שמחייב שימוש באצבעות שומניות ולכלוך של אוכל, אלא יוקרן על משטח העבודה של המטבח.

המטבח החכם של מיקרוסופט עדיין רחוק מאולמות התצוגה של קניוני הריהוט בישראל. "הסיבה לכך היא שצריך סנסורים נוספים בתוך המקרר בשביל לדעת מה יש בתוכו", אומר עדי דיאמנט, מנהל מעבדות חדשנות מו"פ של מיקרוסופט ישראל. "מערכת כזו תוכל גם לנתח אילו אנשים נמצאים במטבח - אמא, אבא או ילד - ולפי זה לתת להם המלצות של מתכונים".

דיאמנט מוסיף כי "הקפיצה הטכנולוגית שהייתה בעשור האחרון הייתה כל-כך גבוהה, שאנחנו מזהים שלמשתמש קשה לעבוד עם כל היכולות המתוחכמות". הפתרון במקרה זה הוא בניית מערכות עם ממשק משתמש טבעי, דבר שאותו מיקרוסופט מנסה לפתח.

אפשר לראות את ההתפתחות של טכנולוגיה זו, למשל, בהפעלה הקולית ובמצלמת התנועה קינקט הקיימת בקונסולת המשחקים של החברה, Xbox 360. הקינקט מזהה את הפנים של המשתמש כאשר הוא נמצא לידה, וכך הוא לא צריך להקליד את שם המשתמש שלו בשביל להיכנס למערכת.

ומתי נראה סופסוף את האינטרנט במכונת כביסה ובמיקרוגל שלנו? "זה עדיין לא נכנס למוצרים האלו, בגלל שחסר מהלך כולל של הדברים", אומר דימיטרי פילקובסקי, מנהל טכני בכיר באריקסון מזרח תיכון, המפתחת יכולות תקשורת סלולריות. "יש מקומות שזה כן קרה בהם, אבל בתחומים אחרים. למשל באירופה, אנחנו שותפים בציודים לבדיקות דם שנמצאים אצל אנשים תחת פיקוח רפואי. המכשירים האלו יודעים להעביר את המידע דרך הרשת".

לא רק נוהגים

מקום אחר שבו האינטרנט יכול לספק ערך מוסף רב הוא הרכב. כבר היום אנשים נכנסים לרכב עם סמארטפון משוכלל, המציע להם לנווט בכבישים בעזרת דיווחי תנועה מתאימים, להאזין למוזיקה וגם לנהל שיחות. הבעיה היא שהמסך של הסמארטפון לא נוח לשימוש כאשר נמצאים ברכב, והצורך לחבר אותו למטען ולהניח אותו בתושבת מיוחדת המסתירה חלק מהשמשה הקדמית, מספק תענוג מפוקפק.

ברכבי היוקרה, אבל גם ברכבים שעולים פחות, אפשר למצוא היום מסכים פנימיים, המאפשרים להשתמש בתוכנת ניווט פנימית ללא חיבור לאינטרנט או להאזין לרדיו FM. פוטנציאל המערכות הללו לא מנוצל כרגע, והמשתמש עדיין צריך את הסמארטפון שלו.

אך העתיד הקרוב נראה מבטיח בתחום הזה. כך, בחברת לקסוס יציעו בדגם GS350 שירותי אינטרנט רבים על מסך בגודל של 12.3 אינץ' - הרבה יותר גדול מטאבלט ממוצע. באמצעות חיבור אלחוטי לסמארטפון היושבים ברכב יוכלו להשתמש באפליקציות שונות, הכוללות צ'ק-אין בפייסבוק, האזנה לתחנות רדיו אינטרנטיות, שימוש במנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט בהפעלה קולית, והזמנת כרטיסים לקולנוע דרך אתר MovieTickets.com.

בלקסוס מצאו דרך מעניינת לבצע את החיבור והעדכונים של האפליקציות - בעל הרכב צריך להוריד אפליקציה תואמת לסמארטפון שלו ואז החיבור בין הטלפון לרכב מתחיל לפעול. כמובן, לא בנהיגה.

לאאודי יש את שירות ה-Audi online services בדגמי הדגל שלה (A6, A7 ו-A8). השירות, בשיתוף גוגל, מעניק לנהג מידע על גבי מסך בקרת הרכב הכולל דיווחי חדשות, מזג אוויר, נקודות עניין ודיווחי תנועה המלווים בתמונות שנמשכות משירות Earth של גוגל. השירות פועל על מודול בטכנולוגיית סלולר דור שלישי המותקנת בתוך הרכב. אותו מודול גם הופך את הרכב לנקודת אינטרנט אלחוטית, המאפשרת לשאר היושבים ברכב להתחבר אליה באמצעות טאבלטים וסמארטפונים.

מלבד אמצעי בידור ותקשורת, חיבור הרכב לאינטרנט ישפר גם את הבטיחות. באריקסון מנסים להציג חזון בתחום זה, המתבסס על תקשורת סלולרית מהירה מהדור הרביעי (LTE). הרכבים יוכלו לתקשר ביניהם ולהתריע, למשל, כאשר הרכב מקדימה מבצע בלימה לא צפויה. בנוסף, רמזורים יוכלו לתקשר עם הרכבים, וכך כאשר האור יהפוך לאדום - הרכב יעצור, גם אם הנהג "שכח".

הטכנולוגיות הללו כבר כאן, אך החסמים הם במחיר, בחינוך השוק ובהימור בהשקעות שצריכות ליטול על עצמן היצרניות. אבל המושגים "בית חכם" או "רכב חכם" כבר ממש בהישג יד, ובעתיד הלא-מאוד-רחוק גם מקרר יוכל לעשות הרבה יותר מאשר רק לקרר את האוכל שלנו.