צרפת מציעה לשלב מל"טים של תעשייה אווירית בנאט"ו

קשיים בהתאמת המל"ט של תע"א לתקנים צרפתים מקשים על מימוש התכנית ■ התנגדות בסנאט בצרפת לרכישת המל"טים מישראל ■ תג המחיר – 320 מיליון אירו, אך לכך יש להוסיף עלויות התאמה בסך 300 מיליון אירו

צרפת מציעה לשלב מל"טים של תע"א בתכנית מבצעית של נאט"ו. לפי הצעת צרפת, מל"טים מדגם "הרון" יהיו תרומתה לתכנית המעקב המודיעיני הקרקעי של הברית הצפון אטלנטית.

לדברי "דיפנס ניוז", מתעכב מימוש התכנית בגלל בעיות טכניות ופיננסיות שקשורות בהתאמת המל"ט לתקנים צרפתיים. אולם שר ההגנה הצרפתי, ז'ראר לונגה, אמר לכתבים צרפתיים, כי העסקה תיחתם "לקראת סוף 2012". קודם לכן העריכו מקורות בתעשיות הביטחוניות ובפרלמנט בפריס, שהחוזה ייחתם עוד לפני הבחירות לנשיאות צרפת, באפריל.

ה"הרון" הוא מל"ט שפועל בגבהים בינוניים ויכול לשהות באוויר פרק זמן ממושך. שיווקו בצרפת מתוכנן להיעשות במיזם משותף של תע"א וחברת דאסו הצרפתית. שתי החברות מנהלות עתה מו"מ על פרטי העסקה. אם המו"מ יסתיים בהצלחה, תמכור דאסו את המל"טים לממשלת צרפת.

התקציב המקורי לרכישת המל"טים הוא 320 מיליון אירו, אך עלויות הכרוכות בהתאמתו של ה"הרון" לתקנים הצרפתיים עלולה להעלות את תג המחיר ב-300 מיליון אירו - 150 מיליון לדאסו ו-150 מיליון לחברת תאלס שיבצעו את עבודות ההתאמה. בכך יגיע המחיר הסופי של העסקה ל-620 מיליון אירו, נתון שמתקרב לתג המחיר של הצעה קודמת שהגישה דאסו לשילוב מל"טים בנאט"ו - 700 מיליון דולר.

כדי להתאים את המל"טים מדגם "הרון" לתקנים הצרפתיים יהיה צורך לציידם במערכת תקשורת לוויינית ובמערכת להפשרת קרח, כדי שהם יוכלו לתפקד בחודשי החורף בצפון אירופה.

גורמי רכש בממשלת צרפת פועלים עתה במרץ כדי לקדם את עסקת ה"הרון", אומר "דיפנס ניוז". אחת האופציות שנבחנות עתה היא לרכוש את המל"טים "כפי שהם", כלומר בלי הציוד הנוסף שיסגל אותם לתפעול באירופה.

בחירת ה"הרון" הציתה התנגדות בסנאט בצרפת, מציין השבועון. סנטורים טענו, כי יש להעדיף רכישת מל"טים מדגם "ריפר" מתוצרת החברה האמריקנית ג'נראל אטומיקס בגלל נימוקי עלויות, ביצועים וההתאמה למפרטים הטכניים של נאט"ו.

שר ההגנה הגן על החלטתו לרכוש את המל"טים הישראליים. הוא תיאר אותה כ"פשרה בין יכולות לבין אינטרסים ארוכי טווח של המדיניות התעשייתית של צרפת".

"יכולנו למצוא פיתרון זול, יעיל ומהיר יותר", אמר לונגה לכתבים. "אבל המחיר הבלתי קביל לכך היה תלות ארוכת טווח".

השר הכחיש טענות שחלק הארי של מחיר העסקה יגיע לידי תע"א. לדבריו, המל"ט עצמו הוא החלק הקטן ביותר במערכת, ורכיבי התקשורת והתצפית חשובים יותר. הוא אף אמר, כי ג'נרל אטומיקס, יצרנית ה"ריפר", מסרבת לחלוק מידע או לסגל את המוצר שלה לתקנים צרפתיים.

בתגובה אמר גורם בתעשיות הביטחוניות בצרפת, שג'נרל אטומיקס לא הגישה הצעה פורמלית מפני שלא קיבלה בקשה רשמית מממשלת צרפת.